2023-11-09, 11:24
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Förklara dig.
Jag tar det igen: Jag bryr mig inte om vem som vinner. Det enda jag är intresserad av är att följa en god match, se två tjockskalliga giganter mötas.
Citat:
Det här köret med "facken behövs inte längre" är naivt och dumt.
Tack för din åsikt. Många andra har en annan åsikt.
Citera
2023-11-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är det faktiskt. Avtal är inte giltiga om endera parten har tvingats in i dem.

Grundläggande princip i avtalslagen.

Att vi i Sverige av någon anledning hittills tillåtit detta är uppåt väggarna och borde förstås förändras.

Efter som det är frivilligt att teckna ett avtal så kan ju ingen tvinga Tesla att gör det.

Men i Regeringsformen så framgår det att facket har rätt att vidta stridsåtgärder.
En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal
https://lagen.nu/1974:152#K2P14S1

Vidare så styr MBL när fredsplikt råder, dvs när de inte får vidta stridsåtgärder
Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal får inte vidta eller delta i arbetsinställelse (lockout eller strejk), blockad, bojkott eller annan därmed jämförlig stridsåtgärd
https://lagen.nu/1976:580#P41S1

Men skulle man ställa lagarna mot varandra så lär ju Regeringsformen stå över avtalslagen. Inga av våra lagar får strida mot vad som står i grundlagarna
Senast redigerad av zapohd 2023-11-09 kl. 11:53.
Citera
2023-11-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Poängen är att kollektivavtalet är en säkerhet för både de anställda, företaget & hela det svenska systemet.
Nuvarande avtal och förmåner kanske kan vara bättre på ett fåtal företag - men vad händer om 6 månader? 12 månader?
Vad händer om företaget går sämre eller de känner att de vill tjäna mer pengar? helt plötsligt så ryker dem där "jättefina avtalen och förmånerna" - och om det går för långt med alltför många företag som står utanför så kommer facken att försvagas, då kommer facken inte kunna lösa upp problemen.
Därför tar man tag i det nu, med ett system som fungerar.

Det är liksom inte bara att låta företag verka utan kollektivavtal - facken försvagas givetvis utav det och i längden så kommer fler och fler företag följa efter.

Argument så som att man "bara kan byta företag om det blir värre, ingen tvingar dig kvar" undanbedes,
har ni inte förmågan att tänka kritiskt så är det nog bäst att ni inte kommenterar öht.
Går det för långt och facken försvinner eller blir alltför svaga så kommer företagen vinna på det, inte dem anställda!
Tillslut så vinner företagen och när det händer så är det slut med de snälla förmåner och avtal som finns i nuläget, när alla företag erbjuder skitlön och skitavtal så finns det inte möjlighet "att byta företag".

Det är bara att kolla på länder där storföretagen finns, se hur de anställda behandlas och vad de har för förmåner, det är absolut inte svårare än så.
Facken finns för att hålla en balans mellan anställda och företaget istället för att företaget tar 90% på bekostnad av dem anställda.

Förstår mig inte på er som tar linje med företagen likt dessa - vad vinner ni på att en miljardär som Musk tjänar ännu mer pengar på er bekostnad?

Ni vill inte att man ska tänka kritiskt till parasitfackets förvirrade idéer. Argumenten tryter och ni vill inte höra sanningen därför ska vi bara vara tyst. Det är facket i ett nötskal.

Ni tror att facken går under om inte Tesla skriver på men så är inte fallet, har ingen berättat det för du? Det kommer inte ens försvagas. Sättet som facket agerar nu försvagar facket mer.

Kommunistisk tänk ser jag att du har också. Finns länder i så fall som passar dig bättre än Sverige, flytta dit.
Citera
2023-11-09, 11:33
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du pratar om, finns det oegenheter, avtalsbrott och säkerhetsbrister m.m. som inte åtgärdas och den lokala fackavdelningen av någon anledning inte tar tag i det kommer regionalt göra det.

Att tvinga företag att göra något man inte vill går under oegentlighet. Så varför gör man det då både regionalt och lokalt?
Citera
2023-11-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Jag tar det igen: Jag bryr mig inte om vem som vinner. Det enda jag är intresserad av är att följa en god match, se två tjockskalliga giganter mötas.
Fast det har du, förklara dig.
När du håller på, förklara gärna hur jag invaliderade mitt egna argument vilket skett enligt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Att tvinga företag att göra något man inte vill går under oegentlighet. Så varför gör man det då både regionalt och lokalt?
Vill man inte följa avtal ska man kanske inte skriva på dem. Om det då inte görs saker ifrån den lokala fackföreningen kan man dra det upp till regional nivå om den lokala avdelningen inte gör något trots påpekande.
Citera
2023-11-09, 11:50
Medlem
Citat:
När du håller på, förklara gärna hur jag invaliderade mitt egna argument vilket skett enligt dig.

Vill man inte följa avtal ska man kanske inte skriva på dem. Om det då inte görs saker ifrån den lokala fackföreningen kan man dra det upp till regional nivå om den lokala avdelningen inte gör något trots påpekande.

Hot ska man aldrig ge efter för så länge man följer lagen. Ingen ska bli tvingad att göra något man inte vill men det förstår ni inte.
Citera
2023-11-09, 11:50
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Vad är det som du så gärna skulle vilja att jag har?
Citat:
invaliderade [sic!]?
Termen jag använde var "sågade". Du sågade ditt eget argument. Sågade.

Försök koppla på ditt intellekt innan du svarar på det här inlägget.
Citera
2023-11-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ni vill inte att man ska tänka kritiskt till parasitfackets förvirrade idéer. Argumenten tryter och ni vill inte höra sanningen därför ska vi bara vara tyst. Det är facket i ett nötskal.

Ni tror att facken går under om inte Tesla skriver på men så är inte fallet, har ingen berättat det för du? Det kommer inte ens försvagas. Sättet som facket agerar nu försvagar facket mer.

Kommunistisk tänk ser jag att du har också. Finns länder i så fall som passar dig bättre än Sverige, flytta dit.

Det är väl väldigt lämpligt att bo i Sverige om man står upp för den Svenska modellen
Citera
2023-11-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är väl väldigt lämpligt att bo i Sverige om man står upp för den Svenska modellen

Har det aldrig slagit dig att det finns fler än en modell? Du bör bredda ditt tänk från ditt tunnelseende.
Citera
2023-11-09, 12:08
Medlem
Citat:
Har det aldrig slagit dig att det finns fler än en modell? Du bör bredda ditt tänk från ditt tunnelseende.

I Sverige är det den svenska modellen som gäller för tillfället och inget annat.

Det är knappast troligt att den kommer att ersättas av någon annan form heller när både fack, arbetsgivare och i princip alla riksdagspartier står bakom den.

Så det är du som borde släppa din tro på att det finns något annat alternativ för den Svenska arbetsmarknaden.
Citera
2023-11-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I Sverige är det den svenska modellen som gäller för tillfället och inget annat.

Det är knappast troligt att den kommer att ersättas av någon annan form heller när både fack, arbetsgivare och i princip alla riksdagspartier står bakom den.

Så det är du som borde släppa din tro på att det finns något annat alternativ för den Svenska arbetsmarknaden.

Den svenska modellen har inte monopol. Det finns andra sätt också men du vill ha diktatur ser jag. Bara för att majoriteten anser att det ska vara den svenska modellen som ska gälla så behöver det inte innebära att det är den som är mest rätt. Snacka om att du har tunnelseende. Tror du verkligen att Sverige går under om parasitfacket inte lyckas teckna avtal med Tesla?
Citera
2023-11-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Termen jag använde var "sågade". Du sågade ditt eget argument. Sågade.

Försök koppla på ditt intellekt innan du svarar på det här inlägget.
Dåligt försök att undvika frågan. Svara nu då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in