2023-11-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Yngre dryas var ca 1200 år så ungefär 50 generationer. Så ja, mycket kan ha hänt. Men eftersom folk tydligen inte bleknat av under de föregående typ 30 000 åren de funnits i Europa, så varför skulle det hända därefter.
Nej det finns naturligtvis ingen anledning till det, speciellt inte om de hade fet fisk som föda.

Men min poäng var bara att det förflyter drygt tusen år innan de första någorlunda bofasta människorna kommer hit.

Riktigt bofasta blir man nog bara i och med trattbägare och gropkeramikernas entré.
Citera
2023-11-09, 12:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Svenskar har ju koloniserat hela södra Sverige och Norge i långa tider. Norrmän som ett folk har inte funnits så länge utan var inflyttade Daner till dagens Norge.
Nej, det som har skett är en statsbildning vilket inkluderar lappar, kväner, gotlänningar, närkingar, smålänningar etc.
Lappen är inte mer förtryckt än valfri östgöte.
Citera
2023-11-09, 12:39
Avslutad
Runt år 1300 var vi ca 1.150 miljon i Sverige. Men bara 350t strax efter år 1400. Beroende på digerdöden. Man kan väl säga att de historiska anorna, släktbanden hos vanligt folk går att följa f o m 1400 talet i vissa fall. Nästan alla var vanligt simpelt bondfolk. Det var dock detta folk som tog oss som lever idag in i rika levnadsförhållanden. Även om vi nu ger bort det till andra.
Citera
2023-11-09, 12:43
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men det är inte afrikanska skådespelare.

Nästan alla mulatter ser ut som lite ljusare varianter av afrikaner så jag förstår inte hur du resonerar.

Kan du gissa varför i princip alla mulatter räknas som svarta i USA? Kan du gissa varför i princip alla mulatter även ser sig själva som svarta?

Det är långt, långt ifrån bara hudfärgen som avgör vilken ras man tillhör.
Vi är klara med denna diskussion nu. Du får gärna svara om du vill men jag är åtminstone klar så förvänta dig inget mer svar.
Senast redigerad av Tuor 2023-11-09 kl. 12:47.
Citera
2023-11-09, 12:54
Medlem
Citat:
Det är vad du påstår. Det ser inte ut så. Så visa gärna hur du vet att skådespelarna inte har afrikansk bakgrund.
Jag utgår från dom manliga jägarna som porträtteras.

Det är min personliga bedömning utifrån deras hudton.

Om dom är berber från Marocko, Algeriet eller har sitt ursprung i Egypten eller mulatter Är kanske inte så viktigt.

Oavsett hade dom mörk hy.

Och det är rimligt att det fanns skillnader över tid och för individer.

Det är inget problem hur det gestaltas utifrån vad den senaste forskningen säger.

5-10 år gammal.

Detta är ny kunskap som man måste ta till sig.

Det är nytt för mig också.

Jag tycker det är väldigt intressant och spännande.

Varav jag skriver i denna tråd

Tycker du om nya forskningsrön?
Citera
2023-11-09, 12:56
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ännu häftigare med neaderthalare som om jag minns rätt inte hade kastspjut eller pilbågar, det har iaf inte hittats några fynd om det när jag läste om det. Men de måste ju ha kastat spjut för det låter helt otroligt annars.

Tänk dig att ge sig på en ullhårig noshörning eller en mammut med en spjut🫣.

Man har hittat spjut som är över 400000 år gamla, dvs från neandethalarnas förfäder. Vet inte om dom gick att kasta iofs...
Haha nej en noshörning utan projektplanen kräver en viss offervilja. El överfall från högre höjd. El en grop. Haha
Citera
2023-11-09, 12:58
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Storvilt jagades nog mest med fångstgropar och metoden att jaga den över stup.

Kanske, jag referade till en studie av gamla skelett dock. Där som sagt de läkta skadorna såg ut som hos rodeoproffs.

Spark och stamp och hornskador typ.
Citera
2023-11-09, 12:59
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vad menar du med "långa tider"?

"Svenskar" har i någon vettig mening bara funnits sedan 1350 ungefär.

Svear har funnits längre, det var enorma krig mellan götar och svear på 1200 talet.
Citera
2023-11-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Kanske, jag referade till en studie av gamla skelett dock. Där som sagt de läkta skadorna såg ut som hos rodeoproffs.

Spark och stamp och hornskador typ.
Jadå men det ligger i linje med vad jag skrev; man måste ju döda storvilete när de fångades i gropen eller skadat sig i fallet.

Av allt att döma har man ansett det värt att få några benbrott för att få kött.
Citera
2023-11-09, 13:01
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, det som har skett är en statsbildning vilket inkluderar lappar, kväner, gotlänningar, närkingar, smålänningar etc.
Lappen är inte mer förtryckt än valfri östgöte.

Denna "statsbildning" skapas och expanderar alltid via krig. Varken Götaland, Småland eller Gotland gick frivilligt med Sverige.
Citera
2023-11-09, 13:02
Medlem
Citat:
Det är vad du påstår. Det ser inte ut så. Så visa gärna hur du vet att skådespelarna inte har afrikansk bakgrund.
Hur vet du att dom har direkt Afrikansk ursprung?

Dom kan givetvis vara från en nordlig region av Afrika där en ljusare ton är vanlig pga av folkvandring av bla vandaler i Marocko, Algeriet.

Det är ny forskning att det första jägarna som jagade på svensk mark och senare bosatte sig här hade mörkhy.

Det är ett mindfuck.

Men det är vad fakta säger och logik när man kollar på det.
Citera
2023-11-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Svear har funnits längre, det var enorma krig mellan götar och svear på 1200 talet.
Nja det var nog mellan Sverkrar och Erikar och några Svenskar fanns knappast ännu.

Du menar kanske det etniska Skandinaver av indoeuropeiskt ursprung som vi består av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in