Citat:
Nu är jag inte moderator längre, men jag har modererat i ett antal år här på Flashback, och min personliga åsikt är nog att trollen ökat i mängd allmänt, men i produktion i synnerhet. De skriver mer, gapar och härjar mer och syns mer än de gjorde tidigare. Observera att det här är min personliga åsikt, men jag menar att vi har sett en veritabel explosion av trollkonton i och med början av kriget i Ukraina, och det har bara tilltagit sedan dess.
Problemet med trollande, och de som dras med av trollande (jag har själv gjort det misstaget, mer än en gång) är att trollen själva i princip alltid är off topic och därmed också drar andra användare off topic, då ett ganska begränsat antal "troll-nemesis" i princip alltid står för allt ont. Det rör sig oftast om judar. Juden är den klart lysande stjärnan i trollhimlen, som samlar allsköns underliga typer som alltid tror att de är on topic, oavsett vad de diskuterar och oavsett i vilken tråd de diskuterar det. Kriget i Ukraina är judens fel, Hamas vs Israel är judens fel, svält i Afrika, höga bensinpriser, kinesisk statspropaganda, you name it.
De kan få en tråd om jordgubbssorter att handla om den evige juden och hans allom närvarande konspirationer och försök att störta den germanska folkstammen i fördärvet.
De har nått en icke oansenlig framgång i detta eviga tjatande också, då fler och fler "annars normala människor" dras med i deras föreställningsvärld, och således också tycker att ständiga off topic-diskussioner är on topic, då de själva vill diskutera judefrågor i tråden om gummisulor vs lädersulor på skor, eller vad som helst annat.
Kort sagt, och utan att sväva ut längre, så tror jag också att en tilltagande brist på klassisk bildning, eller ens förmåga att förstå eller författa skriven text också gör sitt till. Många "problemanvändare" (min egen beteckning) förstår helt enkelt inte regelverket, varken i grunden eller i förlängningen hur det påverkar deras egen inläggsproduktion.