Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Ja, då hade de hamnat närmare verkligheten + sluppit nästan all kritik de har fått.
Övriga invändningar som man kan ha, som att människorna och kläderna såg för rena och fräscha ut samt att kvinnor utförde sådant som i verkligheten utfördes av män 99,9% av gångerna är som det är och man reagerar knappt över det. Men med de afrikanska skådespelarna tog SVT ett steg för långt mot antingen ren propagandafilm eller ren kalkon.
Lite synd, för ämnet i sig är mycket intressant. Hur Sverige befolkades under tre vågor. Först dessa jägare, sedan trattbägarna och till sist de som i första hand bör räknas som våra förfäder, som till stor del dödade och trängde undan de andra. Utom vissa av trattbägarnas kvinnor. I varje fall är det så jag i stora drag minns det från boken "Källan på botten av tidens brunn" av Anders Kaliff.
Kommer fortsätta att följa serien med visst intresse. Jag räknar med att den kommer att innehålla en del propaganda men att den ändå kan vara sevärd.
I stort håller jag med dig men de här allra första var bara tillfälliga sommarbesökare i Skandinavien.
Man kan under förhistorian se flera kulturer som uppträtt i vårt område:
Maglemose, gropkeramiker, trattbägare och stridsyxor. Därutöver fanns det säkert jägare som inte har någon sådan tydlig kulturprofil som de här fyra.
Stridsyxorna var den sista stora invandringen under förhistorisk tid och de är våra väsentliga förfäder. Man hittar säkert gener från de andra grupperna men indoeuropéerna med stridsyxor dominerar.