2023-11-07, 21:54
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så här brukar Österödskvinnan beskrivas.
Valet att i programmet jämföra skadorna på skelettet med de en elitidrottare kan få var nog medvetet för att styra tittarens associationer i en viss riktning. "Förslitningsskador" låter inte lika spännande. Och att både män och kvinnor levde hårda liv på stenåldern är det nog ingen som ifrågasätter.

Att hon kan ha varit runt 80 år när hon dog är nog det jag personligen tycker var intressantast. Jag trodde inte de blev så gamla på stenåldern.

Vad jag har förstått så var det väl främst barnadöd och sedan sjukdomar som tog livet av folk, överlevde man till vuxna år kunde man bli gammal. Inte som idag men 80 var väl som dagen 105 åringar. Ovanliga men inte unika.
Citera
2023-11-07, 21:54
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Ibland blir jag besviken på den okunskap som verkar finnas hos i stort sett hela svenska befolkningen om vad urfolksstatusen faktiskt grundar sig på. Den som påstår att samer var först i Skandinavien är helt och hållet outbildad, de flesta som kan sin sak är eniga om att samer och skandinaver vandrade in i området ungefär samtidigt men från olika håll.

Att samer idag är urfolk beror på relationen mellan dem och majoritetsbefolkningen historiskt. Det var svenskar som koloniserade norra Sverige, inte tvärtom. Det var svenskar som tvångsförflyttade samer söderut, norrut, eller till Norge, inte tvärtom. Det var på samerna man utförde rasbiologi och rättfärdigade behandlingen av dem, inte tvärtom. Det har alltid varit svenskarna som haft makten över samerna och utnyttjat den makten för egen vinning, på samernas bekostnad, inte tvärtom.

Och så vidare, och så vidare.

Hade det varit tvärtom hade svenskar varit de som var urfolk. Väldigt enkelt att förstå.
Din definition av urfolk är lite originell.

Inom arkeologin brukar urfolk eller ursprungsbefolkning betyda de som först bosatte sig på en plats. Men den definition som är mer allmänt använd är FN/ILOs konvention nr 169. Ett urfolk definieras som ett folk som var bosatt inom ett område när andra folk grundade en stat inom samma område, och som har ambitionen att bevara sitt sätt att leva. Som samerna som kom under dominans av de skandinaviska nationalstaterna när dessa utsträckte sin makt över Lappland.

Men den säger ingenting om att samerna var först. Enligt rådande forskningsläge fanns de norr om Finska viken för 2000 år sedan och kom till norra Skandinavien för 1500 till 1800 år sedan, troligen som en konsekvens av finnarnas expansion norrut i Finland. Då hade det redan knatat runt folk i norr i flera tusen år.
Senast redigerad av Vågskålen 2023-11-07 kl. 21:57.
Citera
2023-11-07, 21:55
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jo, jag har sett programmet och hörde det där med elitfotbollsspelare. Tycker bara just det du säger att du läst att man kan se vad folk jagat är intressant ä, säger inte emot utan funderar främst.

Jägare och samlare är ju i rörelse i princip hela livet så de får nog en elitidrottares fysik oavsett om man jagar småvilt eller storvilt.

Sen påståendet att det inte skulle vara krävande att jaga småvilt synar jag, är nog en väldigt bestyr att vittja alla fällor.

I vad i storviltsjakten på tex älg är det som ska ge sådana förändringar? De bör ha jagat med fångstgropsystem och med drev bestående av folk och hundar drivit älgarna mot avsmalningar för att lättare döds eller få i gropar. Det lär även ha pågått en del jakt med ställande hundar vid just älgjakt.

Jakt på visent, och uroxe förstår jag var nog betydligt mera påfrestande men bör även det ha skett med hjälp av att man försökte driva dem framåt.

Men smygjakt med pilbåge kanske var extremt effektiv och dessa folk lär ju ha haft koll på hur djuren rör sig i landskapet. Även när man jagar i dag har man ju enorm fördel av att veta detta.

Förstår du vad jag hintar efter? Alla i ett sådant samhälle bör ju ha haft en superfysik. Sticker denna kvinna ut från samtida kvinnor? Det kan man ju inte veta, eftersom det inte finns så mycket att jämföra med. Att jämföra med dagens fetton till kvinnor som snart alla har ett BMI över 30 går ju inte.

Men man kan ju tänka på hur beskrivningar på Nordamerikanska prärieindianer jag läst har varit så var de flesta stammar över 1,8 cm i medelhöjd och de beskrivs ofta som både längre och starkare än nordeuropeiska nybyggare. Deras fysisk har beskrivits som extrem och då härstammar många av dessa indianer från stammar som först var bofasta jordbrukare men som pga utbytet mellan nya och gamla världen fått sina civilisation förstörd av sjukdomar och invasiva arter som tex svin.

Jag tror att i ett samhälle med jägare och samlare där bara de starkaste överlever får fram i stort enbart elitidrottare. Eller tänker jag helt galet?

En jaktmetod som användes innan tom pilbågen var att springa efter bytet, som till slut blir uttröttat och då kasta spjut på nära håll. Springa som i långdistans mao. Långdistanslöpning är en av de få fysiska expertgrenar som människan har jmf med andra djur. Det är bara vargen och några till. Vilket förövrigt var en anledning till att vargen blev hunden med oss.

Mkt löpning.

När det gäller kvinnor så är de stora matproducenter i många primitiva kulturer. Dom står för insamlande av rötter och växter som utgör huvudenergikällan för det mesta.
Citera
2023-11-07, 21:56
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Kan man få en sammanfattning?
Varför var vi svarta? Och var vi det?

"Vi" hade en mörkare hudton, ja, men huruvida den hudtonen var liknande araber och spanjorer, eller svarta personer, går inte att veta exakt. Värt att poängtera är att den grupp som spelas av svarta skådespelare inte är "Våra Förfäder™", de tillhör den grupp som ersattes/blandades ut med den senare gruppen jägare/samlare, och ännu senare gruppen jordbrukare som är våra förfäder. (De hade förmodligen en hudton mer lik en arab eller spanjor. Från norr var våra förfäder förmodligen också liknande dem i hudton). Den mörkare gruppen är alltså inte på länga vägar våra enda förfäder, eller ens en större del av dem.

Allt detta framgår i programmet om jag minns rätt.
Citera
2023-11-07, 21:58
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag tror helt klart att kvinnor var med och jagade. De hade nog inget annat val ibland. På den tiden kunde de inte bara ligga och fingerpulla sig själva i någon bärbuske hela dagarna utan det var förmodligen hårt jobb från morgon till kväll.

Hur mycket de bidrog i själva jakten är en annan fråga.
Jag vet inte om det finns något som skulle tyda på att stenåldersmänniskor i Sverige skulle skilja sig från från de stenåldersfolk som fortfarande bor i vissa delar av världen. De folk i Afrika, Sydamerika eller Asien som nu lever på en teknologisk nivå som liknar gamla stenåldern har nog liknande könsroller som de första svenskarna hade. Så bara att antropologiskt studera dessa för att se hur kvinnorna deltog i jakten och födosöket.
Citera
2023-11-07, 21:59
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Din definition av urfolk är lite originell.

Inom arkeologin brukar urfolk eller ursprungsbefolkning betyda de som först bosatte sig på en plats. Men den definition som är mer allmänt använd är ILO/FNs definition, som är politisk. Enligt den definitionen är ett urfolk ett folk som kommer under politisk dominans av ett annat folk när detta andra folk skapar en stat i det området där urfolket bor. Som samerna som kom under dominans av de skandinaviska nationalstaterna när dessa utsträckte sin makt över Lappland.

Men den säger ingenting om att samerna var först. Enligt rådande forskningsläge fanns de norr om Finska viken för 2000 år sedan och kom till norra Skandinavien för 1500 till 1800 år sedan, troligen som en konsekvens av finnarnas expansion norrut i Finland. Då hade det redan knatat runt folk i norr i flera tusen år.

Tror faktiskt inte den är särskilt originell. Du beskriver ju precis den definitionen jag anspelar på.
Citera
2023-11-07, 22:03
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Jag vet inte om det finns något som skulle tyda på att stenåldersmänniskor i Sverige skulle skilja sig från från de stenåldersfolk som fortfarande bor i vissa delar av världen. De folk i Afrika, Sydamerika eller Asien som nu lever på en teknologisk nivå som liknar gamla stenåldern har nog liknande könsroller som de första svenskarna hade. Så bara att antropologiskt studera dessa för att se hur kvinnorna deltog i jakten och födosöket.

Jag tror inte att det går att jämföra på det sättet. De urfolken du pratar om har en helt annan kultur från vad vi hade under stenåldern, och en helt annan kultur än andra urfolk. Vi vet nästintill ingenting om många av dem, så vi vet heller ingenting om hur deras samhälle ser ut baserat på kön.
Citera
2023-11-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Så vitt jag vet finns det inga mörkhyade afrikaner i "Historien om Danmark" som det tydligen finns i "Historien om Sverige"

Man nämner i avsnitt 1 att de första människorna som kom var mörkhyade, typ.
Citera
2023-11-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
En jaktmetod som användes innan tom pilbågen var att springa efter bytet, som till slut blir uttröttat och då kasta spjut på nära håll. Springa som i långdistans mao. Långdistanslöpning är en av de få fysiska expertgrenar som människan har jmf med andra djur. Det är bara vargen och några till. Vilket förövrigt var en anledning till att vargen blev hunden med oss.

Mkt löpning.

När det gäller kvinnor så är de stora matproducenter i många primitiva kulturer. Dom står för insamlande av rötter och växter som utgör huvudenergikällan för det mesta.

Ja, det där tänkte jag inte ens på.

Det du beskriver nu med löpning, har jag sett i ett naturprogram när khoisanfolk/sanfolk gör i Kalahariöknen. Det var mycket häftigt, och om man jagar så får man ju en bra fysisk. Ingen av dessa jägare och samlare såg ut att ha ett gram extra fett på kroppen.

De metoder jag beskrev var ju mindre spring och mera drevjakt. Som borde passa bättre i det skogslandskap som jag tror de menade i programmet att denna kvinna levde i. I ett tundralandskap lär ju denna metod att stressa ihjäl djur fungera lika bra som i öken, halvökem, savann och stäpp. Forntida Europa var ju en stäpp innan de stora däggdjuren utrotades av klimatförändringarna och homo sapiens.
Citera
2023-11-07, 22:11
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så du menar att en historisk dokumentär som visar att människorna som vandrade in till det område som nu är Sverige, efter isens tillbakadragande, hade en mörk hudton ==> att detta är propaganda?

Självklart handlar det om propaganda, eftersom det inte är en vetenskapligt väletablerad föreställning, utan en nymodig, politiskt laddad, vänsterakademisk fantasi som grundar sig på ett väldigt skakigt vetenskapligt underlag (HIrisPlex-S-modellen), som kritiserats av en lång rad genetiker och som i allt väsentligt falsifierats som en relevant metodologi för att utröna moderna människors hudfärg, än mindre forntida kvarlevor. Den första studie som publicerades med HIrisPlex-S-modellen som underlag var den om Cheddar-mannen i Storbritannien. Denna studie visade sig vara av oerhört lågt vetenskapligt värde och de vidsträckta påståenden om negerbritter som publicerades i världsmedierna innan studien vare sig peer-granskats eller publicerats byggde inte på seriösa vetenskapliga slutsatser utan på önsketänkande, vilket bl.a. var orsaken till att flera medier publicerade rättelser efter att hela Cheddar Man-studien slutligen publicerades långt senare. Ett exempel på Cheddar Man-forskarnas oansvariga metodologi är det faktum att Cheddar-mannens DNA saknade 3 av de 36 enbaspolymorfier som krävs för att HIrisPlex-S-modellen skall fungera, och ytterligare två SNP:er var av låg kvalitet och kunde inte användas för att analysera likets hudfärg. Trots detta fortskred man med en statistiskt vansinnig slutsats som helt förvanskade det faktum att Cheddar-mannen hade en "intermediate" hudfärg, inte "dark-to-black", som forskarna försökte göra gällande. Loschbour-mannen, ett annat forntida lik med alla nödvändiga 36 SNP:er och med mycket högkvalitativt DNA, visade sig å andra sidan ha en ljus och solningsbar hudfärg med 90% sannolikhet. Är det trovärdigt att två olika lik från närbesläktade forntidspopulationer hade radikalt annorlunda hudfärg? Självklart inte.

Samma pseudovetenskapliga fantasier låg till grund för propagandan om forntida jägar-samlar-skandinavers hudfärg. Vi vet att gamla skandinaviska jägar-samlare hade ungefär samma genomsnittshudfärg som moderna nordbor, om än möjligen lite mörkare eftersom indoeuropéerna tog med sig fler "europeiska" gener för ljus hudtyp.

Programmets uppgift borde vara att presentera balanserade, vetenskapligt väletablerade och historiskt grundade fakta om Sverige och svenskarna. Detta viktiga ansvar har man istället frånträtt till fördel för politiskt korrekta, pseudovetenskapliga vänsterrön om att européer i själva verket var negrer som förvandlades till ljushyade arier på några tusen år.
Senast redigerad av Skogsvatte 2023-11-07 kl. 22:13.
Citera
2023-11-07, 22:14
Medlem
Flyktingkrisen 2015 visar dom väl upp genom att visa hur Sverige går på knäna för det finns inga sjuksyrror, ingen hemtjänst osv och så RÄDDAS VI av flyktingarna. *tår i ögat*
Citera
2023-11-07, 22:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrdOchBokstav
Angående kvinnors deltagande i jakt bör man ha i åtanke att kvinnor historiskt sett har ansetts vara "smutsiga" eller "inkapabla" inom vissa samhällen...

Hur var det i det här samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in