2023-11-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jo men några andra här vill trycka ner kvinnans roll

Fakta är viktigt. Att tolka fakta kan bli politiskt.
Jaha?

För mig är fakta oändligt mycket mer värdefull än politik!
Citera
2023-11-08, 10:19
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jaha?

För mig är fakta oändligt mycket mer värdefull än politik!

För mig med.
Citera
2023-11-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Så du menar att kvinnor genom historien har bidragit? Och inte varit lata hemmafru-parasiter? Intressant 🤔
(Men du benämner ändå kvinnorna som ”deras kvinnor”, alltså männens, och då måste det ju ha varit något som gjorde att kvinnorna var mindre värda än männen redan då?) intressant diskussion. Har aldrig hört något liknande, och definitivt inte i historieundervisningen i skolan.

”Männen visste att stammen aldrig skulle kunna överleva utan kvinnorna” Här låter det som att du vill ta det ytterligare ett steg längre och menar att kvinnorna inte bara hjälpte till med bisysslor i bakgrunden, utan var rentav nödvändiga?? Har jag förstått dig rätt då? Hur funkar i så fall samhällen med enbart eller i alla fall en enormt överväldigande andel män?
VAD var det kvinnorna gjorde som skulle ha varit så avgörande för männens överlevnad?

Sorry för många frågor, men det du beskriver är så annorlunda mot allt man fått lära sig. I alla kulturer, eller i alla fall alla kända, är ju kvinnor en belastning för stammen/samhället bland annat eftersom de får barn, och säkert något mer också. I familjeplanering väljer man ju alltid pojkar framför flickor osv. Det är ett väldigt stort steg till att plötsligt hävda att kvinnor skulle vara nödvändiga på något sätt.
Det du beskriver där, dvs. synen på kvinnan som mindre värd och närmast en handelsvara med giftermål etc. är ju något som dök upp långt senare med när vi blev bofasta och började odla mat.

Innan dess var inte personliga ägodelar som så eller ”äga mark” ens ett begrepp men när då skit skall ärvas nedåt och det är viktigt att veta vem som är far till vems barn etc, då började man se kvinnor som mer en del som skulle giftas bort etc. Inte heller var de lika bra på det tyngre jobbet som bonde.

Som bonde skulle du helt plötsligt börja mäta penis med grannbonden i form av ägodelar, mängd mark och fläskig grav sen vid döden. Sånt onödigt skit.

Vi har sedan vi blev bofasta levt i vad för vår art är artificiellt och fel.

Livet innan; små familjegrupper på 20-30 personer där alla bidrog på sina sätt (män mer jakt, kvinnor mer fiske och samla men troligtvis rätt bra blandning ändå när alla behöves) är mer vårt naturliga sätt att leva. Inte heller var man så jävla mån om vems barn var exakt vems, alla var ju stammen och därmed jämlika. Inga arv att hålla koll på, närmast allt tillhörde stammen. De får saker man fattade personligt tycke för begravdes kanske med en. Alla hade sin plats och sitt värde. Du som individ kanske inte fick ligga (fast i en värld där typ alla var i elitidrottarform…) vad spelade det för roll? Ditt värde låg aldrig där, du var en del av stammen. Inte den senaste feta iphonen? Vad fan pratar du om, du är stam. Du var älskad.

Vi jobbade mindre per dag, var i bättre form och bortsett från att en infektion elekr ett benbrott kunde vara döden skulle jag nog säga att vi garanterat mådde bättre både fysiskt som mentalt!

Det är de senare samhällsformerna som är lögnerna. Vi är menade för stamlivet.
Senast redigerad av Ibis 2023-11-08 kl. 10:26.
Citera
2023-11-08, 10:20
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Även norra skandinavien?

Har ej sett det själv.

Det finns så vitt jag vet spår av stridsyxefolket ända upp till Umeå. Har inte källan här och nu men jag är 90% säker på att jag läste det i Illustrerad Vetenskap.
Citera
2023-11-08, 10:23
Medlem
Citat:
Kvinnor har bidragit med barn, vilket var de här männens pensionsförsäkring. Det var mycket viktigt i de här samhällena.

Kvinnorna sågs absolut inte som någon belastning i stammarna.

Ledsen att du har fått en så jävla sned syn. Jag undrar vem i helvete kan komma på att kvinnor ses som en belastning av förhistoriska människor?!
Fast män bidrar ju också med barn? Det är ju inte kvinnornas förtjänst att barn finns, de skapar ju liksom inte barnen med kloning utan med spermier.

Sen pensionsförsäkring ver jag inte…? Tror inte folk levde så länge till om de blev så gamla och sjuka att de behövde hjälp. De som blev gamla var nog rätt friska in i det sista.

Jag har ingen sned syn, utan en helt vanlig syn, är dock inte 20 år längre och gick i skolan innan pk. Vi fick lära oss att kvinnor alltid har varit oönskade element och en belastning i alla tider. (Olika kulturer pratade man inte så mycket om när jag gick i skolan, så det vet jag inte. Men tänker att kvinnors låga status måste komma någonstans ifrån)
Citera
2023-11-08, 10:27
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ja inom stammen fanns givetvis en stor sammanhållning. Däremot var man nog skeptisk till främlingar. Något man faktiskt kan märka av än idag . . . . . .
Makten berätta historier har Svt. Inte bara serien Historien om Sverige utan politikermaktens röst år från år vilket skett genom opartiska Svt, Sr.
9 miljarder per år får de av skatten f ö..

Jag fastnade för just det du skrev "..skeptisk till främlingar. Något man faktiskt kan märka av än idag . . . . . . "
Saken är den att det är djupt mänskligt och ligger som överlevnadsstrategi hos alla i hela världen att vara skeptisk, försiktig, prövande mot nya saker som ex vid husköp, investeringar, till nya människor. Det som endera kan visa sig skada oss eller ge vinst beroende på valet eller bortväljandet.
Svt, Sr har perverterat naturligt främlingsavvaktande (eller -skeptisk,
-utforskande eller liknande benämning)
till att vara -fientlig. *Främlingsfientlig.

Om vi räknade ut hur många gånger detta *ord kablats ut förstår vi syftet=ifrågasätt inte narrativet kring migrationen (den svenska migrationspolitiken alltså) och om du gör det ska du skämmas, märkas
-fientlig.
Jag går inte in på de afrikanska statisterna i början av serien men konstaterar att (S)vt är duktiga sprida berättelser som passar politiska makten. Den som skriver historien ska dock låta bli blanda in makten och politiska mål. Inte heller färga dagliga nyheter politiskt.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2023-11-08 kl. 10:35.
Citera
2023-11-08, 10:27
Medlem
Citat:
De fick ju massor tillbaka av kvinnorna. Förstår du verkligen inte det????

EDIT: Det här har inget med dagens feminism att göra men det är helt klart att kvinnor var viktiga under förhistorien. Inte minst som barnaföderskor. I dagens överbefolkade värld är det inte lika viktigt . . .
Massor, ok. Men fortfarande har ingen kunnat ge ett enda exempel på VAD de fick tillbaka av kvinnorna.
Citera
2023-11-08, 10:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
”Ursprungsfolk”, definitionen, verkar förutsätta att en stat har koloniserat ett redan bebott område. Staten Sverige koloniserade Sapmi, gjorde anspråk på marken, ville åt resurserna där, samerna kallades vildar och sågs inte som fullvärdiga människor, de skulle fås att konvertera till kristendomen, fick inte prata sitt språk i skolor, det är ganska text book.

Men staten Sverige har aldrig blivit koloniserad av en annan stat, därför finns ingen generell definition av svenskar som ursprungsbefolkning. Men det är inte så folk tolkar ordet då ”ursprungsbefolkning” indikerar att det endast handlar om vem som bodde på en plats först. Och i den bemärkelsen är svenskar ett ursprungsfolk, våra förfäder har bott här sen isen smälte. Det skulle definitivt behövas utbildning kring detta och hur ordet ursprungsbefolkning är juridiskt definierat. Man måste t ex tänka på att staten Sverige inte funnits lika länge som det funnits människor i det som idag är Sverige.
Jag håller med men vem är bara "svensk"? I varje fall inte tornedalingar?
Citera
2023-11-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Svenskar i Götaland och Svealand var genetiskt lika fram tills mitten av 1900-talet. Innan dess var det i norra Sverige som skillnaden blev lite mer påtaglig.

Det fanns väldigt många blonda stridsyxor också så den där teorin tror jag inte ett ögonblick på.

Vadå genetiskt lika? Det är större "biodiversitet" i y haplogrupper eller vad man ska kalla det inom folk i Skandinavien eftersom vi har levt mer isolerat än vad det var på kontinenten där grupper av krigare fortare kunde dra fram och sprida sitt dna än i Skandinavien som var mera svårforcerat. Så det är väldigt häftigt att pga att Sverige har haft lite invandring sedan före bronsåldern tills i princip nu, så är det ganska stor genetisk variation bland svenskar dvs alla har inte allt DNA från en kåt krigsherre typ stridsyxekulturens version av Djinghis Khan.

Ja, det där att det fanns blonda bland dem har jag också hört. Men det motsäger ju inte att de föredrog blonda kvinnor framför andra hårfärger? Och samtidigt är frekvensen av blont hår högre i områden som inte ser ut som Västeuropa där typ alla har en y haplogrupp med jamnaursprung. Men haplogrupper säger väl inte jätte mycket om sådant, jag har iaf mest hört att de som kom från stäppen var större och hade oftare mörkare drag. Och mörkare drag här är inte som när svt beskriver det😂.
Citera
2023-11-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
----‐----------------------------------
Svar till Schlongen1

Märkligt du svarat mig utan att mitt nick syntes överst?
Ok. Jag skriver om att dansk tv skildrar stenåldersmänniskorna i Norden för 10000 år sedan med ljusa ögon, mörk hud (inte svart) och också med europeiska drag (fenotypen för just dessa stemåldersmänniskor). Till skillnad från Svt som har afrikanska statister med afrikanska drag.

"Alla kom från afrika", det finns förvisso andra teorier bland forskare men saken är ju den att människor vid den tiden utvecklats under tiotusentals år i Europa, Asien och inte var afrikaner, alltså inte hade afrikanska subsahariska drag. Hoppas du förstår?

Det är off topic med din sista mening. Vad ska jag svara till dig på det.. att du ska tillbaka till amöbastadiet då eller ner i vattnet igen. Allt handlade om Svt:s skildring vs dansk televisions och Danmark ligger närmast förklara just den gruppen stenåldersmänniskor utseendemässigt.
1. Forskningen(DNA) har gått framåt sedan den danska serien?

2. Den danska serien startar 4000 år fKr. Svenska 14000 år fKr.[/quote]

Den danska serien startar 8000 år före Kristus, som jag förstår det:

https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/04/saert-dr-svaert-ved-faa-stenalderen-foregaa-danmark-gjorde-nemlig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du måste förstå vad du själv länkar till. Det du länkar till är en debatt om "out of Africa", dvs om mänskligheten uppstod i Afrika för ca 70000-10000 år sedan.

Vad har det med att göra med befolkningen som invandrade till Skandinavien efter inlandsisens tillbakadragande för 13000 år sedan. Vi vet nu att en grupps hudfärg kan förändras helt på bara 80-100 generationer (2000 år) då den kommer till en ny miljö.

Är det vad som borde hända i typ Australien? Människor med europeiskt ursprung och ljus hy har bara bott där i ca 300 år, max, så det är ingenting. Men evolutionen tyckte ju inte att det var den bästa hudfärgen för att överleva i Australien. De borde ha större risk för t ex hudcancer. Å andra sidan har vi i den moderna världen idag fler verktyg för att ”motverka” evolutionen, man kan t ex bota hudcancer.
Citera
Medlem
Citat:
Bry dig inte om vad ensamma män på Flashback tycker, särskilt ej de som har ett kvinnohat efter år av ensamhet framför datorn....

Topic
Klart att kvinnan var betydelsefull för familjen, stammen. Många kvinnor gick nog åt vid förlossningar, och dålig hygien i dessa.
Att jaga eller skörda gav status, så även att bereda mat och skinn.. Att förvara mat över vintern så att det räckte de tuffa kalla månaderna.
I avsnitt 1 ser vi kvinnan från rondellgravenv i LNKPNG , som förmodligen hade en ceremoniell Status...

Att föra in könskamp i ett program om stenåldern är fel.
Könskamp är fel,ja. Men fakta?
VET du att kvinnorna var betydelsefulla för stammen, eller ÖNSKAR du att de var det?

Och om de var betydelsefulla, varför är de inte det längre? När, hur och ffa varför försvann kvinnornas förmodade betydelse?
Vid jordbrukets införande (man har sett mer förslitningsskador på kvinnliga skelett än på manliga från tidig jordbruksålder, vilket tyder på att de hade låg status och därför fick utföra de slitigaste jobben)?
Vid kristendomens införande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in