Det blir väl lite som Rainman. Han utgjorde ingen större trafikfara, det är galningarna runt omkring som bara gasar på och kör, som utgör faran.
Säkert likadant med Maja, hon stannar, vänder sig inåt, och stänger av omvärlden. Precis som Rainman gjorde. Och precis så gjorde Maja, säkert så mycket hon kunde under natten och säkert också i häktet och förhören. Det tog förhörsledarna över en månad att fatta att de behövde "låsa upp" sitt förhörsobjekt. Inte ett skit imponerande faktiskt. Förhörsledare bör bara människokännare och en sådan grej är något de borde märka under de första förhören.
Du snackar bara en massa skit
Alla andra bär skuld och Maja enl dig behöver inte ta ansvar för sina handlingar
Du verkar inte förstå att Maja körde med tystnad och lögner enbart för att rädda sig själv.
Du kanske skrev brev till henne och berättade hur hon skulle ljuga
All den omsorg och energi hennes föräldrar lagt på att tillägna sig kunskap, ombesörja att hon fått hjälp och stöttat efter bästa förmåga tyder inte på några brister i föräldraskapet, tvärt om.
Om du tror att alla människor visar sitt rätta jag på de grunderna så är du lättlurad
Det finns en anledning till att Maja blomstrade när hon lärde känna J
J blev Majas trygghet
det säger en hel del
Senast redigerad av Anedin 2023-11-08 kl. 04:50.
Alla förstår varför polisen grep Johanna och Maja, men det är bara de som är lite mer intelligenta som förstår varför polisen inte borde låtit häkta Maja.
Alingsås-fallet är ett bra exempel på det.
Alingsås-fallet? Har de häktat någon de inte borde där, enligt dig?
Du inbillar dig att MH skulle ha gjort det rätta och berättat om hon inte blivit häktad. Att mamma och pappa skulle ha överöst henne med kärlek och att det skulle ha hjälpt. Men tänk om det då funnits bevis på TT att MH varit med och mördat henne? Är du inte glad att hon höll tyst så länge så alla bevis på TT hann försvinna? Det var väl duktigt av henne? Så mamma och pappa kan fortsätta att leka lyckliga familjen med sina köpta barn. Och blunda för allt de inte vill se och skylla allt på JJ.
Handlingskraft= agera, att få ändan ur vagnen, sätta sina tankar i verket.
Snacka går bra, göra går mindre bra.
J ger M en burgare. "Ät!" Och M äter.
T ska ut ur lgh. J säger "bär", och M bär.
J är motorn för att M ska röra på sig, starta och komma igång. I annat fall blir hon sittande.
Att sakna motor är INTE att vara underdånig.
Du behöver inte göra tillägg om vad handlingskraft är ang ADD. Har inte skänkt en tanke på nån underdånighet.
Jag har citerat direkt från person med ADD i en spoiler och hur viljan finns men inte orken.
Att de kan fastna i startblocken.
Ang Maja som har tillräckligt med motor att parallellt gå Musiktillägg på gymnasiet:
Uppenbart har hon handlingskraft med tanke på hennes oändligt många sökord för att lära in texter till sång och musik. Motivation, initiativtagande, drivkraft, motorik och handlingskraft.
Vidare ses att hon söker frekvent på resor utomlands i olika länder. Festivaler som mer liknar rejv och hon verkar planera en present till Johannas födelsedag.
Handlingskraft är även att säga nej eller välja annat::
Hon säger blankt nej ang att festa på Nöjet och hon tar sig egentid med andra väninnor än Johanna.
Jag anser att du gör henne till ett större mähä än hon är och du kopplar ständigt till sjukdom som om hennes person var en enda stor diagnos med utplånad identitet och personlighet.
Som OCKSÅ präglar och särskiljer personer, likaväl som fostran.
Exempelvis diskuteras Majas lögner och manipulation, hennes förmåga att framstå oberörd och faktiska känslokyla när det kommer till kriminalitet.
Detta har inte ett dugg med ADD att göra.
När det kommer till hemmiljö förefaller hon däremot bli servad i överkant, jag undrar till och med hur de tänkt sig hon ska klara sig utanför väggarna med den inställningen ang en 18-åring.
Även coachen nämner att hon är bortskämd.
Det är inte bara diagnoser som är problematiskt när det kommer till tonåringar och det gäller att skilja agnarna från vetet och inte fastna i ett sjukdomstänk och skörhet.
Jag läste om en mor på sajten som hade en tonårsdotter med ADD som hon inte fick upp på morgonen, men var nu stolt över att hon missade de två första lektionerna.
adhd:are påminde henne om vad tonåringar kan representera och typ skakade i huvudet åt hennes horribla berättelse om hur dottern helt uppenbart hade makten.
Vilket osökt fick mig att tänka på tonårstiden.
Som tonåring tog jag ofta genvägar av ren bekvämlighet, var en extrem tidsoptimist, läste till prov i sista minuter och hade stora problem med handlingskraften - på morgonen.
Var jag inte lite sjuk också?
Huvudvärk, lite värk i kroppen, febrig?
Det var nästintill lönlöst för morsan att få upp mig. Hon tjatade med föga respons.
Farsan tog över projektet och hans väckning var däremot i särklass.
Det innebar även ohyggligt tidig väckning innan han for till jobbet.
Han drog upp persiennen så det small ihop med ett rungande god morgon!!... och sen samarbetade undulaterna med honom som anti snooze.
Han drog nämligen av skynket på buren innan han gick så det blev ett herrans liv.
Sen gick han till köket och skramlade som om han tänkte riva stället och sjöng samtidigt, ohyggligt falskt.
Jag var rosenrasande men det brydde han sig inte ett dugg om, han föll aldrig till föga.
Det dröjde inte länge förrän jag och den inneboende latmasken lärde oss att det var bättre att sköta det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Maja stod upp mot Johanna flertalet gånger, om inte det vittnar om handlingskraft så vet inte jag,
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då hade M starka känslor, vilka var motorn som fick henne att agera.
Hon är inget mähä för att hon inte kommer igång. Troligtvis vet hon vad hon vill, men det blir bara en tanke och en tanke är ingen motor.
Spelar det nån roll om det är tankens kraft eller emotioner som är motorn och skapar aktivitet?
Vad har du tänkt annars skulle motivera en person om det inte är just kognitivt, emotioner, begär, drifter, längtan, drömmar, visioner osv.
Du har ju snurrat till det helt via fixering av ordet motor.
Maja uppvisar även kapacitet och handlingskraft då hon på eget initiativ är aggressiv och ska konfrontera Tove hos A*bin.
Senast redigerad av develi 2023-11-08 kl. 06:16.
Behövde J försvaras?
Vi vet inte vad som utspelade sig i lgn före J tryckte av all kraft mot Ts hals och mördade henne.
Om J behövde försvaras... uppenbarligen var det något som MH tyckte på Nöjet då hon la sig i bråket trots att det var massor med folk på plats.
Nej, vi vet inte vad som utspelade sig i lgh strax efter.
Tycker du att det vore märkligt om MH hade kvar samma försvarsinstinkt och vilja att hjälpa till under det bråket?
Maja har med sina lögner till allt och alla grävt sin egen grav vad gäller trovärdighet. Inte ens HR/GW tror på hennes sovhistoria.
Nu är hon trots allt fri pga brist på bevis, inte pga att hon är bevisat oskyldig.
Om du tror att alla människor visar sitt rätta jag på de grunderna så är du lättlurad
Det finns en anledning till att Maja blomstrade när hon lärde känna J
J blev Majas trygghet
det säger en hel del
En mycket falsk trygghet och att se det som att någon blomstrar, när en osäker människa fångas upp av en manipulativ människa med dold agenda, är beklagligt.
Går att jämföras med när gängen rekryterar barn för att utföra skitgörat i sitt inbördeskrig mellan rivaliserande gäng.
Hade Maja inte fångats upp av Johanna, hade hon sluppit bli anklagad och dömd(!) för att ha mördat en vän och hon hade inte burit en död kropp, ätit weedkakor, supit loss och dragit på strippklubb, tvingats ljuga och agera alibi när en psychobitch skulle utföra sina mordbränder och andra hämndaktioner.
En mycket falsk trygghet och att se det som att någon blomstrar, när en osäker människa fångas upp av en manipulativ människa med dold agenda, är beklagligt.
Går att jämföras med när gängen rekryterar barn för att utföra skitgörat i sitt inbördeskrig mellan rivaliserande gäng.
Hade Maja inte fångats upp av Johanna, hade hon sluppit bli anklagad och dömd(!) för att ha mördat en vän och hon hade inte burit en död kropp, ätit weedkakor, supit loss och dragit på strippklubb, tvingats ljuga och agera alibi när en psychobitch skulle utföra sina mordbränder och andra hämndaktioner.
Maja skulle funnit normala vänner
Du får skärpa dig
Sluta att dra upp J hela tiden till Majas försvar
Det gick bra för Maja i skolan sen hon började umgås med J hon tog körkort och säger själv att de hade en jämlik relation.
Du och flachmaner förvrider sanningen totalt om Maja och vad hon gjort
Och varför umgicks inte Maja då med andra ungdomar
hon hade ju ett val
Lögnen om att Maja sov när Tove dödades kommer hon att få leva med för det är ingen mer än Vetlanda pingstförsamling som tror på den
Inte HR och inte GW tror på den ej heller TR
Om J behövde försvaras... uppenbarligen var det något som MH tyckte på Nöjet då hon la sig i bråket trots att det var massor med folk på plats.
Nej, vi vet inte vad som utspelade sig i lgh strax efter.
Tycker du att det vore märkligt om MH hade kvar samma försvarsinstinkt och vilja att hjälpa till under det bråket?
Maja har med sina lögner till allt och alla grävt sin egen grav vad gäller trovärdighet. Inte ens HR/GW tror på hennes sovhistoria.
Nu är hon trots allt fri pga brist på bevis, inte pga att hon är bevisat oskyldig.
Nej, det är bevisat att MH gjort sig skyldig till grovt gravfridsbrott.
Men påföljden för det satt hon av när hon var häktad.