2023-11-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Jag ser Krim som ryskt territorium mer självklart mer än att man tog Kosovo från Serbien. Och då är jag inte ens en vän av ryssar. Tro det eller ej. Krim är en ickefråga.

Krim tillhör självklart Ukraina. Att du har en avvikande åsikt från detta faktum är helt irrelevant, lilla ryssråtta.
Citera
2023-11-08, 19:06
Medlem
Så frysta rysstillgångar är nu planerade att skickas till Ukraina.

Kommer dessa 200-300 miljarder dollar (enligt uppgift) göra någon skillnad i dagsläget? Jag menar Ukraina får ju typ allt de behöver i dagsläget genom gåvor. Finns det ytterligare som kan köpas med pengar?
Citera
2023-11-08, 19:07
Medlem
Snapcounts avatar
Då verkar det som något har skett :

Russland har angrepet et sivilt skip i Svartehavet, ifølge Ukrainas militære. En person meldes å være drept. Skipet seilte under liberisk flagg og var på vei til Odesa, opplyser Ukrainas militære. Skipet skal ha blitt angrepet i et luftangrep

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/11/08/195960760/ukraina-sier-russland-har-angrepet-sivilt-skip-i-svartehavet
Citera
2023-11-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
All förlikning bygger på att båda sidor är beredda att göra avsteg från tidigare ståndpunkter. Tror Ryssland är beredda till eftergifter om Ukraina och väst också är det. Tror de är beredda att förhandla om dessa 4 oblasts om Krim erkänns som ryskt (lägg eventuellt till att väst för återställa Nordstream som de sprängde) I detta fall är de ju eventuellt också kanske säkra på att folket skulle rösta för att stanna med Ryssland i en internationellt övervakad omröstning. Fattar att det för oss i väst är en hissnande tanke men tror inte alls att det är så osannolikt.
Båda sidor är nog också medvetna att det finns en gräns för hur många unga medborgare man kan offra i kriget.

Problemet är ju bara två små detaljer:
En omröstning kommer inte att kunna genomföras på ett rättvist sätt på många år. Till att börja med måste områdena återlämnas till Ukraina. Sedan måste man utreda vilka som ha rösträtt. Dvs alla som följt med ryska armén in i områdena måste lämna oblasten, ukrainarna måste tillåtas återvända. I bästa fall kan en folkomröstning hållas om 10-15 år. Tror du ryssarna kommer att acceptera det?

Och vad ska ryssarna sätt i pant för att göra det trovärdigt för omvärlden att kommer att respektera ett nederlag? Här kanske man skulle kunna tänka sig att Rysslands plats i FN:s säkerhetsråd övergår till Ukraina, om ryssarna inte respekterar utgången av omröstningarna.
Citera
2023-11-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
700 är ju löjligt lite under första världskriget dog det ibland på västfronten ca.40-50000 per dag.Har för mig en Fransk general sa något i stil med 40000 döda idag inte så farligt lol! på östfronten ww2 så dog det ca 5000 ryska soldater varje dag.

Vill bara påpeka att det är lite skillnad på ett världskrig och en liten militär specialoperation...
Citera
2023-11-08, 19:14
Medlem
Så ryssland nöjer sig inte med att skjuta ner civila flygplan. Nu riktar man in sig på civila fartyg. Man är verkligen desperata, haha.
Citera
2023-11-08, 19:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, undrar samma sak. 22 oktober var senaste uppdateringen, snart 10 dagar alltså. Har aldrig sett så långt uppehåll i hans uppdateringar förut. Hoppas han är ok.
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han är sjuk, han har varit det förut också. Krya på dig Reporting from Ukraine! Han är från Mykolaiv, kanske har han dålig hälsa så att han inte kan göra värnplikt utan får arbeta med information istället.
https://www.youtube.com/post/UgkxuEa3MKHqqoCD7XPCgwtFf8QRZ6K9nygZ
Nu är Reporting from Ukraine tillbaka efter sjutton dagar, med 6 min om ukrainska missiler mot Azovstranden och Krim. De ryska helikoptrarna som flyttades från Berdyansk till Taganrog har nu bas längre in i Ryssland, eventuellt i Rostov.
Citera
2023-11-08, 19:33
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Zolkins kanal har börjat med att intervjua pro-ryssar sedan två veckor tillbaka. De flesta pro-ryssar har åkt dit för att ha gett koordinater till fienden. En pro-ryss gav koordinater så att en skola skulle bombas, dock gav han ett intryck av att vara psykiskt instabil. En av de intervjuade blev polis för ockupanterna. Samtliga har fått hårda straff och hoppas att bli utväxlade mot ukrainska soldater i rysk fångenskap.

https://www.youtube.com/watch?v=skPWMHeflk8
https://www.youtube.com/watch?v=mrr3--YeHs8
https://www.youtube.com/watch?v=j0E_BA8y0WE
https://www.youtube.com/watch?v=u1zeEL5B8w8

Edit: Av de intervjuade identifierar sig någon som etnisk ryss, de övriga är rysktalande från blandäktenskap, fader/moder ryss/ukrainska och vice versa.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2023-11-08 kl. 19:37.
Citera
2023-11-08, 19:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Krim bör vara lättare att befria än östra Donetsk, när Ukraina väl når Azovska sjön kan de ganska lätt skära av alla försörjningsleder till Krim, svårare med Donetsk.
Citera
2023-11-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow

Kommer dessa 200-300 miljarder dollar (enligt uppgift) göra någon skillnad i dagsläget? Jag menar Ukraina får ju typ allt de behöver i dagsläget genom gåvor. Finns det ytterligare som kan köpas med pengar?

Tror inte alla länder bara skänker saker.

Att vi som ett relativt rikt land donerar prylar är en sak men att ett privat bolag i Turkiet skulle bekosta sina saker med turkiska skattepengar har jag svårt att se. Jag kan mycket väl ha fel här. Vanligt folk i Turkiet som exempel har haft det tufft länge så det har jag inget emot i grunden.

Vissa länder som Turkiet, Indien och Kina täljer guld just nu trots egna problem.
Citera
2023-11-08, 19:44
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vill bara påpeka att det är lite skillnad på ett världskrig och en liten militär specialoperation...

Vad Ryssland gjort är att de " tullat " på den manliga befolkningen i de fattigare lite mindre utvecklade delarna av federationen. Detta har då fördelen att " nyheterna " om någons död inte går lika snabbt eller lavinartat . Föreställ dig att de rekryterat den kanonmaten i ST Petersburg Moskva eller Novosibirsk eller något annat befolkningscentra med utvecklade kommunikationer . 700 moskoviter i sin bästa ålder om dagen skulle fått Kreml att brinna och Putin att fly . En sådan verklighet skulle inte ens en propagandaspridare på rysk tv snacka bort
Citera
2023-11-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow

Varför tror du inte att pengar inte skulle göra skillnad? Pengar gör ju skillnad i allt, naturligtvis även i krig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in