2023-11-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janetsnakehole
Jag är skild sen ett par år tillbaks med två barn under 8år och dejtar en man som har två hemmaboende barn under 12år. Vi har båda våra barn vv. Vi har inte träffast ett par månader och något som chockat mig är att familj/vänner/kollegor alla utgår ifrån att det bara är en tidsfråga innan vi ska flytta ihop och starta bonusfamilj eftersom en vv relation där man är särbos inte är på riktigt.

Vi har inte träffat varandras barn och kommer som vi känner nu inte att göra det innan vi är helt säkra på att vi kommer att vara en del av varandras liv under lång tid. Vi har också en ide om att inte flytta ihop för barnen skull. Barnen har inte valt att deras liv ska se som det gör och att då tvinga in dem i en helt ny "familj" bara för att vi vill det känns ego.

Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut - det kanske skulle fungera kanon att bo ihop med alla barnen om några år när alla känner varandra på riktigt men det kan ju också vara så att det inte alls kommer att vara aktuellt. Hur ser ni på det här med monogama särborelationer? Funkar det? Och varför tycker så många att en relation inte är på riktigt om man inte flyttar ihop och helst även skaffar ett gemensamt "kärleksbarn"?

Nej för fan
Flytta inte ihop
Det är början till slutet. Skit i alla andra.
Ha ditt liv och njut av mannen då ni tröffas
Bonusbarn och andras barn och allt det där blir bara kaos
Citera
2023-11-09, 00:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag är skild sen ett par år tillbaks med två barn under 8år och dejtar en man som har två hemmaboende barn under 12år. Vi har båda våra barn vv. Vi har inte träffast ett par månader och något som chockat mig är att familj/vänner/kollegor alla utgår ifrån att det bara är en tidsfråga innan vi ska flytta ihop och starta bonusfamilj eftersom en vv relation där man är särbos inte är på riktigt.

Vi har inte träffat varandras barn och kommer som vi känner nu inte att göra det innan vi är helt säkra på att vi kommer att vara en del av varandras liv under lång tid. Vi har också en ide om att inte flytta ihop för barnen skull. Barnen har inte valt att deras liv ska se som det gör och att då tvinga in dem i en helt ny "familj" bara för att vi vill det känns ego.

Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut - det kanske skulle fungera kanon att bo ihop med alla barnen om några år när alla känner varandra på riktigt men det kan ju också vara så att det inte alls kommer att vara aktuellt. Hur ser ni på det här med monogama särborelationer? Funkar det? Och varför tycker så många att en relation inte är på riktigt om man inte flyttar ihop och helst även skaffar ett gemensamt "kärleksbarn"?

Det har funkat alldeles utmärkt för mig i rätt många år nu. Ursprungligen var det våra respektive barn och var vi bor som gjorde det uteslutet att flytta ihop. Nu är det bara några år tills alla barn är vuxna, men vi är inte helt säkra på att vi kommer att flytta ihop helt och hållet då heller. Det finns förstås utmaningar med ett särboförhållande, men också många fördelar. Inte minst på för oss i alla fall på det romantiska planet. När man inte setts på 4-5 dar brukar man börja längta rätt rejält efter varandra och det blir då väldigt trevligt när man äntligen ses!
Citera
2023-11-09, 00:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Särboförhållanden är ju en vattendelare som inte passar alla par. Personligen skulle jag ha svårt för det (om det inte är med avsikt att nån gång flytta ihop) av flera anledningar, dels att jag skulle känna mig lite som single with benefits, så att säga, och det är jag klar med sen länge.

Men också för att det, från mitt sätt att se det, skulle hindra relationen för att utvecklas. Jag tror det med tiden skulle bli svårt att hitta nåt som verkligen knöt oss samman. Jag skulle nog helt enkelt glida ur en sån relation. Motivationen skulle tryta. Då stjälper snarare än hjälper starka känslor.

När det gäller bonusbarn vill man kanske inte skynda med att träffas eller flytta ihop utan låta en ev familjebildning ta den tid det tar. Det kan ju vara komplicerat på många sätt och barnen kan vara väldigt olika och det är inte ens givet att det alltid funkar att flytta ihop.

Det där med ”kärleksbarn” är ju också nåt som delar folk i olika läger men även där skulle jag själv åtminstone vilja ha dörren öppen för utökning om jag hamnade där igen. För mig är det en viktig del av livet, men jag inbillar mig inte på nåt sätt att det är en garanti för ett långt och lyckligt förhållande.

Ett förhållandes framtid hänger på bådas behov, engagemang, kommunikation, självkännedom och omständigheter man inte alltid kan påverka.

Med detta sagt tycker jag inte du ska bry dig om vad andra tycker, säger och tänker om ert förhållande. Vi har alla våra egna behov och syn på livet och that is that. Gör som ni tycker känns bäst för er och at nöjd med att det är hur ni båda tycker som är det viktiga.

Det är sant att man behöver hitta "projekt" som ersättare för att inte ha ett gemensamt hem som man på olika vis kan göra "projekt" av. Det är något vi talat en del om och även med framgång hittat. Jag håller annars med dig helt om att människor är olika och att särboliv inte passar alla. Sannolikt är det t.ex. mindre lämpligt för mer extroverta personlighetstyper som vill ha sällskap och interaktion mest hela tiden. Medan tiden isär kan vara väldigt viktig och skön för mer introverta och göra att det blir desto mysigare att ses och umgås igen sen några dar eller en vecka, beroende på hur upplägget ser ut.
Citera
2023-11-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det har funkat alldeles utmärkt för mig i rätt många år nu. Ursprungligen var det våra respektive barn och var vi bor som gjorde det uteslutet att flytta ihop. Nu är det bara några år tills alla barn är vuxna, men vi är inte helt säkra på att vi kommer att flytta ihop helt och hållet då heller. Det finns förstås utmaningar med ett särboförhållande, men också många fördelar. Inte minst på för oss i alla fall på det romantiska planet. När man inte setts på 4-5 dar brukar man börja längta rätt rejält efter varandra och det blir då väldigt trevligt när man äntligen ses!

Det är nog ett undantag. Den ena parten kommer vilja flytta ihop. Och den som kräver att flytta ihop vinner...
Citera
2023-11-09, 06:02
Medlem
Thyrells avatar
Särboförhållande är ett, äta och ha kvar kakan, symtom.
Man vill inte vara ensam, men samtidigt vill man vara fri att göra som man själv vill, när man vill.
Detta fungerar bara om båda två har samma inställning.
Om en av dem vill mer, kommer det inte att fungera.
Citera
2023-11-09, 08:02
Medlem
Om ni flyttar ihop så kommer er relation enbart kretsa kring barnen, deras aktiviteter, tvätt, matinköp och matlagning. Ni kommer inte hinna med varandra som par.

Det är bättre för er att vara särbo - sen får ni se om ett antal år när barnen känner varandra hur ni vill göra då!
Citera
2023-11-09, 08:34
Medlem
KingHisss avatar
Särbo är som kk
Citera
2023-11-09, 08:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Och varför tycker så många att en relation inte är på riktigt om man inte flyttar ihop och helst även skaffar ett gemensamt "kärleksbarn"?

Nu vet jag inte vad människor med med "på riktigt", men en särborelation är något helt annat än att flytta ihop och skaffa barn. Det förstnämnda är mer en kompisrelation. Man visar sig från sin bästa sida när man ses, och så åker man hem och är sig själv. Om man flyttar ihop och skaffar barn så kan man inte göra det på samma sätt, och på gott och ont lär man känna varandra mer på djupet. För tro mig - att lära känna någon på djupet gör man genom en leva tillsammans och genomgå prövningar tillsammans, inte genom att kolla på film och ha djupa samtal över ett glas vin.

Jag har noterat att många som är särbos (har själv varit det), lever med en gnagande känsla av att de inte har ett "riktigt" förhållande. Och ofta är det också så. Jag har träffat många människor som har svårt att komma överens med andra, som föredrar särbo- eller distansförhållanden av den enkla anledningen att de slipper de påfrestning som ett verkligt förhållande kräver. De är helt enkelt nöjda med att få säga att de är i ett förhållande, och med att behöva minimalt med energi på själva förhållandet. De träffar gärna en partner från ett annat land, för språkbarriären blir en bekvämt skyddsvall ifrån överväldigande intimitet.

Jag säger inte att ett särboförhållande är sämre än ett "vanligt" förhållande, för måttstocken måste givetvis vara hur bra man trivs. Men jag tycker inte man ska sticka understol med att de som väljer avstånd, väljer att ha en lägre grad av intimitet. Det behöver inte vara dåligt, men man ska nog inte slå sig för bröstet och kräva samma status som de som lever tillsammans dygnet runt, håller igång en familj med fem barn och ändå ligger med varandra på kvällarna. De människorna ska ha en särskild medalj, även om du eller jag kan konstatera att det inte är för oss. Vi kan väl unna dem den medaljen?
Citera
2023-11-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Härligt, hur många barn tar ni hand om tillsammans?

Inga, hennes barn är vuxna.. Jag har adopterat en av hennes döttrar och blivit Morfar
Citera
2023-11-09, 11:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterdoft
Citat:
[…]det som håller familjen ihop är inte barn och hur många gånger hör vi folk som säger vi är kvar för barnens skull och så ska det inte vara. […]

En barnfamilj är till för barnen i första hand.
Om sedan föräldrarna misslyckas med att fokusera på barnen så att det spretar åt andra håll, ja då är ju inte problemet att de vill "hålla ihop för barnens skull". Då är problemet att de spretade åt olika håll.

[…] Så enough med ideer som förstör.[…]

Fuck barnen?

Ur mitt perspektiv är det idén om att barnen inte utgör centrum i en barnfamilj, som förstör idén om kärnfamiljen.

Du tycker precis tvärt om?
Citera
2023-11-09, 11:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIR-S17-400Volt
Inga, hennes barn är vuxna.. Jag har adopterat en av hennes döttrar och blivit Morfar

Precis, då är din relation inte modellen här. Det blir att jämföra äpplen och päron.

Grattis till barnbarnet!
Citera
2023-11-09, 13:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Om ni flyttar ihop så kommer er relation enbart kretsa kring barnen, deras aktiviteter, tvätt, matinköp och matlagning. Ni kommer inte hinna med varandra som par.

Det är bättre för er att vara särbo - sen får ni se om ett antal år när barnen känner varandra hur ni vill göra då!

Precis, låt inte barnen stå i vägen för ett kravlöst KK-förhållande.
-Tvätt och matlagning, usch!

Nä, barnen kan man eventuellt fokusera på senare i livet när de växt upp och inte är så förbannat krävande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in