Citat:
Ursprungligen postat av
kryptonitmannen
Jag kommer förmodligen sälja av det jag köpt under juni-oktober inom nån vecka.
45k usd nånting kommer vi nog inte köra rakt igenom, utan jag kommer sälja där nånstans och köpa in mig igen på en 20% dipp kring 35k.
Det där låter ju så enkelt, alla borde göra det. Sälja topp och köpa botten, liksom...
Men om vi tittar närmare på det.
En 20% dipp från 45k är 36k. Men ingen, ABSOLUT INGEN prickar både toppen och botten. Säg att man säljer vid 44k (för att vara säker på att den inte vänder innan 45) och sedan köper man kring 38k (för att vara säker på att inte missa botten).
Man har då gjort 15% (inte 20%), men till vilken risk har man gjort det? Vad händer om marknaden INTE beter sig som förväntat utan fortsätter upp 10% till när man sålt och/eller att "dumpen" inte ens når 38k utan att vänder vid 39k?
När vi talar om en tillgång som skulle kunna stå i 100k (+200%) om några månader, är det verkligen värt att ta risken och sälja för att eventuellt (obs) tjäna ~15%, med chans att hamna kvar på tågstationen när BTC tuffar mot 100k? Aldrig i livet om du frågar mig.
En betydligt enklare och framför allt, säkrare, strategi är då att INTE sälja utan istället köpa på sig när man tycker sig se en dipp.
Och det är lättare att gråta över att man missade 15% dipp man trodde sig se komma än det är att gråta över att man satsade på 15% dippen men istället missade tåget helt och i bästa fall vara tvungen att FOMO:a in 50% högre (gissningvis precis innan en liten 15% dipp...).