Citat:
Ursprungligen postat av
luomi
Enligt programmet (och antagligen också de som undersökt Österödskvinnans skelett) har hon skelettförändringar i bäckenet som är likadana som de hos manliga fotbollspelare på elitnivå. Självklart kan man inte veta till 100% att detta beror på jakt, men vilken annan fysiskt ansträngande aktivitet kan det rimligen bero på i ett stenålderssamhälle innan jordbruket?
Om någon enbart jagat småvilt syns förmodligen inga förändringar i skelettet alls, då det inte är lika fysiskt ansträngande. Därav syns det med hyfsad säkerhet om någon jagat storvilt, men om någon jagat småvilt ser man inte det alls. Men flera teorier och studier går ut på att det var just småvilt de kvinnor som jagade förmodligen höll på med.
Jo, jag har sett programmet och hörde det där med elitfotbollsspelare. Tycker bara just det du säger att du läst att man kan se vad folk jagat är intressant ä, säger inte emot utan funderar främst.
Jägare och samlare är ju i rörelse i princip hela livet så de får nog en elitidrottares fysik oavsett om man jagar småvilt eller storvilt.
Sen påståendet att det inte skulle vara krävande att jaga småvilt synar jag, är nog en väldigt bestyr att vittja alla fällor.
I vad i storviltsjakten på tex älg är det som ska ge sådana förändringar? De bör ha jagat med fångstgropsystem och med drev bestående av folk och hundar drivit älgarna mot avsmalningar för att lättare döds eller få i gropar. Det lär även ha pågått en del jakt med ställande hundar vid just älgjakt.
Jakt på visent, och uroxe förstår jag var nog betydligt mera påfrestande men bör även det ha skett med hjälp av att man försökte driva dem framåt.
Men smygjakt med pilbåge kanske var extremt effektiv och dessa folk lär ju ha haft koll på hur djuren rör sig i landskapet. Även när man jagar i dag har man ju enorm fördel av att veta detta.
Förstår du vad jag hintar efter? Alla i ett sådant samhälle bör ju ha haft en superfysik. Sticker denna kvinna ut från samtida kvinnor? Det kan man ju inte veta, eftersom det inte finns så mycket att jämföra med. Att jämföra med dagens fetton till kvinnor som snart alla har ett BMI över 30 går ju inte.
Men man kan ju tänka på hur beskrivningar på Nordamerikanska prärieindianer jag läst har varit så var de flesta stammar över 1,8 cm i medelhöjd och de beskrivs ofta som både längre och starkare än nordeuropeiska nybyggare. Deras fysisk har beskrivits som extrem och då härstammar många av dessa indianer från stammar som först var bofasta jordbrukare men som pga utbytet mellan nya och gamla världen fått sina civilisation förstörd av sjukdomar och invasiva arter som tex svin.
Jag tror att i ett samhälle med jägare och samlare där bara de starkaste överlever får fram i stort enbart elitidrottare. Eller tänker jag helt galet?