sofiero jul öl den e godast. blivit lite av en tradition o hinka den på jul afton i min släkt :P bra billig fylla oxå en halv liter 5,2% för 15 spänn =)
Såg att monopolet har börjat sälja julöl igen. Tänkte köpa ett par flak och så jag har tills nästa höst. Vilka är era favoriter och varför?
Min personliga favorit är Oppigårds Winter Ale av den enkla anledningen att den gifter sig bäst med maten på vårt julbord. En annan som jag brukar uppskatta är Mysingen Midvinterbrygd.
För alkoholfri öl är det Mikkeller Drinkin' in the Snow jag gillar mest, av samma skäl.
Julöl gör man väl själv?
25 liter vatten, 3 kg pale ale malt, 2 kg munch malt, 300g choklad malt, 300 g barley malt och nån näve havremalt.
Värm 67 grader 60 min, upp 77 i 10 min sen laka ur så det blir 25 liter, låt det kokar i 60 min.
Humle 20 g magnum när det börjat koka, 10 g Saaz 10 min kvar, och ytterligare 10 g sista 3 minuterna av koket.
Samt 10 min innan kok klart ett paket kandiesocker som man först rör ut så det löser sig i mindre del av vörten för att det inte ska bränna fast i botten.
Kyl och ner i jäshinken och på med jäst Mangrove Jack M15.
Låt stå par veckor och sen på flaska å prima med 5-6 g socker i varje flaska.
Låt stå varmt par-3 veckor sen ner i källaren fram till jul.
Vill man sen snittas till och få mer julöl känsla i med en kanelstång i ölglaset innan du slår upp, vill du även en spiral av apelsincest.
Visst kan man köra kanel och pommerans mm i koket, men blir det fel så skit med hela satsen, bättre köra en kolsvart fin mer neutral öl med toner av kaffe och choklad och sen i med julkryddor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!