2023-11-07, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Brukar du alltid basera dina investeringar på vad berömda investerare säger i media? Eller bara när de promotar bitcoin? Vad sägs om att göra som t ex Warren Buffet säger i så fall?

Warren Buffet och Charlie munger borde ha pensionerat sig för längesedan, de förstår inte längre sin samtid. Men det är talande att du rekommenderar dessa två.

Jag kommer inte att låta mig dras in i någon diskussion om detta utan avslutar där.
Citera
2023-11-07, 18:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Warren Buffet och Charlie munger borde ha pensionerat sig för längesedan, de förstår inte längre sin samtid. Men det är talande att du rekommenderar dessa två.
Larry Fink är 71, dvs över pensionsåldern han med. Vad det nu har med saken att göra. Jag har heller inte rekommenderat någon av de ovanstående, så du verkar ha problem med att förstå skriven text.

För övrigt är Larry god för ca $1 miljard, samtidigt som Buffett är god för $112 miljarder.

Citat:
Jag kommer inte att låta mig dras in i någon diskussion om detta utan avslutar där.
Du hade alltså inget svar på min enkla frågeställning; jag tror det säger allt om din investeringsstrategi.
Citera
2023-11-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Vadå vågar säga annat? Jag baserar mina svar på statistisk analys av extremvärden i förhållande till tidigare volatilitet. Något som är radikalt annorlunda än att påstå att vi nu är på nivåer vi troligen aldrig får se igen, för att sedan svamla iväg mot siffror om 1 miljon USD per Bitcoin, utan att ange tänkbara extremvärden åt andra hållet (som Bitcoin under 5k). Precis som det finns omvärldshändelser som kan få Bitcoin att rusa, bör varje balanserad person förstå att det finns omvärldshändelser som kan få Bitcoin att implodera.

Vilka omvärldshändelser tänker du på som kan få bitcoins pris att implodera permanent?

Jag kan tänka mig ett par, som kanske kan få priset att implodera utan återhämtning på lång tid, men båda är högst osannolika:

1. Ett världsomspännande förbud mot alla former av bitcoinanvändning med hårda straff för överträdelser.

2. Att något större land eller en grupp av länder återskapar en äkta och trovärdig guldmyntfot.

I övrigt medför de flesta betydligt mer sannolika dramatiska händelser snarare högre pris, t.ex: bankkrascher med tillhörande bailin eller bailout; bostadspriskrascher; storkrig; börskrascher; hyperinflation; naturkatastrofer.

Det som verkligen skulle kunna knäcka bitcoin är tidigare oupptäckta och oöverstigliga problem av teknisk art med bitcoinsystemet som sådant.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-11-07 kl. 20:54.
Citera
2023-11-07, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Larry Fink är 71, dvs över pensionsåldern han med. Vad det nu har med saken att göra. Jag har heller inte rekommenderat någon av de ovanstående, så du verkar ha problem med att förstå skriven text.

För övrigt är Larry god för ca $1 miljard, samtidigt som Buffett är god för $112 miljarder.

Du hade alltså inget svar på min enkla frågeställning; jag tror det säger allt om din investeringsstrategi.

Hur är min investeringsstrategi inkorrekt menar du?
Citera
2023-11-07, 20:44
Avslutad
Pumpar bra nu, någon som vet om något speciellt hänt?
Citera
2023-11-07, 20:49
Medlem
Upplysande onchainanalys för den som gillar grafer och vill förstå vad som händer:

The Tightening of Bitcoin Supply
https://youtu.be/fnAa8AbZ7Ac?si=kxgo0xYY1bfgJePY

Det verkar ha blivit om möjligt mer populärt att hodla nu än under tidigare cykler. Det skulle kunna tala för att denna cykel inte måste bli svagare än de föregående, vilket i så fall vore ett trendbrott. Man kan hoppas i alla fall.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-11-07 kl. 20:55.
Citera
2023-11-07, 21:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Pumpar bra nu, någon som vet om något speciellt hänt?
* Ingen säljer. (Länk).
* Institutionell efterfrågan runt hörnet (ETF:erna).
* Halvering av brytningen i början på mars.

Perfect storm.
Citera
2023-11-07, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Upplysande onchainanalys för den som gillar grafer och vill förstå vad som händer:

The Tightening of Bitcoin Supply
https://youtu.be/fnAa8AbZ7Ac?si=kxgo0xYY1bfgJePY

Det verkar ha blivit om möjligt mer populärt att hodla nu än under tidigare cykler. Det skulle kunna tala för att denna cykel inte måste bli svagare än de föregående, vilket i så fall vore ett trendbrott. Man kan hoppas i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
* Ingen säljer. (Länk).
* Institutionell efterfrågan runt hörnet (ETF:erna).
* Halvering av brytningen i början på mars.

Perfect storm.

Tack för bra info! Jag återgäldar er vänlighet med detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=c002nGQ1W0Y

BritishHodl intervjuar Eric Weiss, mannen som orange pilled Michael Saylor.
Citera
2023-11-07, 22:53
Medlem
Citat:
Tack för bra info! Jag återgäldar er vänlighet med detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=c002nGQ1W0Y

BritishHodl intervjuar Eric Weiss, mannen som orange pilled Michael Saylor.

Högintressant inblick. Rekommenderas.
Citera
2023-11-07, 23:23
Medlem
Rolig och utlämnande video som sätter fingret på något jag har reagerat på också, nämligen att man inte ser några tendenser till utbredd FOMO ännu:

BITCOIN HOLDERS - I'M SCARED!!!!!!!! [but not why you think...]
https://www.youtube.com/watch?v=Xf9EDB6Jv10

Även i detta forum är intresset fortfarande tämligen svalt. Troligen är det just det att priset stiger för att väldigt få säljer snarare än för att det strömmar in mängder av nya köpare. I den bemärkelsen har haussen inte ens börjat, och vi har redan gått upp mer än hundra procent sedan årsskiftet.

Detta är fascinerande, men jag minns att det var likadant när priset låg strax under tio tusen i förra cykeln. Intresset bland folk runt omkring var obefintligt, även om jag själv försökte ta upp ämnet ibland. Senare, när priset hade dubblats ett par gånger till var intresset desto större, men där är vi som sagt inte alls än i nuvarande cykel.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-11-07 kl. 23:30.
Citera
2023-11-08, 10:22
Medlem
Som jag skrev redan i våras så sa jag att sommaren skulle vara lugn, men att hösten/vintern skulle bli bra.

Jag kommer förmodligen sälja av det jag köpt under juni-oktober inom nån vecka.
45k usd nånting kommer vi nog inte köra rakt igenom, utan jag kommer sälja där nånstans och köpa in mig igen på en 20% dipp kring 35k.

Men efter det tror jag det kommer gå ganska fort upp.
Halveringen är bara ett halvår bort och vi vet att det brukar stiga ganska många månader innan det, samt ännu mer efter.

Ser det som mycket möjligt att det blir all time high redan innan halveringen.

Vi kommer se en rusning nu men den kommer avta och gå ner ganska fort, för att sedan efter nyår sakta gå upp.
Citera
2023-11-08, 11:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag kommer förmodligen sälja av det jag köpt under juni-oktober inom nån vecka.
45k usd nånting kommer vi nog inte köra rakt igenom, utan jag kommer sälja där nånstans och köpa in mig igen på en 20% dipp kring 35k.

Det där låter ju så enkelt, alla borde göra det. Sälja topp och köpa botten, liksom...

Men om vi tittar närmare på det.
En 20% dipp från 45k är 36k. Men ingen, ABSOLUT INGEN prickar både toppen och botten. Säg att man säljer vid 44k (för att vara säker på att den inte vänder innan 45) och sedan köper man kring 38k (för att vara säker på att inte missa botten).

Man har då gjort 15% (inte 20%), men till vilken risk har man gjort det? Vad händer om marknaden INTE beter sig som förväntat utan fortsätter upp 10% till när man sålt och/eller att "dumpen" inte ens når 38k utan att vänder vid 39k?

När vi talar om en tillgång som skulle kunna stå i 100k (+200%) om några månader, är det verkligen värt att ta risken och sälja för att eventuellt (obs) tjäna ~15%, med chans att hamna kvar på tågstationen när BTC tuffar mot 100k? Aldrig i livet om du frågar mig.

En betydligt enklare och framför allt, säkrare, strategi är då att INTE sälja utan istället köpa på sig när man tycker sig se en dipp.

Och det är lättare att gråta över att man missade 15% dipp man trodde sig se komma än det är att gråta över att man satsade på 15% dippen men istället missade tåget helt och i bästa fall vara tvungen att FOMO:a in 50% högre (gissningvis precis innan en liten 15% dipp...).
Senast redigerad av Leaston 2023-11-08 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in