2023-11-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Det här är faktiskt rätt intressant!

Jag släktforskar mycket både åt mig själv och andra och det finns en enormt tydlig skillnad mellan borgarfamiljer och arbetar/bondefamiljer. Du har helt rätt i att beskrivningen "hemmafru" (vilket motsvaras av Hm. som i "husmor" större delen av tiden, "hemmafru" blir vanligare tidigt 1900-tal) i mycket större utsträckning gäller kvinnor i städerna eller i släkter/familjer som hade det bättre ställt.

T.ex. på min pappas sida, där det finns många fattighjon, backstusittare, drängar och pigor har jag hittat ca. 2 kvinnor som beskrivs som Hm. Annars står det antingen samma på dem som deras män (fattighjon osv.) eller H.s. som i "hans hustru".

Däremot på mammas sida där det finns mer hemmansägare och arrendatorer är kvinnorna från 1800-talet och framåt ofta antingen husmor eller hemmafru.
Ja men kvinnorna i bondefamiljerna deltog i arbetet på fälten och i fähus och satt näppeligen och rullade tummarna även om de benämndes "hemmafru".

Däremot kan det ha funnits på godsen men det är då en högre klass än bönder.
Citera
2023-11-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
" de första människorna som bosatte sig i Sverige hade mörkbrun hy. De vandrande från Afrikas kust.
Bland dessa bosättare fanns heller inga könsroller, kvinnor gjorde mannens jobb och vice versa. Men det var tack vare kvinnans list de överlevde".

Typ?

Kusligt rätt
Citera
2023-11-08, 16:36
Medlem
Citat:
Det här är faktiskt rätt intressant!

Jag släktforskar mycket både åt mig själv och andra och det finns en enormt tydlig skillnad mellan borgarfamiljer och arbetar/bondefamiljer. Du har helt rätt i att beskrivningen "hemmafru" (vilket motsvaras av Hm. som i "husmor" större delen av tiden, "hemmafru" blir vanligare tidigt 1900-tal) i mycket större utsträckning gäller kvinnor i städerna eller i släkter/familjer som hade det bättre ställt.

T.ex. på min pappas sida, där det finns många fattighjon, backstusittare, drängar och pigor har jag hittat ca. 2 kvinnor som beskrivs som Hm. Annars står det antingen samma på dem som deras män (fattighjon osv.) eller H.s. som i "hans hustru".

Däremot på mammas sida där det finns mer hemmansägare och arrendatorer är kvinnorna från 1800-talet och framåt ofta antingen husmor eller hemmafru.
Ja, det är ju inte så konstigt. Men reflektera över benämningen ”hans hustru”; tycker du inte det talar för att kvinnor hade lägre status? Du hittar ju inte benämningen ”hennes man” någonstans.
Eller är användandet av benämningen ”hans hustru” också min personliga åsikt enligt dig? Kanske var jag som smög runt på kyrkoexpeditionerna på 17-1800-talen och ändrade i kyrkböckerna bara för att jag är ett sånt svin?
Citera
2023-11-08, 16:38
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Det fetade nedan, håller absolut med dig, jag uttryckte mig lite slarvigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Kvinnor har inte ”alltid” varit hemmafruar. Det är en produkt av industri- och välfärdssamhället. Så kan man bara ha det om man har överflöd. En väldigt kort period historiskt.

Människan har i alla tider kämpat för sin överlevnad och då behövde både män och kvinnor arbeta och bidra med det de kunde. Allt som kvinnor fysiskt sett kan göra genom historien har de också gjort, inklusive att strida och jaga.

I bondesamhället arbetade både män och kvinnor hemma, obetalt, men med olika saker. Män plogade, skördade, jobbade i skogen, byggde hus, slaktade djur. Kvinnor tvättade, lagade mat, mjölkade, bar vatten, födde barn, skötte barn, men även vid skörd och vid slakt. Män hade det fysiskt tyngsta arbetet men kvinnornas arbete var också otroligt fysiskt. Man samarbetade och båda gjorde det de var bäst lämpade för.

Div. Kvinnohatare i den här tråden kan ju börja leva som en kvinna på 1800-talet och se om det var enkelt. Folk idag kan inte ens baka bröd utan en elvisp. För övrigt många som helt missförstått hela människans historia om man tror att kvinnor ”alltid” varit hemmafruar som inte arbetat, med något. Det är som sagt en produkt av välstånd och överflöd, annars måste alla hjälpa till.
Citera
2023-11-08, 16:39
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Det är ju nästan komiskt när folk upprörs över att kvinnor kanske möjligen skulle kunna få en framträdande roll i Historien om Sverige.
Men bara nästan, för jag inser ju att det är möjligt de som skriver sådan skit förmodligen menar allvar.
Dom ser det som om dom framför något seriöst, isses...

Det vare väl mer normalt och t.o.m smått önskvärt om någon kvinna skulle skriva här och oroligt fråga sig om även denna historieskrivningen skulle handla om männens historia - HIstory
Citera
2023-11-08, 16:40
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst

Eller är användandet av benämningen ”hans hustru” också min personliga åsikt enligt dig? Kanske var jag som smög runt på kyrkoexpeditionerna på 17-1800-talen och ändrade i kyrkböckerna bara för att jag är ett sånt svin?

Va? Vad pratar du om nu? Jag tror du har citerat fel person.

Angående att "hans hustru" visar att kvinnor hade lägre status... ja? Självklart? Har jag sagt något annat?
Poängen med att ta upp att kvinnor i bondefamiljer oftare benämns som h.s. istället för hm. är att visa vad som i arkiven verkar vara ett tecken på att prästen som antecknat inte tyckt att benämningen h.m. passat för kvinnan i fråga - förmodligen för att hon gjorde mycket mer än att "bara" ta hand om hushållet.
Senast redigerad av luomi 2023-11-08 kl. 16:42.
Citera
2023-11-08, 16:47
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Det är ju nästan komiskt när folk upprörs över att kvinnor kanske möjligen skulle kunna få en framträdande roll i Historien om Sverige.
Men bara nästan, för jag inser ju att det är möjligt de som skriver sådan skit förmodligen menar allvar.
Dom ser det som om dom framför något seriöst, isses...

Det vare väl mer normalt och t.o.m smått önskvärt om någon kvinna skulle skriva här och oroligt fråga sig om även denna historieskrivningen skulle handla om männens historia - HIstory

Jag är faktiskt en av de kvinnor som tycker att det var kul att just en kvinna var vem som det huvudsakligen berättades om i första avsnittet. Blir väldigt långtråkigt att sitta på historielektioner i mellanstadiet om kung efter kung, sen ett kort avsnitt om drottning Kristina, sedan samma visa igen. Självklart beror ju det på att mer finns nedskrivet om historiska män - därför var det roligt att man faktiskt använde sig av den stenåldersmänniska vi vet mest om, som råkar vara en kvinna, i avsnittet.
Citera
2023-11-08, 16:58
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det anses att det var trattbägarna som introducerade laktostoleransen i Skandinavien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen
Vilka anser det? Står ingenting om laktos i den länkade artikeln.

Trattbägarkulturens människor kom till Skandinavien för ca 6000 år och dog ut ett tusental år senare, utan att lämna några större spår i efterföljande folks DNA. 50 generationer, sedan var det folket förbi. Så även om de var laktostoleranta fick vi inte den genen från dem.

Sidan 15 och diagrammet på sidan 13.
https://www.researchgate.net/publication/360414781_Population_Genomics_of_Stone_Age_Eurasia

Om det var stridsyxorna, pesten eller den allmänna neolitiska krisen som dödade dem, kan man fundera på.
Citera
2023-11-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
En film från 60-talet?

Lustigt att du nämner just Kleopatra om vi snackar nutid så har ju Netflix kommut ut med en serie där Kleopatra spelas av en svart kvinna något som fått en herrans massa människor upprörda.. och med rätta såklart.

Ja, och Kleopatra var nog mera lik Elizabeth Taylor än en negress. Många i Egypten var väldigt sura på Netflixm
Citera
2023-11-08, 17:01
Medlem
Jag började titta igår men tappat intresse när den mörkhyade (*) med blåa ögon dök upp. De kan bevisa det hur f*n bäst de vill, förskning blaha har svårt att fatta det men det är jag det så de som köper det är det ok för mig.

Men jag undrar hur danskar och norrmän tar det för det är samma historia eller ? För att komma till Sverige måste de ha passerat Tyskland, Danmark, vandrat till Norge, konstigt nog folk som vi känner till var blonda o blåögda för det mesta (inte så nu längre men det är of topic) ?

knäpp historia
Citera
2023-11-08, 17:05
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Fast det är inget faktafel? Det handlar om DNA-bevisning. De första svenskar var mörkhyade, invandrade från söder. Så småningom blandades de upp med folk österifrån, fick ljusare hudton och evolutionen gav oss det "etniskt svenska" utseendet.

Datainsamlingen kring detta är del av Atlasprojektet vid SU/UU och får anses vara fakta. Det finns ingen starkare fakta att luta sig mot än detta, vi kan väl inte gärna basera våra åsikter på att rasister blir kränkta på blotta tanken på evolution?

Det är ju bara att välja, fakta eller känslor.
Så många talar förbi varandra. Det är fakta att mesolitiska jägare/samlare i Europa var mörka i hyn. Det är INTE fakta att de såg ut som afrikaner.

Att SVT väljer att casta de forntida människor som skall vara mörka i hyn eller åtminstone mörkhåriga med personer med afrikansk och arabisk bakgrund, är alltså inte baserat på fakta. Då får man fundera på vad de baserat de valen på. Vad tror du?

Eftersom det gick bra att ge afrikanerna blå ögon, borde det ha gått lika bra att måla svenska skådespelare bruna.
Senast redigerad av Vågskålen 2023-11-08 kl. 17:09.
Citera
2023-11-08, 17:06
Medlem
Citat:
Va? Vad pratar du om nu? Jag tror du har citerat fel person.

Angående att "hans hustru" visar att kvinnor hade lägre status... ja? Självklart? Har jag sagt något annat?
Poängen med att ta upp att kvinnor i bondefamiljer oftare benämns som h.s. istället för hm. är att visa vad som i arkiven verkar vara ett tecken på att prästen som antecknat inte tyckt att benämningen h.m. passat för kvinnan i fråga - förmodligen för att hon gjorde mycket mer än att "bara" ta hand om hushållet.
Förlåt, blandade ihop dig med den eller de som beskyllt mig för att vara ett kvinnohatande svin för att jag lyft fram några exempel på att män har, och har haft, högre status än kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in