2023-11-08, 20:19
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Stenåldersmänniskan levde ett mycket våldsamt liv. Finns mycket frakturer på de skelett som hittats. Men visst, tycker man om att slåss så.

Bättre slåss än leva hela livet under en överman som har makten över maten jag odlar och sedan dö av någon sjukdom överförd från avföring tänker jag
Citera
2023-11-08, 20:20
Medlem
OrmurinLanges avatar
Men jag lämnar tråden. Tydligt att dokumentären är till för att öka motsättningar. Se bara på kommentarerna som är för dokumentären. Väldigt mycket om att meningsmotståndaren ska känna sig "ägd".
Citera
2023-11-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Jag gillade också avsnittet och brydde mig inte särskilt mycket om hudtonen på skådespelarna.
Det jag tyckte var kul var att bli lite smått rättfärdigad (genom beskrivningen av sjukdomar och större maktspel) i min egna åsikt att vi människor aldrig var menade att gå över från jägar-samlarsamhället till jordbrukssamhället. Det var då all skit började
Ja, det blev förmodligen sämre för de flesta. Sämre mat, hårdare och mer enformigt arbete, uppkomst av olika samhällsklasser, sjukdomar, mer våld, sämre kondition, befolkningsökning, mer beroende av vädret, allt krångel som kommer med fast egendom såsom ägande och arv…
Men ett litet fåtal fick det bättre förstås, de som hamnade högst upp på samhällsstegen.
Men jag är förvissad om att vi rent genetiskt är anpassade till samlar- och jägarlivet.
Citera
2023-11-08, 20:29
Medlem
hahah....det är otroligt många europeer på x som undrar varför europeiska stenålders-människor ansågs vara negrer....svt har skitit i det blå skåpet nu.....

såg någon grek som undrade varför hans mörkare hud ansågs vara samma sak somatt vara afrikan

skäms över att vara svensk nu.... jävla svt haha
Citera
2023-11-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du tror inte att vi har ett ursprung på stäppen?

Det tror jag.

Nu var det länge sedan jag grävde ner mig i gamla "sagor" men har för mig att det nämns i gammal vikingalitteratur att enligt legenderna kom vi från områdena kring "Ukraina". Inte konstigt att vi senare drog iväg på upptäcktsfärder i samma riktning. Både språk o genetik pekar väl i samma riktning.

Att det fanns någon enstaka person med riktigt mörk hud är väl inte omöjligt men knappast som en bantuneger. Vi talar tiotusentals år där det inte alltid har folkvandrats några längre sträckor.
Senast redigerad av Kukilon 2023-11-08 kl. 20:41.
Citera
2023-11-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Nu var det länge sedan jag grävde ner mig i gamla "sagor" men har för mig att det nämns i gammal vikingalitteratur att enligt legenderna kom vi från områdena kring "Ukraina". Inte konstigt att vi senare drog iväg på upptäcktsfärder i samma riktning. Både språk o genetik pekar väl i samma riktning.
Ja, precis.

Men visst, saken kan alltid diskuteras vidare men jag tror ju alltså att vi härstammar från Yamnama-kulturen.
Citera
2023-11-08, 21:00
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du tror inte att vi har ett ursprung på stäppen?

Det tror jag.
Snarare savannen.
Citera
2023-11-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ja, det är ju inte så konstigt. Men reflektera över benämningen ”hans hustru”; tycker du inte det talar för att kvinnor hade lägre status? Du hittar ju inte benämningen ”hennes man” någonstans.
Eller är användandet av benämningen ”hans hustru” också min personliga åsikt enligt dig? Kanske var jag som smög runt på kyrkoexpeditionerna på 17-1800-talen och ändrade i kyrkböckerna bara för att jag är ett sånt svin?

Men vad är ditt problem? Du har redan gjort klart att du hatar kvinnor. Vi vet det nu. Sluta låtsas som att det är någon stor hemlighet att kvinnor förtryckts och haft färre rättigheter, det är allmänbildning. Ogifta kvinnor blev inte myndiga förrän på 1800-talet. Gifta kvinnor inte förrän 1921. Kvinnor hade sämre arvsrätt. Ingen rösträtt. Osv osv.

Det bevisar inte att ”kvinnor är mindre värda” som du vill få det till, det bevisar bara att män har förtryckt kvinnor och ville kontrollera kvinnor.
Citera
2023-11-08, 21:13
Medlem
santos_devilles avatar
Så det bodde mörkhyade människor i Sverige för 14.000 år sedan. Sedan efter några tusen år blev det så kallt att alla måste flytta eller dör.

Sedan flyttar nytt folk in som inte är lika mörkhyade.

Dom säger ju inte att vi härstammar från negrer, dom säger att det har bott negrer med blå ögon i Sverige som följde inlandsisen.

Jävlar vilken storm i ett vattenglas Flashback har gjort detta till
Citera
2023-11-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Det är ju nästan komiskt när folk upprörs över att kvinnor kanske möjligen skulle kunna få en framträdande roll i Historien om Sverige.
Men bara nästan, för jag inser ju att det är möjligt de som skriver sådan skit förmodligen menar allvar.
Dom ser det som om dom framför något seriöst, isses...

Det vare väl mer normalt och t.o.m smått önskvärt om någon kvinna skulle skriva här och oroligt fråga sig om även denna historieskrivningen skulle handla om männens historia - HIstory

Nä en del tror inte att det ens fanns några kvinnor förr i tiden för det har hans lärare sagt för 50 år sedan. Och fanns det några så var de värdelösa parasiter och oönskade element som definitivt aldrig bidragit med någonting utan låg och solade sig genom hela stenåldern medan männen jagade och kom och matade dem.

Lite som i sagan om ringen ”there are no dwarf women”.

Tragiskt att en tråd som handlar om Sveriges historia istället ska användas som en plattform att ösa ur sig kvinnohat.
Citera
2023-11-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
OT men.
Du vet att största motståndarna mot suffragetterna var just kvinnor. Att maktens största medlöpare genom alla tider alltid varit gormande konformistiska kvinnor.

Du har delvis rätt men du omyndigförklarar själv kvinnor då du förnekar deras egna del i historian.

Jag förnekar inte det. Kvinnor har alltid vänt sig mot varandra, inom den egna gruppen, som ett sätt att själva överleva och få mest fördelar. Så gör inte män, som är lojala mot varandra.

Så är det fortfarande. Nu börjar det väl släppa lite men ta ett exempel. En kvinnas man är otrogen. Vem skyller hon det på? Snarare på den andra kvinnan än på mannen. Som om män inte hade egen vilja. Så det är definitivt ett problem. Det är definitivt inte så att kvinnor alltid stöttar andra kvinnor.
Citera
2023-11-08, 21:20
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Är inte förvånad över att gå in på Flashback och det största och mest miserabla med serien är deras hypotes att våra förfäder möjligtvis haft mörk hy.

Nej, nej och återigen nej. Det handlar inte om att europeiska stenåldersfolk möjligtvis hade lite mörkare hudton än dagens européer.
Det folk stör sig på är att dessa stenåldersfolk skulle ha varit afrikaner, som SVT verkar antyda.

När ska ni förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in