2023-11-07, 16:51
Medlem
Ingen har någonsin vunnit över facket i Sverige när det här gäller den här frågan. Tesla kommer inte heller att lyckas.
Citera
2023-11-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Får jag gissa är det mer troligt att man kör in bilarna på lastbil från ett grannland.

Städare får man väl anställa själva.

Det är minst lika troligt att vi ser slutet på facken, så som de varit.
Transport blockerar redan Tesla så några lastbilstransporter blir det nog inte fråga om.
Citera
2023-11-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disknu
Med en så låg lön så antar jag att du är väldigt ung, du bör nog läsa på en del om vår historia och hur saker och ting kommit till.

Jag är företagsledare och tjänar över 100k i månaden men ser absolut ingen koppling till din lön och avsaknad av kollektivavtal, det påverkar nill. Däremot påverkar det bla hur hårt jag kan driva firman och spela ut arbetstagare mot varandra.

Kopplingen är att löneutrymmet för gå upp i lön försvinner då avgifterna tas från budgeten.
Om någon har 100kr att dela ut i lön, men premier och avgifter äter upp 10kr av dessa och det bara finns 90kr kvar blir det svårt att ge arbetstagaren 100kr, det är inget svårt koncept och om man fortfarande inte kan ta till sig det så borde man nog läsa på om lågstadiets matematikkurser.
Citera
2023-11-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Transport blockerar redan Tesla så några lastbilstransporter blir det nog inte fråga om.

Tesla kan väl anlita utländska åkare, i alla fall om de kör via Öresundsbron, men färjor kanske Transport kan blockera?
Citera
2023-11-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tesla kan väl anlita utländska åkare, i alla fall om de kör via Öresundsbron, men färjor kanske Transport kan blockera?
Transport kan nog blockera Tesla fysiskt.

Som jag skrivit tidigare: Ingen har vunnit över Svenska facket i en sådan här sak tidigare och Tesla kommer inte heller att lyckas.
Citera
2023-11-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Så då antar jag att du anser att det är rätt att facket har utlyst en strejk och andra stridsåtgärder. De bryter ju inte mot några lagar.

Man bryter inte mot någon lag men det behöver inte vara rätt för det.
Citera
2023-11-07, 17:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Ja, alla företag är ute efter att tjäna pengar? Annars kan de inte bedriva sin verksamhet. Den som driver politik är ju, i det här fallet, facket eftersom de gärna vill visa sin makt via politiska medel och att den så kallade 'svenska modellen' vore relevant.

Är det inte frivilligt att ha ett kollektivavtal?
[/url]

Det är frivilligt. Men, facket kan börja bråka oavsett om någon anställd är fackansluten.

Pengarna och avgifterna skall in, Socialdemokraterna behöver bidrag. Till sina politiska manifestationer.

Oavsett vilken politisk uppfattning jobbaren har, degen går till S.

Planhushållnng i sin prydno.
Citera
Medlem
Fan vad jag hatar sossar och fackpampar. Vidrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Ja, alla företag är ute efter att tjäna pengar? Annars kan de inte bedriva sin verksamhet. Den som driver politik är ju, i det här fallet, facket eftersom de gärna vill visa sin makt via politiska medel och att den så kallade 'svenska modellen' vore relevant.

Är det inte frivilligt att ha ett kollektivavtal?

Det verkar som majoritet på Tesla inte vill ha ett kollektivavtal, och de anställda som vill ha kollektivtal kan då söka andra jobb.

https://www.borskollen.se/nyheter/27/strejken-hos-tesla-ingen-stallde-upp

Vill man inte jobba på ett företag som inte vill teckna kollektivavtal så måste man få göra det. Sök i så fall till ett företag som har kollektivavtal. Anser man att det är ok att jobba där så gör man det. Kollektivavtal gör inte automatiskt att företaget är bra att jobba på som vissa facknördar tror. Skulle företaget vara skit så slutar folk svårare än så är det inte.
Citera
2023-11-07, 17:17
Medlem
Citat:

Det är väl fri rörlighet för varor inom EU?
Citera
2023-11-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du har fel, har pågått en hel del strejker på arbetsplatser med kollektivavtal, hamnfyran i Göteborg är ett lysande exempel där.

2019 så utökades fredsplikt av Riksdagen så att strejker där det finns ett kollektivavtal inte är tillåtna.

Idag så hade hamnfyrans strejk varit olaglig.
Citera
2023-11-07, 17:45
Medlem
Citat:

Eventuellt så kan facket i exempelvis Danmark utlösa sympatiåtgärder. Jag skulle inte bli förvånad om det skulle ske.

Däremot så måste en nämd i Danmark i så fall godkänna dessa sympatiåtgärder och det är väl inte lika säkert att den skulle godkänna dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in