Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningenedet
Det jag önskar ska ske är att sanningen kommer fram. För mig är inte ett utdömt straff det viktigaste önskar att någon som var med var modig nog att träda fram så att hennes närmaste får svar.
Ja, det hade varit tacknämligt. Dock tycker jag att det framkommit tillräckligt mycket för att man ska kunna säga att svar på vad som hänt, i alla fall i tillräcklig omfattning, har getts. Det är vissa exakta roller och vissa intentioner som saknas. Och för egen del skulle jag bra gärna vilja veta vem som lade dit statyetten där hennes kropp upphittades.
Citat:
Ursprungligen postat av
odlingsbarfritid
Med lite pedagogiska exempel kan man nog få upp den siffran något.
Citat:
Ursprungligen postat av
backvudejaflash
Tack för dina sakliga inlägg!
Tack för ert stöd, det har känts lite tröstlöst i denna tråd faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
backvudejaflash
Ska som sagt bli intressant när de samvärderar bevisen
Vad tror du? Finns det något som rimligen skulle kunna komma fram typ bevis som leder till fällande dom?
Jag är inte jurist, men jag kan inte se hur HR skulle kunna göra en värdering av indicier när det inte finns något som ställer utom rimligt tvivel att mord/dråp har begåtts. Om man tar för givet att berättelsen som framkommit stämmer, så handlar det inte ens om mord eller dråp, utan om vållande till annans död och påföljande brott mot griftefriden (båda är preskriberade). Så vitt jag vet har ingen någonsin påstått att MGM hade uppsåt att döda. Det är en av de delar som gör att jag tycker att det är tjänstefel av åklagaren att driva detta, han ska ju bara väcka åtal om fällande dom är tillräckligt trolig. Nu måste ju HR ta upp detta p.g.a. den potentiella påföljden, men egentligen borde detta kastats ut redan innan det tillåts uppta mer tid och resurser.
Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Det är ju inte så att det är en slarvig utredning som vissa vill få det till. Här har lagts ner mycket arbete.
Sedan har varken polisen eller åklagare något intresse av att "sätta dit" Filip som en del verkar tro. De följer bevisen precis som de gör i andra utredningar.
Polisen har lagt ner otroligt mycket arbete, det stämmer. Man har gjort en oerhört detaljerad bild av hela gänget ner i minsta detalj. Dock har man lagt ner denna ansträngning helt i onödan, då det inte finns några bevis för de helt centrala delarna om hur, var och varför flickan dog.
Den finns bara två anledningar jag kan komma på till att bete sig på det viset. Dels har man velat gå på MGM med överväldigande kunskap för att knäcka denne under förhöret/häktningstiden, det lyckades dock inte alls eftersom han var tillräckligt slug för att hålla näbben stängd. Dels vill man skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt runt fallet, för att den man är säker på är mördaren ska exponeras maximalt även fast han inte kommer fällas. Som en "konsumentupplysning", som rättens ordförande kallade det när de skrev in i den friande domen mot de Da Costa-styckmordsmisstänkta att de ändå hade styckat kroppen. Det första (att knäcka) är förstås OK och det är synd att det inte lyckades. Det andra ("konsumentupplysning") ska inte statsanställda ägna sig åt, personliga vendettor ska beivras eftersom de faktiskt kan ha fel.