Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Jag som skrev det inlägget han svarade på vill påpeka att jag menade absolut inget som har med nutida politik att göra. Det jag menade är att det är ju inte lätt att bygga upp en civilisation om man är 100% aggressiv och anfaller alla andra grupper man stöter på. Grupper som inte utgjorde hot måste det ju ha varit bättre att samarbeta med än att slå ihjäl. Och de som var alldeles för aggressiva har ju försvunnit ut genpoolen för det var en mera lyckad strategi att samarbete och byta ideer än att konstant mörda varandra.
Under jägarstenålder gick det inte att komma från främmande land och leva på bidrag eller säga åt någon att betala skatt så att bidrag till främmande stammar kan betalas.
Ja, jodå håller med dig till delar.
Sen har det ju varit så att i verkligheten har grupper utrotat varann o den vinnande gruppen gått vidare o byggt samhälle. Samarbeten har förekommit även eller nödvändig samverkan.
Det sista du skriver är verkligen helt klart rätt. Inga bidrag på stenåldeen : )
Men, min poäng var Svt:s makt politisera historia (eller andra ämnen) så det passar rådande maktordning genom att adda subtila narrativ eller använda ord, nyord eller förvränga, förstärka, förminska betydelser.