2023-11-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag tycker programledaren var väldigt dålig när man hade honom i bild med sitt dumma flin, som berättarröst helt ok dock. Tyckte avsnittet var bra, hade varit bättre om Bo G Eriksson var berättarröst istället.
Har ögnat igenom tråden men inte hittat någon som undrat vad f-n SVT sysslat med.
De har marknadsfört Historien om Sverige som sin största satsning ever
Här har man samlat vad landet har av vetenskap och historia och gett det en TV-skapelse som är utöver det vanliga. ”Se så mycket ni får för pengarna till public service”, har det låtit.
Såg första avsnittet och tänkte: ”Va f-n, det här har jag ju sett tidigare”.
För för sju år sedan gjorde dansk tv serien Historien om Danmark.
Tio program, 60 minuter långa, från istiden till våra dagar. Deras guide från istid till nutid heter Lars Mikkelsen, och gör sitt jobb så mycket bättre bättre än Simon Berger.
Och så mycket mer har SVT kopierat rakt av av danskarna. Har de, utan att berätta, köpt konceptet? Eller har man bara snott det? Och är det isf rätt? Kanske inte ens lagligt?
Kolla själv, och jämför: https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-danmark_145311
Citera
2023-11-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroicDoze
Sverige går väl ner i historien som det första landet där man helt enkelt skänkte bort sitt eget land till främmande folk. ”Öppna era hjärtan”.
Hört talas om Indianerna i Amerika?
Citera
2023-11-07, 19:58
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hört talas om Indianerna i Amerika?

Tror du på riktigt att de gav upp hela länder utan kamp, vilket land syftar du på i sånt fall?
Citera
2023-11-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Fast är det inte lite märkligt att homo sapiens funnits i 300000 år men blev blonda och bleka plötsligt sista 10000 åren i norden? Och så förfäder bra mycket längre tillbaks än så.
När senaste istiden inleddes så hade homo sapiens redan existerat i 200000 år.

Jag har ju inget facit, men gissar att det var mer gradvist. Samtidigt som en del folk så klart rört sig snabbare i olika riktningar.

För det är väl ganska mycket gissningar? De gamla grekerna var väl rätt bleka 3000 år sedan, och de verkar inte blivit mycket mörkare ännu. 10000år känns inte som så lång tid i det stora hela.

Ser fram emot mer forskning om människans historia!

Fram till att isen försvann för ungefär 15 000 år sen (det gick gradvis över flera tusen år) var det närmast obeboeligt i norra Europa. Där det inte var is var det i stället kargt, kallt och dåligt med föda. Någon större förflyttning in till det området skedde inte förrän isen började försvinna. Isen hade varit där sedan före de första människorna lämnade Afrika.

Det fanns inget evolutionärt tryck för ljusare hudfärg förrän människor kom till så nordliga breddgrader att solen blev för svag för tillräcklig D-vitaminproduktion med mörkare hudfärg. Eventuellt var det också en evolutionär fördel med ljusare hud av andra skäl som vi inte känner till nu.

DNA-analyser visar tydligt vad för hudfärger som människorna hade, och det är först för långt mindre än 10 000 år sedan som ljusare hudfärg började ta över. Det är alltså fakta att de första människorna i det som i dag är Sverige var mörkhyade. Inte jättemörka, men betydligt mörkare än vad som är det vanliga nu.
Citera
2023-11-07, 20:09
Medlem
luomis avatar
Citat:
Hur tror du Sverige kommer se ut rent demografiskt om 100 eller 200 år? Vilken religion tror du kommer ha mest påverkan i samhället då? Tror du det finns mer Khaled än Kalle?

Jag tror att den här rädslan att muslimer ska ta över landet och att den svenska kulturen ska försvinna är väldigt mycket större än vad som egentligen kan rättfärdigas. Särskilt nu när vi faktiskt har en högerregering med hyfsat fasta planer på återvandring eller andra åtgärder.
Citera
2023-11-07, 20:10
Medlem
luomis avatar
Citat:
Tror du på riktigt att de gav upp hela länder utan kamp, vilket land syftar du på i sånt fall?

Fast den jämförelsen funkar inte från någon av era synpunkter. Muslimer kommer inte till Sverige och slaktar oss metodiskt medan de smittar oss med främmande dödliga sjukdomar.
Citera
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Jag tror att den här rädslan att muslimer ska ta över landet och att den svenska kulturen ska försvinna är väldigt mycket större än vad som egentligen kan rättfärdigas. Särskilt nu när vi faktiskt har en högerregering med hyfsat fasta planer på återvandring eller andra åtgärder.

Man har rätt att tycka olika, all heder till dig som håller det sakligt utan att gå till personangrepp.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Tjejen jag kände igen är jävligt Svensk. Allt de gjort var lite smink samt lite hårfärg då hon har mörkbrunt hår.

När dyker hon upp i dokumentären då? Är det ens en av stenåldersfolket under de första minuterna?

I vilket fall som helst så är det troligtvis inte denna skådespelare som folk stör sig på.
Citera
2023-11-07, 20:11
Medlem
luomis avatar
Citat:
Man har rätt att tycka olika, all heder till dig som håller det sakligt utan att gå till personangrepp.

Tack, och samma till dig.
Citera
2023-11-07, 20:11
Medlem
HeroicDozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Fast den jämförelsen funkar inte från någon av era synpunkter. Muslimer kommer inte till Sverige och slaktar oss metodiskt medan de smittar oss med främmande dödliga sjukdomar.

Jag gjorde inte jämförelsen, skyll inte på mig.
Citera
2023-11-07, 20:14
Medlem
luomis avatar
Citat:
Jag gjorde inte jämförelsen, skyll inte på mig.

Ja jo det stämmer, antog att "de gav inte upp hela länder utan kamp" var en jämförelse i sig men det var lite förhastat.
Citera
2023-11-07, 20:15
Medlem
Citat:
Hela Nordamerika. Jo, de gav upp för billiga gåvor. Det tog några 100 år innan de började göra motstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
När dyker hon upp i dokumentären då? Är det ens en av stenåldersfolket under de första minuterna?

I vilket fall som helst så är det troligtvis inte denna skådespelare som folk stör sig på.
Varför stör man sig? Hon var med i familjen som attackerades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in