2023-11-08, 04:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?

Nu är jag inte moderator längre, men jag har modererat i ett antal år här på Flashback, och min personliga åsikt är nog att trollen ökat i mängd allmänt, men i produktion i synnerhet. De skriver mer, gapar och härjar mer och syns mer än de gjorde tidigare. Observera att det här är min personliga åsikt, men jag menar att vi har sett en veritabel explosion av trollkonton i och med början av kriget i Ukraina, och det har bara tilltagit sedan dess.

Problemet med trollande, och de som dras med av trollande (jag har själv gjort det misstaget, mer än en gång) är att trollen själva i princip alltid är off topic och därmed också drar andra användare off topic, då ett ganska begränsat antal "troll-nemesis" i princip alltid står för allt ont. Det rör sig oftast om judar. Juden är den klart lysande stjärnan i trollhimlen, som samlar allsköns underliga typer som alltid tror att de är on topic, oavsett vad de diskuterar och oavsett i vilken tråd de diskuterar det. Kriget i Ukraina är judens fel, Hamas vs Israel är judens fel, svält i Afrika, höga bensinpriser, kinesisk statspropaganda, you name it.

De kan få en tråd om jordgubbssorter att handla om den evige juden och hans allom närvarande konspirationer och försök att störta den germanska folkstammen i fördärvet.

De har nått en icke oansenlig framgång i detta eviga tjatande också, då fler och fler "annars normala människor" dras med i deras föreställningsvärld, och således också tycker att ständiga off topic-diskussioner är on topic, då de själva vill diskutera judefrågor i tråden om gummisulor vs lädersulor på skor, eller vad som helst annat.

Kort sagt, och utan att sväva ut längre, så tror jag också att en tilltagande brist på klassisk bildning, eller ens förmåga att förstå eller författa skriven text också gör sitt till. Många "problemanvändare" (min egen beteckning) förstår helt enkelt inte regelverket, varken i grunden eller i förlängningen hur det påverkar deras egen inläggsproduktion.
Citera
2023-11-08, 05:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vems agenda är det vi modererar efter undrar jag, då vi är en tämligen spretig samling folk vars största gemensamma nämnare är att vi gillar forumet och inte har något emot att lägga en del av vår fritid på att jobba gratis för det. Det vi har gemensamt är att vi tycker att även de som inte tycker lika ska få komma till tals.

På många sätt står vi i rakt motsatta ringhörnor i fråga om politik, religion etc, det finns flera moderatorer som står för saker jag inte vill ta i med tång, men det är även det som är vår styrka. Det går liksom inte att köra sitt eget race och tro att man kommer undan med det.
Om en användare tar upp i Klagomål och kritik att den anser sig varit felbehandlad så kommer det ju upp till ytan snabbt om någon gjort en enstaka felbedöming eller om det rör sig om någon agenda.

I slutänden tycker jag snarare att det är många som inte hänger med på begreppet "yttrandefrihet" på forumet utan tror att det betyder att det betyder att man kan skriva vad som helst var som helst, det stämmer givetvis inte. Man får diskutera precis allt men på rätt ställe och man måste följa forumets regler. Detta finns diskuterat i andra trådar så det behövs inte tas upp just här men det är ändå en viktig poäng då den frasen ofta blivit feltolkad.

Jag tror inte det nödvändigtvis ska tolkas som om att forumet och dess moderatorer följer någon specifik agenda. Utan snarare att vissa moderatorer använder Offtopic regeln som en gummiparagraf som någon tidigare skrev.
Eftersom jag precis som du varit på det här forumet väldigt länge (mitt första konto blev stulet för många år sedan) så upplever jag att det blivit värre under senare år. Som någon tidigare skrev så har ju antalet troll ökat extremt mycket sedan Kriget i Ukraina, även om jag anser att tillströmningen började synas redan under Covid, men så har även slaffsigheten i modereringen gjort.
Jag tycker inte det handlar så mycket om "yttrandefrihet" det är väl snarare det argument som de flesta trollen använder sig av när de blir tillsagda, utan möjligheten att föra en bra argumentation utan att ständigt få sina poster borttagna då någon moderator slentrianmässigt tar bort allt som inte med en autist precision håller sig precis on topic.

Något som jag specifikt stör mig på är att det ibland händer att bra välformulerade diskussioner tas bort, samtidigt som korkade one liners få stå kvar, trots att posternas relation till topic är ganska subjektiv.
Senast redigerad av guderi 2023-11-08 kl. 05:30.
Citera
2023-11-08, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Syftet med forumet är inte att sprida desinformation och konspirationsteorier så det låter alltså som att moderatorerna gör sitt jobb ifall dom modererar bort uppenbart trams och foliehattande.

Det är ju censur. FB stod en gång för yttrandefrihet. Om du påstår att något inte är sant, bemöt påståendet med bevis. Men ni vänsterblivna är ju erkänt värdelösa på att debattera samt så verkar ni sakna argument. Alltså nedlåter ni er till censur och cancelling. Det är sant på FB samt i samhället i stort. Se på EU som vill förbjuda X för att dom inte censurerar. Enormt patetiskt.
Sanningen segrar alltid till sist.

Sen har forumet förlorat sin humor. Varför är det nu i det närmaste förbjudet att skämta i en tråd eller starta lite lättsammare trådar. Moderatorer beter sig verkligen som autister. Forumet kommer aldrig att ha episka humotrådar längre. FB är dött och har spelat ut sin roll. Både som oas för yttrandefrihet och humor.

Grattis jävla hormoderatorer. Ni har förvandlat forumet till familjeliv.
Senast redigerad av manurihn.32 2023-11-08 kl. 05:45.
Citera
2023-11-08, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Självklart. Syns tydligt i den stora tråden om vaccinbiverkningar som låstes ett tag. De flesta moderatorer är vaccinerade och sjuka i huvudet. Finns dessutom mängder med botar och troll som skriver och hånar vi som är kritiska som att de är en normal grupp.
Precis, varför bannar man inte köpta, partiska och korrupta trollet korrektamund0 liksom? Människan korspostar och spammar trolleriskit om och om igen. Har anmält flera inlägg då det är samma efterblivna mongoloida "antivaxxpatraskkkzzkz" damp det miffot har om och om igen.

Varje gång jag läser hennes posts känns det som att jag förlorar hjärnceller. Det som är ännu mer otroligt är att dåren tror hon är smart och kan manipulera andra medan folk ser rakt igenom hennes charader.

Har inte upplevt så mycket issues med mods förutom när det blir lite väl extremt med offtopic reglerna, alla är lite offtopic annars så hade diskussionen varit mycket enformig ju. Och i synnerhet i covidfrågan, fick en tråd raderad trots den inte borde ha varit det egentligen. Har varit i kontakt med dom angående det så det spelar ingen roll nu(kan göra en ny tråd i annat forum sa dom) men det kändes inte rätt hursomhelst. Aja alla kan fela, det är mänskligt. Jag bara hoppas bara att trots flera av dom är provaxxare inser bristerna med hur vaccineringen har skötts, och hur många människor som skadat sig på grund av det, det är ingen konspiration utan det är verklighet.
Jag är inte ens antivaxxer rent generellt men alla vacciner är olika och vissa är mycket sämre för hälsan samt har sämre verkan.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-11-08 kl. 05:47.
Citera
2023-11-08, 05:39
Medlem
orrtupps avatar
Tycker också att det verkar som att moderatorerna har svårt att bortse från sin egen åsikt om ämnet när de modererar en tråd vilket är synd även om det är mänskligt.
Citera
2023-11-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Syftet med forumet är inte att sprida desinformation och konspirationsteorier så det låter alltså som att moderatorerna gör sitt jobb ifall dom modererar bort uppenbart trams och foliehattande.
Nej det är inte alls syftet med Flashback.
Citera
2023-11-08, 07:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Sen har forumet förlorat sin humor. Varför är det nu i det närmaste förbjudet att skämta i en tråd eller starta lite lättsammare trådar. Moderatorer beter sig verkligen som autister. Forumet kommer aldrig att ha episka humotrådar längre. FB är dött och har spelat ut sin roll. Både som oas för yttrandefrihet och humor.

Frågan om yttrandefrihet tog jag upp i ett tidigare inlägg så jag tog bort det ur sitt svar för jag tycker den här delen var intressant.

Jag upplever att det tramsas och läggs ovidkommande oneliners mer nu än förr vilket tyvärr gör att tyglarna stramas i hårdare. Man ser ju vissa trådar som nästan tagits över av skitinlägg vilket gör att själva ämnet för tråden tappas bort och blir då orättvist både mot TS och de som klickar på tråden för att läsa om just vad rubriken säger.
Sen vill jag faktiskt lägga till att det också beror till stor del på vilka underforum man tittar på, det är väldigt tydligt att vissa delar drabbas värre än andra.

Det finns användare som försöker vara roliga men som ofta misslyckas till skillnad från de gamla episka trådarna då de TS ändå hade balans på sin humor och kunde det där med att trolla utan att förstöra själva ämnet, som kunde göra trådstarter som var sjukt roliga utan att bryta mot reglerna. Men jag tycker även att det finns många exempel på liknande trådar som är hysteriskt roliga även idag.

Är det kanske den rosa backspegeln som gör att man tänker att det var bättre förr?
Det ligger kanske en hel del i att folk blivit äldre, det är inte ett undergroundforum för folk kring 20 längre utan har en betydligt bredare användarskara nu, vilket också speglas i innehållet.
Citera
2023-11-08, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Frågan om yttrandefrihet tog jag upp i ett tidigare inlägg så jag tog bort det ur sitt svar för jag tycker den här delen var intressant.

Jag upplever att det tramsas och läggs ovidkommande oneliners mer nu än förr vilket tyvärr gör att tyglarna stramas i hårdare. Man ser ju vissa trådar som nästan tagits över av skitinlägg vilket gör att själva ämnet för tråden tappas bort och blir då orättvist både mot TS och de som klickar på tråden för att läsa om just vad rubriken säger.
Sen vill jag faktiskt lägga till att det också beror till stor del på vilka underforum man tittar på, det är väldigt tydligt att vissa delar drabbas värre än andra.

Det finns användare som försöker vara roliga men som ofta misslyckas till skillnad från de gamla episka trådarna då de TS ändå hade balans på sin humor och kunde det där med att trolla utan att förstöra själva ämnet, som kunde göra trådstarter som var sjukt roliga utan att bryta mot reglerna. Men jag tycker även att det finns många exempel på liknande trådar som är hysteriskt roliga även idag.

Är det kanske den rosa backspegeln som gör att man tänker att det var bättre förr?
Det ligger kanske en hel del i att folk blivit äldre, det är inte ett undergroundforum för folk kring 20 längre utan har en betydligt bredare användarskara nu, vilket också speglas i innehållet.
Alison Morrow intervjuade nån snubbe som bl a varit Trumps talskrivare igår.
Han menade att det började 2016, innan dess var nätet nästan helt fritt.
Med Trump gick censuren, "factcheckers", statsanställda shills osv fullständigt bananas.

https://rokfin.com/stream/41052/Working-the-internet-under-Trump--Mike-Benz
Senast redigerad av 9.79benj 2023-11-08 kl. 08:04.
Citera
2023-11-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Dessvärre är det ju inte lätt att fiska upp ens inlägg som är raderade. Det är mycket svårt. Men jag får känslan allt mer att en del moderatorer inte kan låta bli att åsiktsmoderera. Detta är något som andra användare har sagt länge. Men det är något man avfärdat lätt - ja det har jag själv gjort.

Men gång efter annan naggas den här tanken om god moderering i kanten. Det är inte trovärdigt längre. Därför tycker jag att det behövs en tråd för att diskutera hur förtroendet för modereringen ständigt blir sämre.

Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?

Det stämmer flashback har blivit mer vänstervriden de senaste åren precis som hela övriga samhället.
Citera
2023-11-08, 09:10
Medlem
Det som är störande är när moderatorn ska bestämma ämnets bredd. Ofta ska den vara så smal att det knappt går att framföra ett argument på grund av för lite svängrum i retoriken. Istället så ska man skapa flera olika trådar om i princip samma sak. Sedan när man har gjort moderatorn till viljes, så kommer något pucko och rapporterar att det redan finns en tråd om ämnet. Sedan vet ni vad som händer med trådarna.
Citera
2023-11-08, 09:34
Moderator
HelgeBuks avatar
"Åsiktsmoderering" kan säkert förekomma i nån liten mån, eller rättare sagt: det är svårt att säga 100% säkert att det aldrig har hänt. Men det är nog mycket ovanligt. Generellt brukar man avstå från att moderera trådar där man är "känslomässigt involverad", av ren självbevarelsedrift - det vore väldigt pinsamt att bli ertappad med uppenbart felaktigt raderade inlägg. Alla moderatorer kan se raderade inlägg så det skulle vara lätt att avslöja nån som raderar vissa åsikter på lösa grunder.

Sen förekommer så klart rent trams och grov OT även i såna trådar som det inte är det minsta tveksamt att radera

Sen kommer förstås vissa användare att automatiskt inte bry sig om vad några moderatorer säger i den här tråden eftersom de redan har bestämt sig för att Flashback styrs av moderatorer med en agenda.
Citera
2023-11-08, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Sen kommer förstås vissa användare att automatiskt inte bry sig om vad några moderatorer säger i den här tråden eftersom de redan har bestämt sig för att Flashback styrs av moderatorer med en agenda.
Givetvis styrs Flashback i "rätt" riktning, det tror jag dom flesta förstår.
Sen hur det går till finns det nog många olika svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in