2023-11-07, 12:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Nu är det så att kvinnor har varit i majoritet som produktionsassistenter och konsulterade experter i denna SvT-produktion. Då görs vidlyftiga antaganden, föreställ dig själv när dom sitter och kacklar med varandra! Det är fö samma problem idag med samhällsutvecklingen, feministerna ser inte vad som kommer att hända med Sverige!

Kommer att hända?

Det händer redan. Vi lever mitt i historien om Europas upplösning o fall….
Citera
2023-11-07, 12:03
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kommer att hända?

Det händer redan. Vi lever mitt i historien om Europas upplösning o fall….
Givetvis är det så, men uppenbarligen går hissen inte ända upp hos dumsvensken, som inte har blivit tillräckligt drabbad, ännu!

Gäller övriga västvärlden där man har feminsmen som ledstjärna, Sverige leder naturligtvis destruktiviteten!
Senast redigerad av Wayahead 2023-11-07 kl. 12:05.
Citera
2023-11-07, 12:07
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om vi inte hade forskare som tolkade arkeologiska fynd skulle vi inte ha mycket historia att förhålla oss till innan medeltiden. Självklart är det mycket gissningar men det är inte gissningar tagna ur luften utan självklart gissningar som bygger på erfarenhet och tusentals kollegors forskning.
Nja, efter att ha plöjt ganska så många tockna publikationer och rätt många kritiska betraktelser av dem, vill jag nog påstå att rätt mycket är taget ur luften. Men de flesta arkeologer är mer jordnära och håller sig till rimliga gissningar med många brasklappar.

Tolkningen av motalabornas kraniespetsande baseras så vitt jag förstått på att det inte finns några ”färska” skador på dem, dvs människorna har inte dött pga våld mot skallen. Därmed drar man slutsatsen att de inte bragts om livet. Skallspetsningarna är således en begravning snarare än menad till fiendernas skräck och varnagel.

Men de kan förstås ha dödats på vilket annat sätt som helst. Och i så fall är de offer eller fiender.
Citera
2023-11-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den allra första gruppen jägare fortsatte längs västra kusten norrut och har kanske bidragit till den norska genbanken plus samernas, men nog knappast alls när det gäller dagens svenskar.
Nej, precis.

Angående samerna är jag osäker, jag har inte intresserat mig för deras historia men det kan vara så som du skriver.
Citera
2023-11-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Men enligt dokumentären fanns dessa människor (svarta människor) i Sverige förr?
Ja men de allra första människorna kom bara och gästade på somrarna. Det finns med all säkerhet inget av deras gener i dagens Svenskar.
Citera
2023-11-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Varför det? Har du själv "mycket litet" med vikingar att göra? Min egen tanke, och alla beskrivningar från tiden i böcker, antyder att de var riktigt lika oss fysiskt fast det gått 1000 år.
Nej jag är Svensk sedan många generationer med vissa inslag av finska och tyska gener så det finns ingen avgörande skillnad mellan mig, eller andra etniska Svenskar idag, å ena sidan och de vikingatida människorna i Skandinavien, å den andra; det är samma folk.

(En helt annan diskussion är hur pass många på den tiden verkligen var vikingar men det är en annan tråd isf.)
Citera
2023-11-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej jag är Svensk sedan många generationer med vissa inslag av finska och tyska gener så det finns ingen avgörande skillnad mellan mig, eller andra etniska Svenskar idag, å ena sidan och de vikingatida människorna i Skandinavien, å den andra; det är samma folk.

(En helt annan diskussion är hur pass många på den tiden verkligen var vikingar men det är en annan tråd isf.)
De flesta var sannolikt trälar. Man måste ha haft det rätt gott ställt för att skaffa ett vikingaskepp och inte behöva jobba itan kunna sticka iväg utomlands bara sådär.
Citera
2023-11-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
De flesta var sannolikt trälar. Man måste ha haft det rätt gott ställt för att skaffa ett vikingaskepp och inte behöva jobba itan kunna sticka iväg utomlands bara sådär.
Ja, det är sannolikt så som du skriver.
Citera
2023-11-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Dock, att göra kopplingar till och relativisera nutida klimat- och migrationsfrågor är osund historieskrivning, jag motsätter mig den sortens pekpinnar. Vi får se vad kommande avsnitt har att erbjuda, jag hoppas fortfarande på en bra serie.
Historieskrivningen är nog inte osund men små detaljer kan vara fel.

Det hade varit bättre att illustrera de mörkhyade med solbrända Spanjorer än Afrikaner, det tycker jag också.

Men det är ju bara en detalj som är lätt att bortse ifrån. Dessa tidiga människor har ju, som jag skrivit flera gånger nu, mycket lite, om ens något, med nutida Svenska att skaffa.
Citera
2023-11-07, 12:36
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Och dom problemen du inte listade kan vi tacka USA för, USA som inte hade gjort en fluga förnär om inte européer vallfärdat dit, utplånat urbefolkningen och upprättat planetens enda "världspolis" som invaderat 50 länder, underblåst alla pågående konflikter i världen samt lagt grunden för alla moderna terroristgrupper.
Och vilken folkgrupp har styrt dessa beteenden?
Citera
2023-11-07, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Nja, efter att ha plöjt ganska så många tockna publikationer och rätt många kritiska betraktelser av dem, vill jag nog påstå att rätt mycket är taget ur luften. Men de flesta arkeologer är mer jordnära och håller sig till rimliga gissningar med många brasklappar.

Tolkningen av motalabornas kraniespetsande baseras så vitt jag förstått på att det inte finns några ”färska” skador på dem, dvs människorna har inte dött pga våld mot skallen. Därmed drar man slutsatsen att de inte bragts om livet. Skallspetsningarna är således en begravning snarare än menad till fiendernas skräck och varnagel.

Men de kan förstås ha dödats på vilket annat sätt som helst. Och i så fall är de offer eller fiender.

Men detta är också en filmad produktion där manusförfattare och regissörer får säga sitt. Och då finns det såklart en risk att slutprodukten hamnar ännu ett steg längre från verkligheten. Och så är det med alla typer av historiska skildringar på film.

Jag tycker man kan ta sig friheter att fantisera lite fritt i fallet med skallarna. Jag tänker att platsen där skallarna pålades kan ha haft en djupare mening för dessa människor. En helig sjö typ. Om det stämmer så är steget till begravning inte så långt.
Citera
2023-11-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det hade varit bättre att illustrera de mörkhyade med solbrända Spanjorer än Afrikaner, det tycker jag också.

Ja, då hade de hamnat närmare verkligheten + sluppit nästan all kritik de har fått.

Övriga invändningar som man kan ha, som att människorna och kläderna såg för rena och fräscha ut samt att kvinnor utförde sådant som i verkligheten utfördes av män 99,9% av gångerna är som det är och man reagerar knappt över det. Men med de afrikanska skådespelarna tog SVT ett steg för långt mot antingen ren propagandafilm eller ren kalkon.

Lite synd, för ämnet i sig är mycket intressant. Hur Sverige befolkades under tre vågor. Först dessa jägare, sedan trattbägarna och till sist de som i första hand bör räknas som våra förfäder, som till stor del dödade och trängde undan de andra. Utom vissa av trattbägarnas kvinnor. I varje fall är det så jag i stora drag minns det från boken "Källan på botten av tidens brunn" av Anders Kaliff.

Kommer fortsätta att följa serien med visst intresse. Jag räknar med att den kommer att innehålla en del propaganda men att den ändå kan vara sevärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in