2023-11-07, 16:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Kanske är därför man spärrar av större område nu, men det måste ju vara något som inte är flyktigt eller löses upp av vatten om man vill hitta spår av något så långt efteråt.

Man får ju vara tacksam att de söker… Med lite tur är det just s a s omvänd indikation som är huvudsaken denna gång.

Det är väl sen också fullt möjligt o troligt att det finns etablerat kunnande rörande vilka typer av substanser etc som kan överleva i vilka typer av miljöer. Man kan säkert sen också många ggr utgå ifrån att ett visst ämne kommit dit vid ett enda tillfälle eller på ett enda sätt.
Citera
2023-11-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Stämmer

Jag ser inte vilken av personerna det är.
Hittade två med det namnet men ingen med bild på barn. Vad heter han?
Citera
2023-11-07, 17:32
Medlem
okok1s avatar
Tre veckor senare och man vet ingenting?
Citera
2023-11-07, 20:00
Medlem
Lonnrots avatar
I en annan del av landet :

”Misstänkt matförgiftning – 45 chefer i kommunen sjuka”

”…. vd på [**]-gruppen säger att de uppgifter han fått just nu tyder på att det var något i själva livsmedlen och att det inte var hanteringen av maten som var fel.

– Vi får avvakta ytterligare svar förstås. Jag är trygg i våra rutiner. Vi serverar och lagar mycket mat, men det är självklart väldigt tråkigt att det här händer oavsett vad som ligger bakom, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/misstankt-matforgiftning-45-chefer-i-kommunen-sjuka--me7jeb
Citera
2023-11-07, 20:33
Medlem
Det kom tidigt en rapport om att man plockade fram Geigermätaren på sjukhuset och nu rapporter om att Indikeringsenheten tillkallas:

"Indikeringsenheterna har även tillgång till annan mätutrustning, exempelvis utrustning för mätning av joniserande strålning..."

Miljöexponering av något radioaktivt? Det är föga troligt att man tidigare plockade fram Geigermätaren utan indikation på strålsjuka.
Citera
2023-11-07, 20:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I en annan del av landet :

”Misstänkt matförgiftning – 45 chefer i kommunen sjuka”

”…. vd på [**]-gruppen säger att de uppgifter han fått just nu tyder på att det var något i själva livsmedlen och att det inte var hanteringen av maten som var fel.

– Vi får avvakta ytterligare svar förstås. Jag är trygg i våra rutiner. Vi serverar och lagar mycket mat, men det är självklart väldigt tråkigt att det här händer oavsett vad som ligger bakom, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/misstankt-matforgiftning-45-chefer-i-kommunen-sjuka--me7jeb

Smörfisk?
Citera
2023-11-07, 22:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte ens den lilla minsta antydan?
Det verkar som att de åtminstone vet vad det inte är.
Ser ut som de tror att det är något slags gift utifrån, då de ju även kollar omgivningen?
Detta ämne verkar ju även ha påverkat andningen förutom magbesvär.
Väldigt mystiskt fall!
Citera
2023-11-07, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Jag skrev, att de pumpande i infarterna. Det var naturligtvis inte kontrastvätska. Det har jag varit med om flera ggr. Man vet om man får in kontrastvätska i sig. Det både hörs och känns och man blir informerad nnan.

Denna gång satt läkaren med i uktraljudsstaven och en tekniker pumpade på infarterna. Jag vet inte vad de pumpade, men något med att manipulera kärlen så att de skulle se tydligt om det var någon avvikelse.
Pumpande var inte farligt enligt läkaren, men nödvändigt för att få tydliga bilder.

Kontrastvätska kommer in i kroppen med hjälp av en maskin och det vibrerar väldigt mycket i infarten när den passerar. Kontrastvätskan har de i röntgenrummet. Denna undersökning så stod teknikern och pumpade för hand i ett vanligt rum med portabelt ultraljud.
Jag har försökt att googla på vad det var för tillägg i ultraljudundersökningen, men kan inte hitta ngt. Jag ska fråga braindoc vid nästa möte. Jag blir fan nyfiken själv på vad pumpande gick ut på.
Jag fattar inte vad du gjorde för undersökning. Gick de in via ljumskarna?
Angående kontrastmedel så kan man givetvis ge det för hand med en spruta oxå. Och det behöver inte alls kännas varmt i kroppen, beror på vilket kontrastmedel som använts. Kontrastmedlet vid vanlig CT så känns det som man kissar på sig typ.
Citera
2023-11-07, 22:24
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tre veckor senare och man vet ingenting?
Åklagaren sa i någon intervju häromdagen att det kommer ta flera veckor innan vi får svar.
Citera
2023-11-08, 00:17
Medlem
Waldorfnisses avatar
Oerhört märkligt fall detta. Finns det några indikationer på att de utsatts för yttre påverkan av någon utanför familjen? Om så är fallet, vad i hela helsike har vederbörande fått tag i som inte lämnar några spår? Antar att mordutredningen initialt är till för att frigöra resurser.
Citera
2023-11-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigadibs
Det kom tidigt en rapport om att man plockade fram Geigermätaren på sjukhuset och nu rapporter om att Indikeringsenheten tillkallas:

"Indikeringsenheterna har även tillgång till annan mätutrustning, exempelvis utrustning för mätning av joniserande strålning..."

Miljöexponering av något radioaktivt? Det är föga troligt att man tidigare plockade fram Geigermätaren utan indikation på strålsjuka.
Nejnejnej, nu är han igång med sina reaktorer igen. Är du kvar på forumet du som torska på minikärnkraftverket för en massa år sedan?
Citera
2023-11-08, 02:47
Medlem
Citat:
Nejnejnej, nu är han igång med sina reaktorer igen. Är du kvar på forumet du som torska på minikärnkraftverket för en massa år sedan?

Nej, tyvärr. Humanist och jurist, inte kärnkraftshaverist. Jag har inga förutfattade meningar och håller det för mycket osannolikt att det skulle röra dig om något radioaktivt. Detaljen om Geigermätaren gnagde dock och fick mig att tänka på den medicinska utredningen av Litvinenko, Men kanske är det så enkelt att man famlade i blindo och provade allt möjligt utan indikation.

Någon form av oavsiktlig (icke-radioaktiv, for the record) exponering i huset eller närmiljön. Men vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in