• 1
  • 2
2023-11-09, 09:10
Medlem
Ja, nu blir det operation dörrknackning. Vad tror vi, bråk och stök när nu fuskarna ska räknas in?

Från november månad kommer Skatteverket att kraftigt skala upp antalet kontrollbesök i folkbokföringen.
Att många personer är folkbokförda i en bostad eller att personer är folkbokförda på en adress
som inte är en normal bostad kan vara indikationer på fel som leder till kontroll.
Även vid misstänkt olovlig andrahandsuthyrning kan ett besök från Skatteverket bli aktuellt.

Skatteverket bygger upp kapacitet för att kunna göra cirka 100 kontrollbesök varje vecka nästa år.
– Skatteverket har fått extra resurser för att öka bosättningskontrollerna. Vi har
nu bemannat upp så att vi kan göra väsentligt fler kontrollbesök än tidigare. Vi har även fått
ett nytt regelverk sedan en tid, som innebär att vi kan göra kontrollbesök tidigare i en utredning
än vad vi kunde förut, berättar Alma Omeragic, samordnare för kontrollbesök.

Kontrollerna kommer att genomföras där risken för felaktig folkbokföring bedöms vara stor. Det
gäller exempelvis vid bostäder där orimligt många personer är folkbokförda eller där fastigheten
inte verkar vara en normal bostad. Förra veckan fanns det exempelvis 733 lägenheter där fler än
10 personer var folkbokförda. Den lägenhet som hade flest boende hade 27 personer folkbokförda.
https://www.skatteverket.se/omoss/pr...d07c38d39.html
Senast redigerad av SUBSCRIBE 2023-11-09 kl. 09:25.
Citera
2023-11-09, 09:31
Vore ju bra om man kunde tipsa om såna hus. Finns flera radhus där massa byggarbetare bor.
Citera
2023-11-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vore ju bra om man kunde tipsa om såna hus. Finns flera radhus där massa byggarbetare bor.

Tror du blandar ihop "bor" och "folkbokförda".
På Grand Hotell bor det många människor, men de är inte folkbokförda där.
Byggjobbare som är tillfälligt på ett bygge brukar vara folkbokförda hemma.

Skatteverket säger:
Citat:
Om du ska bo någon annanstans än där du är folkbokförd, kortare tid än ett år, behöver du inte göra någon flyttanmälan. Om du istället kommer att växla mellan olika bostäder ska du normalt vara folkbokförd där du har starkast anknytning.
Citera
2023-11-09, 09:44
Medlem
Mest troligt att kontrollanterna bör kunna arabiska oxå än bara svenska ..

Hade gärna vilja varit med och sett cirkusen, när dörren öppnas
Citera
2023-11-09, 09:48
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tror du blandar ihop "bor" och "folkbokförda".
På Grand Hotell bor det många människor, men de är inte folkbokförda där.
Byggjobbare som är tillfälligt på ett bygge brukar vara folkbokförda hemma.

Skatteverket säger:

Du har rätt, jag skrev inte ut allt. Problemet är att det finns folk bokförda där som aldrig är där. Jaja, nånting är ju skumt, om vi nu ska bli kontrollsamhälle kan vi ju se till att kontrollera också.
Citera
2023-11-09, 10:16
Medlem
Ett tips för alla som går i flyttider, kolla upp adressen ni ska flytta till och vet att ni ska bo där själva eller med familj så det inte är nån obehörig folkbokförd just på din adress...

Har nämligen nyligen upptäckt att en person är folkbokförd just på min adress sen tidigt 2022 (jag flyttade in i juli i år)
Har naturligtvis anmält detta till skatteverket. Lite obehagligt men det kan ju vara så att personen kanske glömt att folkbokföra sig på sin nya adress. Det är en med svenskt namn som tur är i oturen,
hade fan blivit skraj på riktigt om det hade varit en babbearab eller somalier
Citera
2023-11-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIR-S17-400Volt
Ett tips för alla som går i flyttider, kolla upp adressen ni ska flytta till och vet att ni ska bo där själva eller med familj så det inte är nån obehörig folkbokförd just på din adress...

Har nämligen nyligen upptäckt att en person är folkbokförd just på min adress sen tidigt 2022 (jag flyttade in i juli i år)
Har naturligtvis anmält detta till skatteverket. Lite obehagligt men det kan ju vara så att personen kanske glömt att folkbokföra sig på sin nya adress. Det är en med svenskt namn som tur är i oturen,
hade fan blivit skraj på riktigt om det hade varit en babbearab eller somalier

Hej

Nu är svenskklingande namn ingen garanti för det verkligen är en svensk.

Många läkare/forskare som byter namn nu för tiden.

Önskar er en fin dag.
Citera
2023-11-09, 11:24
Medlem
WatchItNows avatar
Ojoj, 100 besök, har de anställt en personal till?

Jag ser mer framtiden som Gaza, en samling med 1000-tals soldater går in i hus efter hus i Rosengård och kollar vem som bor där. Minus flygbombningarna.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-11-09 kl. 11:45.
Citera
2023-11-09, 12:01
Medlem
kyrkstockens avatar
Min erfarenhet av detta:

Jag vet en byggnadsarbetare som inte var sjuk en enda dag i sju år. Så var han sjuk en dag, tror ni inte fan att försäkringskassan knackade på hans dörr? Ja, första dagen alltså.

Han blev så djävla förbannad för han, och inte jag heller, har någonsin hört talas om att försäkringskassan kontrollerar om folk är sjuka.

Min erfarhet är att man kommer inte att kolla där det behövs dvs rosengård med 37 påstådda i samma etta med kokvrå. Alla vill ha en lätt arbetsdag. Poliser kollar hellre om 15-åringar slipat toppen än att ta itu med hells angels.
Citera
2023-11-09, 12:19
Medlem
När bosättningskontrollanterna bankar på resp. dörrar, 100 per vecka, 20 per dag, hälften kanske bara slår igen dörren, en del öppnar inte ens, utfallet kanske blir 10% som torskar, återbesök med samma moment tills någon öppnar. Operation dörrknackning kan bli intressant hur utfallet blir.
Citera
2023-11-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsanalys
Hej

Nu är svenskklingande namn ingen garanti för det verkligen är en svensk.

Många läkare/forskare som byter namn nu för tiden.

Önskar er en fin dag.

I detta fall så tror jag att det är en svensk pga posten som ramlat in till personen
Citera
2023-11-09, 13:40
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUBSCRIBE
Mest troligt att kontrollanterna bör kunna arabiska oxå än bara svenska ..

Hade gärna vilja varit med och sett cirkusen, när dörren öppnas

Mest troligt att en summa under bordet fungerar utmärkt i så fall. Har förlorat hoppet om myndigheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in