2023-11-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Slutar jag arbeta i Norge drar jag till Danmark.

Om jag skulle återvända till Sverige söker jag mig till gruvnäringen. Som sagt tidigare har jag arbeta inom den branschen och det är med svenska mått mätt bra betalt. Men då ska jag in i gruvan.

Sökte jobb både hos LKAB i Kiruna och Aitik när jag körde åt Malmtransport (Kaunis iron), fick bägge jobben men i Gällivare var det bostadsbrist. Sen fick jag jobb i Norge och det är bättre betalt. Bara bonusen hos LKAB var 60 000 kr.

Ja, gruvorna betalar rätt bra med alla tillägg. Dock är ju skatten hög i Sverige, och bostäder har blivit extremt dyra uppe i norr. Så jävla sjukt att LKAB inte kunde fixa ett rum ens till dig? Så pinsamt av Sverige. I Norge fixar alla åkerier bostad till en va?
Citera
2023-11-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ja, gruvorna betalar rätt bra med alla tillägg. Dock är ju skatten hög i Sverige, och bostäder har blivit extremt dyra uppe i norr. Så jävla sjukt att LKAB inte kunde fixa ett rum ens till dig? Så pinsamt av Sverige. I Norge fixar alla åkerier bostad till en va?

Dom hade någon variant hos LKAB att du jobbar 7/7, jobbar 7 dagar, ledig 7 dagar. Dom dagar du jobbar kunde dom ordna boende till dig, men dom dagar du är ledig så får du flytta ut och dom som jobbar bor där..

Så alternativt kunde man väl dra upp en husvagn och bo i den men det kändes sådär.

Jag vet inte hur det är med boende i Norge generellt sett. Detta är mitt första arbete i Norge.
Citera
2023-11-04, 13:56
Medlem
Citat:
Dom hade någon variant hos LKAB att du jobbar 7/7, jobbar 7 dagar, ledig 7 dagar. Dom dagar du jobbar kunde dom ordna boende till dig, men dom dagar du är ledig så får du flytta ut och dom som jobbar bor där..

Så alternativt kunde man väl dra upp en husvagn och bo i den men det kändes sådär.

Jag vet inte hur det är med boende i Norge generellt sett. Detta är mitt första arbete i Norge.

Hmm okej, låter ju lite drygt att byta av med andra arbetare sådär.
Citera
2023-11-05, 18:14
Medlem
Citat:

Hej,

Jag försökte skicka PM till dig men hade för få inlägg för kunna göra det. Ska vara 50+.

Jag håller på med C kortet och YKB, är väl klar efter jul. Jag och sambon funderar på att flytta över till Norge.

Såg att du hade tillägg på 50% för kväll och 60% för nattjobb där. Låter otroligt bra. Är de tillägget lite över standard i Norge generellt som chaufför? Har för mig att jag läst om 25% påslag för att jobba natt på vardagar.

Får jag fråga vilket företag du arbetar för, om det är något större företag? Du får gärna testa skicka mig ett PM med svar om du vill.

Mvh,
Citera
2023-11-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemEvem
Hej,

Jag försökte skicka PM till dig men hade för få inlägg för kunna göra det. Ska vara 50+.

Jag håller på med C kortet och YKB, är väl klar efter jul. Jag och sambon funderar på att flytta över till Norge.

Såg att du hade tillägg på 50% för kväll och 60% för nattjobb där. Låter otroligt bra. Är de tillägget lite över standard i Norge generellt som chaufför? Har för mig att jag läst om 25% påslag för att jobba natt på vardagar.

Får jag fråga vilket företag du arbetar för, om det är något större företag? Du får gärna testa skicka mig ett PM med svar om du vill.

Mvh,

Jag jobbar åt ett bemanningsföretag som lejer ut mig till Asko. Jag vet faktiskt inte vad olika företag har för tillägg, Asko är dock lite kända för att betala bra.

För att få arbete på Asko krävs CE, så satsa på det om du kan.
Senast redigerad av Arkina 2023-11-05 kl. 21:22.
Citera
2023-11-05, 22:24
Medlem
Citat:
Jag jobbar åt ett bemanningsföretag som lejer ut mig till Asko. Jag vet faktiskt inte vad olika företag har för tillägg, Asko är dock lite kända för att betala bra.

För att få arbete på Asko krävs CE, så satsa på det om du kan.

Tack för ditt svar. Okej det låter ju helt perfekt. Har hört väldigt gott om Asko. Ska satsa på CE.

Vet du om man kan jobba enbart natt som chaufför på Asko eller är 3 skift det närmaste man kommer natt?

Blir taggad när man läser om vilka löner man kan tjäna där. Öppnar möjligheterna för att kunna leva bra och även kunna spara en del.
Senast redigerad av VemEvem 2023-11-05 kl. 22:36.
Citera
2023-11-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemEvem
Tack för ditt svar. Okej det låter ju helt perfekt. Har hört väldigt gott om Asko. Ska satsa på CE.

Vet du om man kan jobba enbart natt som chaufför på Asko eller är 3 skift det närmaste man kommer natt?

Blir taggad när man läser om vilka löner man kan tjäna där. Öppnar möjligheterna för att kunna leva bra och även kunna spara en del.

Oftast är det 3 skift men det går väl att prata med chefen och öka antalet nattskift per månad.
Citera
2023-11-07, 00:07
Medlem
Ska se hur många timmar man får ihop den här månaden, med tanke på att det är halvskatt.
Citera
2023-11-07, 12:48
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Oftast är det 3 skift men det går väl att prata med chefen och öka antalet nattskift per månad.
Nattskift som lastbilschaufför på Asko?
Citera
2023-11-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Nattskift som lastbilschaufför på Asko?

Ja, nattlastning eller kvällskörning. Det finns flera varianter på det.
Citera
2023-11-08, 13:10
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ja, nattlastning eller kvällskörning. Det finns flera varianter på det.
Fjärrkörning är väl inget Asko sysslar med i egen regi utan det lejs väl in via externa aktörer?
Citera
2023-11-08, 13:27
Medlem
Nån här som kör eget AB och fakturerar kunden/åkeriet för antalet timmar ni kör? Har läst om att det börjat bli vanligare och vissa tar 1000kr/timme. Detta är ju mer förmånligt än att vara anställd. Hur mycket tar ni per timme och är ni nöjda med upplägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in