Citat:
Ursprungligen postat av
janetsnakehole
Jag är skild sen ett par år tillbaks med två barn under 8år och dejtar en man som har två hemmaboende barn under 12år. Vi har båda våra barn vv. Vi har inte träffast ett par månader och något som chockat mig är att familj/vänner/kollegor alla utgår ifrån att det bara är en tidsfråga innan vi ska flytta ihop och starta bonusfamilj eftersom en vv relation där man är särbos inte är på riktigt.
Vi har inte träffat varandras barn och kommer som vi känner nu inte att göra det innan vi är helt säkra på att vi kommer att vara en del av varandras liv under lång tid. Vi har också en ide om att inte flytta ihop för barnen skull. Barnen har inte valt att deras liv ska se som det gör och att då tvinga in dem i en helt ny "familj" bara för att vi vill det känns ego.
Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut - det kanske skulle fungera kanon att bo ihop med alla barnen om några år när alla känner varandra på riktigt men det kan ju också vara så att det inte alls kommer att vara aktuellt. Hur ser ni på det här med monogama särborelationer? Funkar det? Och varför tycker så många att en relation inte är på riktigt om man inte flyttar ihop och helst även skaffar ett gemensamt "kärleksbarn"?
Särboförhållanden är ju en vattendelare som inte passar alla par. Personligen skulle jag ha svårt för det (om det inte är med avsikt att nån gång flytta ihop) av flera anledningar, dels att jag skulle känna mig lite som single with benefits, så att säga, och det är jag klar med sen länge.
Men också för att det, från mitt sätt att se det, skulle hindra relationen för att utvecklas. Jag tror det med tiden skulle bli svårt att hitta nåt som verkligen knöt oss samman. Jag skulle nog helt enkelt glida ur en sån relation. Motivationen skulle tryta. Då stjälper snarare än hjälper starka känslor.
När det gäller bonusbarn vill man kanske inte skynda med att träffas eller flytta ihop utan låta en ev familjebildning ta den tid det tar. Det kan ju vara komplicerat på många sätt och barnen kan vara väldigt olika och det är inte ens givet att det alltid funkar att flytta ihop.
Det där med ”kärleksbarn” är ju också nåt som delar folk i olika läger men även där skulle jag själv åtminstone vilja ha dörren öppen för utökning om jag hamnade där igen. För mig är det en viktig del av livet, men jag inbillar mig inte på nåt sätt att det är en garanti för ett långt och lyckligt förhållande.
Ett förhållandes framtid hänger på bådas behov, engagemang, kommunikation, självkännedom och omständigheter man inte alltid kan påverka.
Med detta sagt tycker jag inte du ska bry dig om vad andra tycker, säger och tänker om ert förhållande. Vi har alla våra egna behov och syn på livet och that is that. Gör som ni tycker känns bäst för er och at nöjd med att det är hur ni
båda tycker som är det viktiga.