2023-11-07, 10:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja? De här tidiga människorna har inget med dagens Svenskar att skaffa. Åtminstone mycket litet.

Ska det vara så svårt att fatta?
Den allra första gruppen jägare fortsatte längs västra kusten norrut och har kanske bidragit till den norska genbanken plus samernas, men nog knappast alls när det gäller dagens svenskar.
Citera
2023-11-07, 10:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Absolut men att anta att just detta specifika fallet är ju totalt biased av en kvinna som ser det goda i sakens natur. En objektiv beskrivning tycker jag inte SVT levererar.

Det är ju omöjligt att göra en sån här serie helt objektiv. Man väljer ut vissa perioder och händelser. Alltså en ytterst liten spillra av Sveriges HELA historia. Ta det för vad det är. Det är ändå 300 experter som varit inblandade så något måste de ju fått rätt.
Citera
2023-11-07, 10:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De mörkhyade behövde D-vitamintillskott från den minskade solstrålningen norröver. De som hade anlag för ljusare hy hade en evolutionär fördel av det. Alla som inte levde på extra D-vitaminrik mat som lax och säl det vill säga, som de första nordborna, de var ända in i Norden mörkhyade.
Fast den fördelen hade visat sig efter 20.000 år, så det är fortfarande felaktigt att framställa jägarna som bantunegrer från Västafrika.
Citera
2023-11-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är ju omöjligt att göra en sån här serie helt objektiv. Man väljer ut vissa perioder och händelser. Alltså en ytterst liten spillra av Sveriges HELA historia. Ta det för vad det är. Det är ändå 300 experter som varit inblandade så något måste de ju fått rätt.

Onekligen en intressant diskussion, och jag kan inte låta bli att haka på med mina egna observationer och tankar. Som en entusiastisk hobbyarkeolog klär jag nu på mig kläderna som dessa wokeforskare skulle gjort i SVTs dokumentär.

När forskare stöter på sådana fynd och reflexmässigt antar att det handlar om ritualer för att hedra de döda, kan jag inte hjälpa men att ifrågasätta denna tolkning. Historiskt sett har det ofta varit så att mänskliga kvarlevor har använts på ett mycket mer strategiskt sätt – som varningssignaler. Speciellt när de är placerade vid vattendrag, en plats där människor genom tiderna naturligt har samlats, ger det en stark indikation på att detta kunde vara avskräckande tecken, snarare än hedrande.

Låt oss titta på det logiska i detta:

Geografisk placering: Att placera avskräckande symboler längs vattendrag är strategiskt klokt. Fiender som rör sig längs dessa vattenleder för att finna vatten, i jakt eller på flykt, skulle genast varnas. Det är som att sätta upp en "Stanna ut!"-skylt där den mest troligt kommer att ses.

Tillvägagångssättet: Att resa huvuden på träpålar är ingen naturlig händelse. Det kräver mänsklig intention och ansträngning, och signalerar tydligt att någon vill säga något – och vad kan vara mer talande än en fysisk varning? Djur lämnar rester, men de placerar inte skallar på pålar i en tydlig formation.

Dessa skallar på pålar kan mycket väl ha varit en tidig form av psykologisk krigföring, avsedd att införa rädsla och respekt för territoriella gränser. Det är viktigt att vi inte fastnar i en endimensionell syn på förflutna kulturer och deras praktiker. Vi måste komma ihåg att de också var strategiska och hade en djup förståelse för psykologiska verktyg i krigföring och territoriell markering.

Jag skulle älska att se en mer nyanserad diskussion kring detta ämne, och kanske även nya undersökningar som kan ge oss en större förståelse för dessa skallars verkliga betydelse. Kanske isotopanalys eller DNA-tester skulle kunna ge oss en ledtråd om vilka dessa människor var och varför deras huvuden hamnade på pålar.

Men att man placerar avlidna vänners huvuden på träpålar i ett vattendrag ser jag som långsökt.
Citera
2023-11-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ja? De här tidiga människorna har inget med dagens Svenskar att skaffa. Åtminstone mycket litet.

Ska det vara så svårt att fatta?
Men enligt dokumentären fanns dessa människor (svarta människor) i Sverige förr?
Citera
Dr Kings avatar

Moderatormeddelande

Postat av Dr King 2023-11-07, 10:16
Moderator
Diskussioner om att de första människorna som befann sig på mark som idag tillhör Sverige var mörkhyade kan tas i denna tråd

(FB) Afrikaner och araber spelar ur-svenskar i SVT:s "Historien om Sverige"

så att denna tråd kan handla om själva TV-programmet.

/Moderator
2023-11-07, 10:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast den fördelen hade visat sig efter 20.000 år, så det är fortfarande felaktigt att framställa jägarna som bantunegrer från Västafrika.
För 20000 år sedan bodde människor på sydliga bräddgrader och var lagom mörkhyade beroende på kosten. Fram till för 10000 år sedan fanns det landförbindelse mellan Afrika och Europa, Gibraltarbryggan, och de folk som expanderade norrut behövde oftast mer D-vitamin pga minskad sol och utvecklade därför ljusare pigment. Detta gällde även våra förfäder, indoeuropeerna, som mörkhyade utvandrade från Indien/Pakistan och slutligen trängde in i Europa från öster och trängde bort de mesolitiska jägarstammarna.

De mörkhyade som följde den europeiska kustens västra stränder hade en kost som onödiggjorde hudblekning.

Du kan vara lugn eftersom DNA-studier visar att centraleuropeerna idag inte härstammar från de afrikanska negrerna utan ifrån de indiska negrerna.
Citera
2023-11-07, 10:20
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ja och de mörkhyade människor som beskrevs i programmet har mycket litet med vikingar att göra.
Varför det? Har du själv "mycket litet" med vikingar att göra? Min egen tanke, och alla beskrivningar från tiden i böcker, antyder att de var riktigt lika oss fysiskt fast det gått 1000 år.
Citera
Medlem
Detta förklarar varför jag alltid har gillat svängiga rytmer och friterad kyckling.

Gav förresten SVT oss med detta tillåtelse att använda n-ordet?

Hälsningar,
S.P.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Men enligt dokumentären fanns dessa människor (svarta människor) i Sverige förr?
Nej programmet för fram en ovetenskaplig och lögnaktig bild av hur jägarfolken som kom efter istiden såg ut.
Det är vänsteraktivism i sin smutsigaste form.
Citera
2023-11-07, 10:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Varför det? Har du själv "mycket litet" med vikingar att göra? Min egen tanke, och alla beskrivningar från tiden i böcker, antyder att de var riktigt lika oss fysiskt fast det gått 1000 år.
Därför att samlar och jägarfolken slogs ihjäl av de inflyttande bönderna.
Exemplevis har genetiska studier i Storbritannien visat att det finns nästan ingenting kvar av genetiskt arv ifrån jägar och samlarfolken som var först på plats.
Vi har antagligen lite mer då det var ogästvänligare och större ytor än i Storbritannien. Men de decimerades kraftigt av senare inflyttade folkgrupper.
Citera
2023-11-07, 10:26
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att samlar och jägarfolken slogs ihjäl av de inflyttande bönderna.
Exemplevis har genetiska studier i Storbritannien visat att det finns nästan ingenting kvar av genetiskt arv ifrån jägar och samlarfolken som var först på plats.
Vi har antagligen lite mer då det var ogästvänligare och större ytor än i Storbritannien. Men de decimerades kraftigt av senare inflyttade folkgrupper.
Inte mitt expertområde, intressant. Men då hoppas jag serien lyfter ett snäpp och grundligt går igenom varför de som bor i Sverige idag är världens mest blåögda och blonda folk efter Finland. Dvs varifrån och när nästa runda invällare kom, de som vi är lika fysiskt och troligen mentalt, eller om våt nuvarande utseende faktiskt är "svenskt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in