2023-11-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om man är påläst och klarar av att komma ihåg någonting, vet man att "Hanna" fick hjälp av kvällspressen att föra ut sin frustration över hur hon ansåg att hon hade blivit "felbehandlad" av polisen. Jag har själv flera gånger skrivit om det.
Visst, men jag litar inte ett skit på det du skriver. Du påstod ju även att PU erkänt rivsår, jag väntar fortfarande på den länken du påstår detta ska ha skett.
TSL är ingen kvällspress,
Länka till dina inlägg då, jag har ingen avsikt att gå igenom dina 7 års skrivdiarre för att hitta dem, jag har tack och lov inte samma sjukliga OCD över den här tråden
Citera
2023-11-08, 19:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Visst, men jag litar inte ett skit på det du skriver. Du påstod ju även att PU erkänt rivsår, jag väntar fortfarande på den länken du påstår detta ska ha skett.
Länka till dina inlägg då, jag har ingen avsikt att gå igenom dina 7 års skrivdiarre för att hitta dem, jag har tack och lov inte samma sjukliga OCD över den här tråden

Det är väl detta som är kvällspressen enligt Ugglan?

"På onsdagen den 24 juni 1992 får Hanna hjälp av TSL att få ut sitt budskap. Redan då kände hon alltså en upprördhet över att ha blivit typ missförstådd i media samt inte tagen på allvar av polisen."
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2023-11-08, 21:02
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Det är precis så det är! Tråden har varit märkligt tyst angående detaljerna om Trankärr. Ingen har sagt något, inte Thord, inte Reimer, ingen annan heller. Bara tystnad! Blir Trankärr obehagligt? Vips kommer då "gänget" som vill styra bort fokus! Samma sak har hänt några gånger när jag har tagit upp PU (vilket jag snart gör igen). Mönstret går igen. Trankärr uppskattas inte ...

Men absolut: Ni kan väl gå till källan (Ulrika) och ta reda på fakta, då?! Det tjänar ingenting till att sitta här i tråden och spekulera i det oändliga om detta, eftersom det ändå aldrig kommer något svar. Gör jobbet, gå till källan och återkom med fakta, något matnyttigt. Så kan vi andra fortsätta att dryfta tankar om sådant som vi faktiskt vet något om. Som till exempel Trankärr - stället som snart kommer att få besök.
En papegoja i ugglekläder?

Det är väl inget som hindrar att du fortfarande skriver så mycket du vill om Trankärr. Tråden kan väl ha både en, två och fler spår att följa samtidigt. Det som irriterar är när en liten krets börjar att slå fast vad "vi vet" och vad "som måste vara sant" baserat på mer eller mindre vilda gissningar, svajiga vittnen och egen upplevd logik.

Det är alltid bra att se det man intresserar sig för på plats. Lycka till med nya insikter och att du hittar vad du letar efter.
Citera
2023-11-08, 21:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Du ingår i en liten klick som inte "litar" på mig. Your lost.

Du har förstått det helt rätt: TSL var/är ingen kvällspress. Men vilka andra tidningar på den tiden kom ut senare på dagen? Af........., Ex......., Gö.......T.......

Försök fatta något nån jävla gång.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-08 kl. 21:45.
Citera
2023-11-08, 21:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Bättre översikt så här!

Enligt TSL onsdagen den 24 juni 1992 säger "Hanna" följande:

"-Hade jag fått den minsta indikation på att den kvinna jag hörde den natt då Helena försvann varit i nöd, då hade jag naturligtvis reagerat. Jag hörde under de fem minuter jag stod och lyssnade inte någon gång rop på hjälp.

Rösterna som hördes var högljudda. De kom från en kvinna och två till tre män - minst två berättar polisens vittne Hanna, som bor i samma område som den försvunna och natten då Helena försvann var ute och rastade sin hund.

Vittnet, vars uppgift blev allmänt känd först under söndagen, säger att hon uppfattade att det oväsen som skedde på Ekuddenvägen, cirka 100 meter från hennes bostad, kom från en gäng ungdomar som skränade. Inget ovanligt för området.

- Jag hade somnat från Tv:n med kläderna på. Vaknade klockan två och gick ut i köket för att dricka saft och ta en skorpa med smör på. Att klockan var två på natten det observerade jag när jag passerade en väggklocka. Jag tittade efter våra katter och plockade lite i köket innan jag bestämde mig för att gå ut med vår hund, berättar Hanna. Hon gick ut på fastighetens framsida, ned till vändplatsen och upp mot skogsstigen (cykelvägen, min anm.) då hon plötsligt hörde ungdomar skräna.

Flickrösten var ljus och mycket hög, medan mansrösterna föreföll prata i mun på varandra. Ljuden kom från andra sidan skogspartiet där Helenas skor hittades. Hanna hörde minst två män som var mycket aggressiva och hon hörde en flicka som gallskrek och grät.
- Jag hörde flickan ropa: Nej, så får eller kan ni inte göra. Strax därefter blev allt tyst. En bildörr slogs igen. (Senare har Hanna sagt att hon hörde flera bildörrar, min anm.). Jag tror därför att hon fördes bort med våld, fortsätter Hanna.

Efter det som Hanna upplevde gick hon hem. Det som skett trodde hon var ett avslutat kapitel. De skränande hade kommit överens och försvunnit. Söndagen gick och Hanna och hennes man tänkte inte mer på saken. De pratade inte om vad Hanna upplevt under natten. Inte förrän på måndagsmorgonen fick de klart för sig vad som förevarit. Maken kom då hem och berättade att Helena försvunnit, innan Hanna åkte till sitt jobb.
- Trots vetskapen om vad som hänt reagerade jag inte. Jag kopplade inte samman händelserna och även måndagen gick. Vid 17-tiden kom polisen och knackade dörr.

- Har ni sett eller hört något, frågade polismannen. Då klack det till. Visst hade jag hört kvinnoskrik och aggressiva mansröster, men jag kunde inte precisera dag och tid, på direkten. Jag bad polisen att få återkomma.
- Maken och jag gick igenom dagarna och kom fram till att det jag upplevt hade skett natten mot söndagen. Jag har också kunnat identifiera Helenas röst, en röst jag lärt känna i samband med hennes inkallningar av hunden.
Detta meddelade jag polisen.

(Tyvärr har jag inte hela den sista spalten, men jag tror att det ska vara ungefär så här)

Men ändå får man läsa att inga heta tips kommit in.
En ny kontakt togs med polisen, men samma resultat. Inte förrän i midsommar när en kvällstidning fått fatt i Hannas redogörelse för polisen började det hända saker, fortsätter Hanna, som känner sig ???lad för att polisen inte från början tagit hennes uppgifter på allvar och att om hon förstått Helenas situation kanske kunde ha avstyrt det hemska som skett.

- Folk tror att jag ljugit och att det jag upplevt är en efterhandskonstruktion. Så är det inte. Något har gått snett i behandlingen av mina iakttagelser och det får jag nu lida för, avslutar en förtvivlad Hanna, som känner sig utpekad som vittnet som sju dagar efter försvinnandet gav sig till känna."

Just det sista stycket tycker jag säger allt: På onsdagen den 24 juni 1992 får Hanna hjälp av TSL att få ut sitt budskap. Redan då kände hon alltså en upprördhet över att ha blivit typ missförstådd i media samt inte tagen på allvar av polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det är väl detta som är kvällspressen enligt Ugglan?

"På onsdagen den 24 juni 1992 får Hanna hjälp av TSL att få ut sitt budskap. Redan då kände hon alltså en upprördhet över att ha blivit typ missförstådd i media samt inte tagen på allvar av polisen."
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Du har också förstått det helt rätt: TSL var/är ingen kvällspress. Men vilka andra tidningar på den tiden kom ut senare på dagen? Af........., Ex......., Gö.......T.......

Vad skrev jag ett par stycken ovan? Jo:
"Men ändå får man läsa att inga heta tips kommit in.
En ny kontakt togs med polisen, men samma resultat. Inte förrän i midsommar när en kvällstidning fått fatt i Hannas redogörelse för polisen började det hända saker, fortsätter Hanna, som känner sig ???lad för att polisen inte från början tagit hennes uppgifter på allvar och att om hon förstått Helenas situation kanske kunde ha avstyrt det hemska som skett."

Citera
2023-11-08, 21:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
En papegoja i ugglekläder?

Det är väl inget som hindrar att du fortfarande skriver så mycket du vill om Trankärr. Tråden kan väl ha både en, två och fler spår att följa samtidigt. Det som irriterar är när en liten krets börjar att slå fast vad "vi vet" och vad "som måste vara sant" baserat på mer eller mindre vilda gissningar, svajiga vittnen och egen upplevd logik.

Det är alltid bra att se det man intresserar sig för på plats. Lycka till med nya insikter och att du hittar vad du letar efter.

Vi vet vissa saker, ja.
Citera
2023-11-08, 22:10
Medlem
Citat:
Du ingår i en liten klick som inte "litar" på mig. Your lost.

Du har förstått det helt rätt: TSL var/är ingen kvällspress. Men vilka andra tidningar på den tiden kom ut senare på dagen? Af........., Ex......., Gö.......T.......

Källa på att det stod i någon av dem tack, och att det var H själv som kontaktat dem och att de inte spunnit vidare från TSL
Citera
2023-11-08, 22:18
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Vi vet vissa saker, ja.
Bra. Vänligen skriv ner allt "vi vet" utan att knyta det till något specifikt spår eller något som bygger på något annat. Kan du ens få ihop fem fristående uppgifter som inte är uppenbara så gör du det bra.
Citera
2023-11-08, 22:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prytz67
Eller ett fiskenät, åltina, fisktina mm och några stenar.....KLART !

VRISTULVEN. Denna trolska skogsjö ligger alltså c.a 8 km ner söderut från Trankärr. Detta kan vara hett som satan. Här kan mycket väl PJP och PN fiskat tillsammans. Mariestadskällan2 säger ju det att det som bor på "berget" alltså Lugnåsberget fiskar i denna sjö. På bilder ser man båtar vid Dyrenäs i norr. Kan PJP haft en båt liggandes vid sjön, då hans mor bodde, vid Stenbacken 4 (Västerkärr) ,mellan 1979-2013 ?

Denna sjö har ett medeldjup på 2,6 meter med ett maxdjup på 18 meter. Djupaste delarna finns i den södra delen av sjön. I Vristulven kan du få gädda, aborre , brax, sutare och ål. (Vristulvens Äventyrscenter)

Kroppen har ju aldrig hittats och denna becksvarta sjö kunde ju varit en "lösning" de tog.
Senast redigerad av IB03 2023-11-08 kl. 22:22.
Citera
2023-11-08, 23:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du har också förstått det helt rätt: TSL var/är ingen kvällspress. Men vilka andra tidningar på den tiden kom ut senare på dagen? Af........., Ex......., Gö.......T.......

Vad skrev jag ett par stycken ovan? Jo:
"Men ändå får man läsa att inga heta tips kommit in.
En ny kontakt togs med polisen, men samma resultat. Inte förrän i midsommar när en kvällstidning fått fatt i Hannas redogörelse för polisen började det hända saker, fortsätter Hanna, som känner sig ???lad för att polisen inte från början tagit hennes uppgifter på allvar och att om hon förstått Helenas situation kanske kunde ha avstyrt det hemska som skett."

Men inga heta tips om en bil som körde iväg och vände nere vid Bäcken?
Citera
2023-11-09, 00:14
Medlem
Citat:
Det är precis så det är! Tråden har varit märkligt tyst angående detaljerna om Trankärr. Ingen har sagt något, inte Thord, inte Reimer, ingen annan heller. Bara tystnad! Blir Trankärr obehagligt? Vips kommer då "gänget" som vill styra bort fokus! Samma sak har hänt några gånger när jag har tagit upp PU (vilket jag snart gör igen). Mönstret går igen. Trankärr uppskattas inte ...

Matteus 7:3.
Citera
2023-11-09, 03:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Källa på att det stod i någon av dem tack, och att det var H själv som kontaktat dem och att de inte spunnit vidare från TSL

Morgontidningen TSL är källan. Onsdagen den 24 juni 1992. Jag har återgett det. Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in