2023-11-08, 18:11
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88

Det är förövrigt många säkringar som går i huvudet när man ser en dokumentär om hur människorna är funtade i denna inavlade skithåla. Tydligen är det väldigt enkelt att få folk vräkta i Skellefteå. Bara att ringa och utge sig från att vara polis och upplysa om att personen man vill ha vräkt ingår i någon form av större narkotikaärende, sedan fattar värden omgående beslut om att personen ska ut. Hyresgästens enda räddning i detta läge är att veta vilket nummer polisen har ringt från och att påtala det.

Har bara hittat någon gammal bild på psykotjejen men man ser på henne att det är något fel på henne, vilket tar bort all sympati för Felix. Varför har man som förhållandevis normal människa något som helst samröre med en uppenbart störd individ som dessutom inte har ett attraktivt yttre? Hela hans omdöme är uppenbarligen i alla avseenden uselt. Ett antal andra personer i hans närhet verkar också konstiga. Är hela hålan inavlad?

Är själv västerbottning och våra dialekter är hemska, men att inte någon i hans omgivning kan använda objektsform när de pratar skvallrar om att det inte är några ljushuvuden inblandade.

Ja, hela samhället ska ha skäll. Du sa det själv, inavlad skit (speciellt polisjävlarna) fast du kommer från en skithåla själv, så du vet nog?
Jag skulle knäckas psykiskt mer än Felix av att bo i ett sånt där samhälle, där grupptryck, storstadskomplex och märklig samhällsanda ligger som en våt filt över samhället.

Men jag tycker ändå att folk som intervjuats ger ett trevligt och reko intryck.
Dock verkar de lika lama och naiva som Felix ju? Arbetskamrater och andra runtomkring Sabrin, såg ju inte heller vilket fuffelns Sabrin höll på med. Det är ju för i he-ete inte bara Felix som missat det.
"Hon var så extremt charmig och snäll.." säger syrran om Sabrin.
(Ja, jag måste iofs säga att jag är lite kluven när jag nu skäller på skellefteborna.
Då jag såg den lilla videosnutten på Sabrin, där hon presenterade en chef, så trodde jag att hon blivit frisk. Så vital, alert och trevligt intryck.
Nu har jag inte träffat henne, men genom skärmen och tv-rutan så har jag inte sett en person vara så mycket två personer, som Sabrin. Mycket märklig människa.)

Sammanfattningsvis är det ändå svårt att avgöra hur naiva skelleftebor varit kring Sabrin, eller hur mycket hon kan lura folk med sina dubbla personligheter.
Skelleftebor vittnar ju här i tråden att man ser när man har mer att göra med Sabrin, att saker inte står rätt till med henne. Samtidigt så är det många runtomkring henne som INTE sett hennes dubbla personligheter.
Så dubbla budskap där.

Vi får väl se om det kommer in fler skelleftebor i tråden, som har haft med henne och göra?

(Jag tycker dialekten är väldigt trevlig och sjungande. Annat än skånska.)
2023-11-08, 18:23
Medlem
jeffeds avatar
Meddelandena som Felix fick av de andra offren, visar på hur jävla dumma i huvudet många svennehonor är.
Snabba på att dra förhastade och korkade slutsatser och vara fördomsfulla samtidigt som de låtsas vara så jävla empatiska. Kvinnokönet är falsk.
Säger inte alla men många.
2023-11-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
DÅ gör Sabrin bort sig och svarar på fel nummer i facetime och då klarnar det för tjejen som ringde henne. Vännerna misstänkte inte Sabrin innan det samtalet.
Utan den tabben av Sabrin hade detta kunna pågå länge till.
Så som serien berättar det, så var det Felix nuvarande fru - "Nina" som hon kallas i serien - som tittade igenom ärendet och då såg- och förklarade för Felix att det kan inte vara någon annan än Sabrin. Det är lättare för någon som kommer in med 'oförstörda ögon' och ett klipskt sinne att räkna ut det, än för Felix eller någon annan som varit med i virrvarret så länge.

Sabrin hade försökt oskyldiggöra sig själv, bl.a. genom att iscensätta ett inbrott- och våldtäkt på henne själv, i hennes egna lägenhet. "SMSaren" informerade ju Felix för att detta skulle ske med hans vän, innan det hände. På så sätt framstår Sabrin som allt mer otänkbar som SMSaren. Och även innan detta, så hade Sabrin sökt sig till sina arbetskollegor, och gråtit ut, och visat upp ett dåligt mående, för att hon hade 'drabbats av SMSen' liksom så många andra. Just för att manipulera folk att tro att det kan inte vara hon.

Krävdes en rätt skarp tjej - Nina - att se igenom den fasaden, och befriar Felix sinne ur gaslighting.stadiet, som han beskriver själv.
Att Sabrin glömt att byta SIM-kort i telefonen när arbetskollegan ringer via Facetime, det ska såvitt jag förstår hänt senare.

Men som du säger, Sabrin (och dylika personligheter som gör såhär) kommer aldrig nånsin tillstå att det är dom. Så man måste se till att få polis- och utredning med på sin sida, för annars har man bara valet att typ skada Sabrin i hopp om att hon ska bli rädd att fortsätta; varpå Sabrin givetvis kommer polisanmäla Felix eller liknande för misshandel/mordförsök. Det hade varit att etablera för hela Skellefteå, att Felix är precis sån som alla redan fått intrycket av att han är; kvinnomisshandlare, våldsman, som inte ens skonar sina närmaste kvinnliga vänner osv osv.

Det är superlätt att fucka upp i ett sånthär utsatt läge. Jag tycker Felix gjort det otroligt bra som knappt fuckat upp i ett endaste avseende genom hela resan, även sett till att inte dra ner andra och sin egna familj i eländet. Det hade 98% av alla 'normala' människor gjort/lyckats med.
Senast redigerad av Robbinist 2023-11-08 kl. 18:42.
2023-11-08, 18:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, hela samhället ska ha skäll. Du sa det själv, inavlad skit (speciellt polisjävlarna) fast du kommer från en skithåla själv, så du vet nog?
Jag skulle knäckas psykiskt mer än Felix av att bo i ett sånt där samhälle, där grupptryck, storstadskomplex och märklig samhällsanda ligger som en våt filt över samhället.
Ja programmet blev till en berättelse om en stad, inte bara om en stalkare. Läge för Dokument inifrån: Skellefteå snart? Eller, Vilda Västerbotten: Laglöshet och guldklimpar. Sheriffen står maktlös.

F skulle ha tagit sig därifrån om inte stalkern satt stopp. Först bodde och jobbade han flera år i Luleå, sen sökte han utbildning i Halmstad. Men Skellefteå nådde honom med sina bläckfiskarmar, likt en sekt som inte låter någon komma undan.
Senast redigerad av outoftheblue 2023-11-08 kl. 19:08.
2023-11-08, 19:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Så som serien berättar det, så var det Felix nuvarande fru - "Nina" som hon kallas i serien - som tittade igenom ärendet och då såg- och förklarade för Felix att det kan inte vara någon annan än Sabrin. Det är lättare för någon som kommer in med 'oförstörda ögon' och ett klipskt sinne att räkna ut det, än för Felix eller någon annan som varit med i virrvarret så länge.

Sabrin hade försökt oskyldiggöra sig själv, bl.a. genom att iscensätta ett inbrott- och våldtäkt på henne själv, i hennes egna lägenhet. "SMSaren" informerade ju Felix för att detta skulle ske med hans vän, innan det hände. På så sätt framstår Sabrin som allt mer otänkbar som SMSaren. Och även innan detta, så hade Sabrin sökt sig till sina arbetskollegor, och gråtit ut, och visat upp ett dåligt mående, för att hon hade 'drabbats av SMSen' liksom så många andra. Just för att manipulera folk att tro att det kan inte vara hon.

Krävdes en rätt skarp tjej - Nina - att se igenom den fasaden, och befriar Felix sinne ur gaslighting.stadiet, som han beskriver själv.
Att Sabrin glömt att byta SIM-kort i telefonen när arbetskollegan ringer via Facetime, det ska såvitt jag förstår hänt senare.

Men som du säger, Sabrin (och dylika personligheter som gör såhär) kommer aldrig nånsin tillstå att det är dom. Så man måste se till att få polis- och utredning med på sin sida, för annars har man bara valet att typ skada Sabrin i hopp om att hon ska bli rädd att fortsätta; varpå Sabrin givetvis kommer polisanmäla Felix eller liknande för misshandel/mordförsök. Det hade varit att etablera för hela Skellefteå, att Felix är precis sån som alla redan fått intrycket av att han är; kvinnomisshandlare, våldsman, som inte ens skonar sina närmaste kvinnliga vänner osv osv.

Det är superlätt att fucka upp i ett sånthär utsatt läge. Jag tycker Felix gjort det otroligt bra som knappt fuckat upp i ett endaste avseende genom hela resan, även sett till att inte dra ner andra och sin egna familj i eländet. Det hade 98% av alla 'normala' människor gjort/lyckats med.
Nina, Emelie, Jenny, Emmy, Jessica och Jessicas kompis är hjältarna som avslöjade stalkarens identitet. De lyckades bättre än polisen med att lösa fallet. Det stämmer nog att det kan behövas någon med lite distans som inte själv är snärjd av stalkarens lögner och hotelser för att se klart på saken. Det är väl det man har polisen till...
2023-11-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nina, Emelie, Jenny, Emmy, Jessica och Jessicas kompis är hjältarna som avslöjade stalkarens identitet. De lyckades bättre än polisen med att lösa fallet. Det stämmer nog att det kan behövas någon med lite distans som inte själv är snärjd av stalkarens lögner och hotelser för att se klart på saken. Det är väl det man har polisen till...
Sant.
Samtidigt måste ju polisen prioritera det dom tror sig kunna lösa, och inte. Det polisanmäls ju totala BS-ärenden hundra tusen gånger varje år. Typ bara för att person A stör sig på person B och vill 'trycka till' person B utan att något lagligt fog ens finns. ADHD-personligheter som ringer in falska larm för dom tycker det är 'kul att jävlas med den korkade överheten' osv.
Så att polisen inte prioriterar ärendet är inte konstigt. Är man naiv, så tror man att polisen bara gör det som man säger till dom att göra.
Man måste vara oerhört noga med hur man lägger fram ärendet till polisen i såna här fall, för annars hamnar man på BS-listan.
2023-11-08, 19:19
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Men jag tycker ändå att folk som intervjuats ger ett trevligt och reko intryck.
Dock verkar de lika lama och naiva som Felix ju? Arbetskamrater och andra runtomkring Sabrin, såg ju inte heller vilket fuffelns Sabrin höll på med. Det är ju för i he-ete inte bara Felix som missat det.
"Hon var så extremt charmig och snäll.." säger syrran om Sabrin.
(Ja, jag måste iofs säga att jag är lite kluven när jag nu skäller på skellefteborna.
Då jag såg den lilla videosnutten på Sabrin, där hon presenterade en chef, så trodde jag att hon blivit frisk. Så vital, alert och trevligt intryck.
Nu har jag inte träffat henne, men genom skärmen och tv-rutan så har jag inte sett en person vara så mycket två personer, som Sabrin. Mycket märklig människa.)

Sammanfattningsvis är det ändå svårt att avgöra hur naiva skelleftebor varit kring Sabrin, eller hur mycket hon kan lura folk med sina dubbla personligheter.
Skelleftebor vittnar ju här i tråden att man ser när man har mer att göra med Sabrin, att saker inte står rätt till med henne. Samtidigt så är det många runtomkring henne som INTE sett hennes dubbla personligheter.
Så dubbla budskap där.

Vi får väl se om det kommer in fler skelleftebor i tråden, som har haft med henne och göra?

(Jag tycker dialekten är väldigt trevlig och sjungande. Annat än skånska.)

Kommer från Umeå, för kontext. Sitter inte och påstår att det är något drömställe, men skulle inte klassa det som en håla. Tillräckligt mycket större stad än Skellefteå för att i alla fall ha en annan social dynamik inom en viss åldersgrupp.

En stor del av befolkningen är rätt usla på att syna störda individer. Det finns ofta varningar men vissa saknar förmågan att se medan andra inte vill se. Många människor har en sund magkänsla som gör att de håller vissa individer på armlängds avstånd. En del har någon störning eller självskadebeteende, är ensamma, naiva eller vad det nu är som gör dem extra mottagliga. Att bara tillräckligt många har sett att allt inte står rätt till innebär att det gick att se. Kvar som offer blir alltid personerna som inte såg, varför det i många fall blir missvisande när det berättas om hur chockade alla var. De som tidigt misstänkte och höll sig borta hörs inte.

Vilken videosnutt på Sabrin talar du om?
2023-11-08, 19:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Den videon från hennes arbete är tyvärr borttagen.
En användare i den andra tråden länkade (FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
2023-11-08, 19:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Sant.
Samtidigt måste ju polisen prioritera det dom tror sig kunna lösa, och inte. Det polisanmäls ju totala BS-ärenden hundra tusen gånger varje år. Typ bara för att person A stör sig på person B och vill 'trycka till' person B utan att något lagligt fog ens finns. ADHD-personligheter som ringer in falska larm för dom tycker det är 'kul att jävlas med den korkade överheten' osv.
Så att polisen inte prioriterar ärendet är inte konstigt. Är man naiv, så tror man att polisen bara gör det som man säger till dom att göra.
Man måste vara oerhört noga med hur man lägger fram ärendet till polisen i såna här fall, för annars hamnar man på BS-listan.
Problemet med den attityden är att ett brottoffer som blivit nedbruten och förvirrad, förtalad och utfryst, inte får hjälp för att de inte är starka nog att ge en övertygande 5-stjärnig presentation av problemet för polisen. Man har med andra ord inte en chans. Tack, det var hyggligt.

Det är väl precis det som kommer fram i programmet, att ett nedbrutet brottsoffer bara blir utfnissad av polisen. Trots att det borde ha varit relativt enkelt att utreda lite mer.
Senast redigerad av outoftheblue 2023-11-08 kl. 19:38.
2023-11-08, 19:38
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeffed
Meddelandena som Felix fick av de andra offren, visar på hur jävla dumma i huvudet många svennehonor är.
Snabba på att dra förhastade och korkade slutsatser och vara fördomsfulla samtidigt som de låtsas vara så jävla empatiska. Kvinnokönet är falsk.
Säger inte alla men många.
Fast dom agerar bara utefter så som dom blivit lärda i skolan.
Kvinnor är offer, män är förövare, allt kvinnor säger är sant.
2023-11-08, 19:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

En stor del av befolkningen är rätt usla på att syna störda individer. Det finns ofta varningar men vissa saknar förmågan att se medan andra inte vill se. Många människor har en sund magkänsla som gör att de håller vissa individer på armlängds avstånd. En del har någon störning eller självskadebeteende, är ensamma, naiva eller vad det nu är som gör dem extra mottagliga. Att bara tillräckligt många har sett att allt inte står rätt till innebär att det gick att se. Kvar som offer blir alltid personerna som inte såg, varför det i många fall blir missvisande när det berättas om hur chockade alla var. De som tidigt misstänkte och höll sig borta hörs inte.

Ok. Umeå är ju större.

Visst kan det vara så komplext att ortsbefolkningen i mindre städer kan vara mer tillåtande mot aparta individer (samtidigt som att folk som avviker från normen inte står ut i småstaden)?
Jag tänker på alla-umgås-med-alla-fenomenet, i mindre städer och då måste man vara mer tillåtande mot ufo:n?
Alltså ortsbor är inte lika selektiva med sina umgängeskretsar som storstadsbor är, för i brist på sysselsättning så är det alla åldrar, typer, olika sära individer etc som ingår i umgängeskretsarna, och "då kan man bli mer blind" för underliga beteenden?
Alltså lite motsägelsefullt för småstäder, för samtidigt som folk inte får utrymme att vara transor, hen och allt det har varit då småortsbor flyr från småstad till storstad, så befolkas alla olika typer på liten yta, och då blir de hemmablinda för konstiga typer?

Alla får ju dras med alla, så att säga.

I storstad så selekterar man ju rätt mycket med umgängeskretsar för man har möjlighet (ja, jag vet att det är lite tristare förhållningssätt) och är folk sjuka i huvudet, så skiter man i dem, och så slipper man att umgås med dem.
Det går att undvika folk som man tycker är sjuka i huvudet i en storstad, men i en småstad så stöter man på folk som man inte står ut med, på ett annat sätt? Och därför dras man med fanskap och är tvungen att vänja sig med stolpskott, trots att man inte vill?

Och detta gör att man blir hemmablind i en småstad?
2023-11-08, 20:33
Medlem
Helt obegripligt att denne Felix inte anmälde detta direkt när han fick samtal och sms från andra tjejer. Vad hade han egentligen pysslat med som gjorde att han var tyst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in