2023-11-07, 14:08
Avslutad
Då kan det bli så att Riksbanken inte höjer. Att höja styrräntan är inte enda sättet att bekämpa inflation och höja kronans värde.
Om jag vore Riksbanken hade jag ändå höjt med 0,25% för att markera att beslutet att bekämpa inflationen med alla medel står fast och Sveriges ekonomi är förutsägbar att lita på, inte en vindflöjel som bara följer FED och Euron.
Om Riksbanken ska vara karbonpapper till FED så kan den i så fall lika bra avskaffas. Höjer man inte nu kommer problemen längre fram så en liten på 0,25% kan rekommenderas. Sen att tungt skuldsatta får det bistert får lösas politiskt med kanske vissa subventioner och avdrag för de med de värsta skulderna.
Citera
2023-11-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Dessbättre lär vi se en ny räntehöjning i september!

Diskussionsunderlag: Jag tycker det är bra, vad tycker ni?

Har väl inget egenvärde att folk får ökade räntekostnader men visst. Det viktigaste nu är att försvara kronans värde. Skulle gärna sett 0.5% höjning istället för att tramsa med småhöjningar på 0.25%....
Citera
2023-11-07, 17:17
Medlem
Kronan kommer tanka ännu mer om dom inte höjer, samtidigt så går inflationen UPP just nu sett från tidigare månad.

Jag misstänker att dom kommer fortsätta med 0.25%. Problemet är bostadsmarknaden, det är redan skyhöga konkurser bland allahanda sektorer relaterat till bostäder. Dom vil undvika en kollaps, och istället sakta men säkert åderlåta bostadsmarknaden. Bankerna kommer ta rätt stora smällar Q1 2024 på lån som inte kan betalas tillbaka, främst från utvecklare som inte fått sina nyproduktioner sålda.

Jag tror det är ytterst destruktivt för kronan om dom ger upp nu, med infon att inflationen är på väg upp.

Samt: Det blir vinter i år igen.
Citera
2023-11-07, 18:01
Medlem
flyer1s avatar
Har känsla av att riksbanken gillar höja räntan även om det inte är så befogat. Vet ej hur de gör nu men känner mig säker på att börsen och valutan kommer reagera negativt på en höjning. Detta baserat på tidigare historik. Senast föll börsen 4.2% på 2 v efter räntehöjning 0.25%. Valutan SEK har förlorat 7.5% mot euron sedan 1 år, ett år fullt av räntehöjningar.
Citera
2023-11-07, 18:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2023-11-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Har känsla av att riksbanken gillar höja räntan även om det inte är så befogat. Vet ej hur de gör nu men känner mig säker på att börsen och valutan kommer reagera negativt på en höjning. Detta baserat på tidigare historik. Senast föll börsen 4.2% på 2 v efter räntehöjning 0.25%. Valutan SEK har förlorat 7.5% mot euron sedan 1 år, ett år fullt av räntehöjningar.

Ja riksbanken sitter i en jävla rävsax:

* Höj inte, och vi har en inflation som äter upp all köpkraft och valutan kraschar.

* Höj, och knäck konjunkturen. Valutan kraschar säkert ändå, pga detta.

Hur de än vänder sig, har de fetröven bak.
Citera
2023-11-07, 22:11
Avstängd
Citat:

Enligt mig så är detta mötet det riktiga lackmus-testet för alla kronkrigarna. Om RB höjer och valutan tappar i värde så tror jag mig veta vad marknaden tycker. Och nej, det kommer inte att vara att RB höjde för lite. Snarare för mycket.

Men spännande tider. Men nu får vi iaf facit om kronkrigarna har rätt lr inte. Mitt bet är att dom har fel som vanligt.
Citera
2023-11-08, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Enligt mig så är detta mötet det riktiga lackmus-testet för alla kronkrigarna. Om RB höjer och valutan tappar i värde så tror jag mig veta vad marknaden tycker. Och nej, det kommer inte att vara att RB höjde för lite. Snarare för mycket.

Men spännande tider. Men nu får vi iaf facit om kronkrigarna har rätt lr inte. Mitt bet är att dom har fel som vanligt.

0,25 hit eller dit är mest brus och spelar nog ingen roll i det långa loppet,

riksbanken har ingen lätt uppgift

nu har ju goldman fått sina 12 kronor för 1 euro, frågan är om det räcker och vargarna hittar något nytt byte?

https://marketnews.com/goldman-sek-is-the-new-sterling-go-long-eur-sek

skulle inte bli förvånad om kronan stärks till 11 mot euron (till att börja med)
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-11-08 kl. 00:41.
Citera
2023-11-08, 08:03
Medlem
Citat:

Ett år fullt av räntehöjningar i omvärlden där vår Riksbank smyger fram långsamt.

Klart att börsen reagerar negativt på räntehöjningar. Finns alternativet att ha pengarna på sparkonto till 3.5% ränta måste börsbilagen leverera minst det i avkastning. Helst lite mer eftersom aktier är risk. Det absolut snabbaste sättet att förbättra P/E talet är att aktiekursen sänks. Precis det händer också nu....

Svårast blir det för bolag som inte ens levererar vinst. Typ alla Zombie-företag som elsparkcyckeluthyrare eller skräp som Spotify eller Foodora.
Citera
2023-11-08, 08:40
Medlem
Självklart kommer RS höja räntan. De vill inte att folk ska spendera för mycket på julhandeln, även om de aldrig kommer säga det.
Citera
2023-11-08, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Problemet är att att via bolånen, slår räntorna så fruktansvärt ojämnt. Unga vuxna i början av karriären som gick in på bomarknaden under pandemin, är och nosar i överdelen av KALP-spektrat, medan boomers som ägt villan i 30 år, knappt påverkas alls.
Har sett detta på nära håll, medelålders par med utflugna barn konsumerar fortfarande som om det inte fanns någon morgondag. Dessa berörs knappt av någon/några tusenlappar extra i räntekostnad. Ska räntan höjas till den grad att dessa påverkas, är Sveriges unga vuxna knockade sedan länge.

Håller med. Finns få saker som är så vämjeligt som en boomer som ska förkunna att "på min tid...." när de köpte hus eller lägenhet billigt, som de kunde sälja dyrare för att kunna köpa en ännu större och dyrare bostad - medan de sitter på en bra lön som någon mellanchef och knappt har en gymnasiexamen.
Citera
2023-11-08, 09:04
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurchie
Håller med. Finns få saker som är så vämjeligt som en boomer som ska förkunna att "på min tid...." när de köpte hus eller lägenhet billigt, som de kunde sälja dyrare för att kunna köpa en ännu större och dyrare bostad - medan de sitter på en bra lön som någon mellanchef och knappt har en gymnasiexamen.
Sen går dom i pension och inser att även dom är fucked när besparingarna tagit slut och pensionen bara räcker till existensminimum. Blir ju dessutom en kedjereaktion som uppstår eftersom många boomers bröstat sina ungars bostadskarriär och subsiderat deras curlade livsstiler.
Senast redigerad av Teu 2023-11-08 kl. 09:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in