2023-11-08, 10:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
inte längre är objektiv

Hur menar du nu? När tyckte du att den var objektiv? Har du blandat ihop det med något annat forum?

Det har i vart fall blivit mycket värre som jag skrev i en annan tråd. Modsen har fått sig en uppsträckning, nya direktiv. Det skedde för runt ett år sedan är min uppfattning.
Citera
2023-11-08, 10:09
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
"Åsiktsmoderering" kan säkert förekomma i nån liten mån, eller rättare sagt: det är svårt att säga 100% säkert att det aldrig har hänt. Men det är nog mycket ovanligt. Generellt brukar man avstå från att moderera trådar där man är "känslomässigt involverad", av ren självbevarelsedrift - det vore väldigt pinsamt att bli ertappad med uppenbart felaktigt raderade inlägg. Alla moderatorer kan se raderade inlägg så det skulle vara lätt att avslöja nån som raderar vissa åsikter på lösa grunder.

Sen förekommer så klart rent trams och grov OT även i såna trådar som det inte är det minsta tveksamt att radera

Sen kommer förstås vissa användare att automatiskt inte bry sig om vad några moderatorer säger i den här tråden eftersom de redan har bestämt sig för att Flashback styrs av moderatorer med en agenda.
Trams och OT har alltid varit mot reglerna, men det har inte alltid beivrats. Det är just tillämpningen av reglerna som har ändrats.

Att det är en agenda som styr är självklart, annars hade det inte funnits några interna kanaler för moderatorer. Och omvänt, om det inte finns någon agenda, öppna alla delar av forumet för allmänheten. Det är ju just i sådana forum som man diskuterar ihop sig och sätter just - agendan.
Citera
2023-11-08, 11:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej det är inte alls syftet med Flashback.
Ja det var ju det han skrev.
"Syftet....... är inte att.... "
Citera
2023-11-08, 11:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Trams och OT har alltid varit mot reglerna, men det har inte alltid beivrats. Det är just tillämpningen av reglerna som har ändrats.

Att det är en agenda som styr är självklart, annars hade det inte funnits några interna kanaler för moderatorer. Och omvänt, om det inte finns någon agenda, öppna alla delar av forumet för allmänheten. Det är ju just i sådana forum som man diskuterar ihop sig och sätter just - agendan.

Agendan är inte konstigare än att inom ramarna "svensk lag" och "möjlighet för gemene man att hänga med i diskussionen" ha maximal yttrandefrihet. Spårar en tråd ut i sju sidospår som två personer vardera håller liv i så blir tråden mer eller mindre oläslig för gemene man. Alltså bort med OT. Om ett inlägg innehåller något som enligt vår bedömning skulle kunna anses bryta mot tramslagen "hets mot folkgrupp" måste det tas bort för att skydda forumets fortsatta existens.

Så konstigt är det väl inte?
Citera
2023-11-08, 11:18
Medlem
Eponumoss avatar
Jag håller med om premissen att de sista femton åren har det skett en viss ökad åsiktsmässig moderering i några forumdelar.

Dessutom har väl forumet i sig självt krävt en viss uppsträckning av användarna för att försöka få diskussionerna att bli bredare och locka in fler användare/läsare till forumet samt bli tagen på större allvar hos mainstream medierna?
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det var ju det han skrev.
"Syftet....... är inte att.... "
Alla med en iq högre än skostorlek förstår vad den stackars analfabeten menade. Gör dig inte rolig på handikappades bekostnad. Det är inte vare sig snällt eller stilfullt.
Citera
2023-11-08, 11:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu är jag inte moderator längre, men jag har modererat i ett antal år här på Flashback, och min personliga åsikt är nog att trollen ökat i mängd allmänt, men i produktion i synnerhet. De skriver mer, gapar och härjar mer och syns mer än de gjorde tidigare. Observera att det här är min personliga åsikt, men jag menar att vi har sett en veritabel explosion av trollkonton i och med början av kriget i Ukraina, och det har bara tilltagit sedan dess.

Problemet med trollande, och de som dras med av trollande (jag har själv gjort det misstaget, mer än en gång) är att trollen själva i princip alltid är off topic och därmed också drar andra användare off topic, då ett ganska begränsat antal "troll-nemesis" i princip alltid står för allt ont. Det rör sig oftast om judar. Juden är den klart lysande stjärnan i trollhimlen, som samlar allsköns underliga typer som alltid tror att de är on topic, oavsett vad de diskuterar och oavsett i vilken tråd de diskuterar det. Kriget i Ukraina är judens fel, Hamas vs Israel är judens fel, svält i Afrika, höga bensinpriser, kinesisk statspropaganda, you name it.

De kan få en tråd om jordgubbssorter att handla om den evige juden och hans allom närvarande konspirationer och försök att störta den germanska folkstammen i fördärvet.

De har nått en icke oansenlig framgång i detta eviga tjatande också, då fler och fler "annars normala människor" dras med i deras föreställningsvärld, och således också tycker att ständiga off topic-diskussioner är on topic, då de själva vill diskutera judefrågor i tråden om gummisulor vs lädersulor på skor, eller vad som helst annat.

Kort sagt, och utan att sväva ut längre, så tror jag också att en tilltagande brist på klassisk bildning, eller ens förmåga att förstå eller författa skriven text också gör sitt till. Många "problemanvändare" (min egen beteckning) förstår helt enkelt inte regelverket, varken i grunden eller i förlängningen hur det påverkar deras egen inläggsproduktion.

Mycket bra inlägg. Får jag bara inflika ett enligt egen erfarenhet exploderade trollverksamheten EN gång för flera år sen när professionella troll var utkommenderade från Sveavägen 68 (S) att störa diskussionerna ang invandring i allmänhet och SD i synnerhet.

Och exploderade radikalt en ANDRA gång när Trump blev vald till president. Herregud vad många hjärndöda inlägg från folk som hade ett liknande syfte: störa diskussioner, hitta på nya invektiv och öknamn mot Trump, totalt störa ut trådar om valfusk.

Sen har du Ukraina-kriget. Som du skriver. Veritabel explosion. TREDJE gången. Rysstroll, Ukrainatroll, inlägg om judar, what have you. Salig röra. I samma syfte.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-11-08 kl. 11:22.
Citera
2023-11-08, 11:23
Medlem
Muppetys avatar
Har aldrig varit med om någon moderator raderar oliktänkande i inlägg i egenskap av användare. Men diskuterar sällan extrema ämnen, som man kan bli förbannad på annan användare om. Men vad gränsen till trams/OT går, kan jag ibland "bråka" med moderator om. Men det är för att jag ibland vill t.ex. skoja till det.
Citera
2023-11-08, 11:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Sen vill jag också meddela att man ska se allvarligt på sånt här trollpostande. Det kan totalt förstöra forum.

För de som kommer ihåg, vet att troll "från Australien" helt störde ut det stora forumet/imageboard 4chan och fick dem att stänga ner en tid pga ohållbart. Ca.. När var det? 2007?

Trollen skapade en stor mängd poster "från Australien" och lyckades störa ut så att man inte hann moderera. Spam. Typ.
Admin var ju tvungen att införa CAPTCHA i stigande svårighetsgrad för att undvika det.

Men det gick ändå inte att stänga ner trollen, så istället höll forumet stängt i månader!
Man kallade det för en Exodus då alla som funnit sig en plats på 4chan fick ge sig av till andra imageboards/forum.
Citera
2023-11-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Sen kommer förstås vissa användare att automatiskt inte bry sig om vad några moderatorer säger i den här tråden eftersom de redan har bestämt sig för att Flashback styrs av moderatorer med en agenda.

Vårt språk är lite trubbigt när det kommer till generaliseringar. Man kan lätt tro att man menar "alla" eller ingen. Säger man några, kan det vara ganska många i någras föreställning eller ett fåtal i andras. Vad jag syftar på är att jag tror inte att mods gaddar ihop sig som helhet, men att det dels finns enstaka som har svårt att se vad som är OT på grund av färgade glasögon, och dels att rekryteringen i vissa forum antingen är för vad delforumet står för eller emot. Och det kommer ofelbart att påverka modereringen. Så du kommer se konservativa mods i forumet om konservatism och likadant i liberalism, etc. Sedan har du forum där modsen är emot det som forumet står för, som i Konspirationsforumet. Jag skulle gissa att det är helt omöjligt att rekrytera en konspirationsteoretiker till att bli mod där, eftersom befintliga moderatorer (samt andra mods) skulle tycka att det vore störtlöjligt och faktiskt omöjligt att ha en sådan att moderera där eftersom de är ju "foliehattar." Så de färgade glasögonen man har påverkar ens moderering.

Så, nu kan vem som helst som förstått mitt resonemang gå in i varje delforum och kolla modsen där, och bilda sig en uppfattning om var de står i förhållande till delforumets syfte, och sedan dra slutsatsen om det skulle kunna vara så att vanliga användare som har vittnat om dåliga erfarenheter av modereringen i dessa delforum kan ha rätt.
Citera
2023-11-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Dessvärre är det ju inte lätt att fiska upp ens inlägg som är raderade. Det är mycket svårt. Men jag får känslan allt mer att en del moderatorer inte kan låta bli att åsiktsmoderera. Detta är något som andra användare har sagt länge. Men det är något man avfärdat lätt - ja det har jag själv gjort.

Men gång efter annan naggas den här tanken om god moderering i kanten. Det är inte trovärdigt längre. Därför tycker jag att det behövs en tråd för att diskutera hur förtroendet för modereringen ständigt blir sämre.

Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?

Nej! Detta forum är nog mest förskonat av åsiktmodering i landet!
Min uppfattning med sådana här ideer om att man tycker det finns en åsiktsmodering är pga man fått en varning av vad man själv anser pga en moderater som inte har samma åsikt som en själv, men i regel handlar det om att känslorna drar iväg för något som man själv brinner för, vilket kan resultera i att inläggen faller under ett antal andra regelbrott ex. OT & personangrepp.
Citera
2023-11-08, 12:26
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?
Fortsätta det strävsamma arbetet med att förklara på vilket sätt raderade inlägg brustit i ämnesrelevans, varit trams, inneburit kommenterande av moderatorsåtgärder, osv. Sedan är det inte alla som förmår ta till sig att deras textskötebarn kunnat ha några som helst brister i förhållande till regelverket men det är inte något som vi kan ändra på.
Citera
2023-11-08, 13:28
Medlem
Krakems avatar
Definitivt ingen objektiv moderering här och precis som jag startat trådar om finns det skäl att misstänka att man dömer utifrån arabiska hallucinationer. Försök att skriva någonting kritiskt om Islam/muslimer och varningar haglar friskt, ibland blir du avstängd utan förvarning.

Samtidigt tar man höjd för orientalisk hetta och passion och muslimvänliga kan skriva precis vad som helst utan repressalier. Det är förolämpningar, ovårdat språk, hotelser. I Hamas-tråden har en kapat och förvandlat hela tråden till sin personliga blogg och kan pumpa ut oneliners på oneliners: ingen avstängning, ingen åtgärd, ingenting alls. Erkänn bara att att ni är musslor, att ni har ett regelverk för utvalda och ett för icke-muslimer. Det är så pinsamt uppenbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in