2023-11-06, 19:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flatabbar
Skrev ett långt inlägg som inte verkade gå fram så vi försöker igen.. skapade iaf tillslut en användare efter att ha följt båda trådarna med stort intresse sedan dokumentären började sändas och läste domen och den andra tråden även 2021 när domen föll.

Jag kommer själv från skellefteå och är lika gamla som sabrin och felix, även om sabrin gick med de i årskursen under. Jag gick även i parallellklass med felix på gymnasiet då båda läste teknikprogrammet. Jag har många gemensamma vänner med båda även om jag inte umgåtts tätt med någon utav dem. Mycket gemensamma fester osv med felix men aldrig närmre än att man hälsar och småsnackar lite.

Något jag tror många som inte kommer från en liten norrländsk stad som skellefteå inser är att det finns en norrländsk stoisk stolthet som gör att många av mina nära och kära killkonpisar från skellefteå inte skulle skriva ut något på sociala medier för att försvara sig, rätt eller fel kan väl diskuteras men jag tror den spelat roll här.

Dessutom har smsen börjat oskyldigt, blev mer elaka och ville jävlas genom att höra av sig till andra han inte kände och tillsist vara allvarliga anklagelser och hot. Hade det börjat med anklagelser och hot hade felix troligtvis polisanmält tidigare, men han försökte nog intala sig att det inte var så allvarligt så länge han bara kunde och samtidigt satt sabrin och viskade lögner om hur saker skedde bakom kulisserna och att han skulle sitta still i båten.

Vad gällande att byta nr och blocka säger all forskning att man inte ska bryta en stalkers kontaktväg för då kan de välja att bli mer direkta och hotfulla.

till sist, inte för att jag tycker att det spelar någon roll men har jag, som tjej från skellefteå med mycket tjejkompisar kvar, aldrig fått intrycket av att felix är någon fuckboy.
När jag flyttat från stan hörde jag rykten och tänkte "det stämmer inte med det intryck jag själv fått av honom" men sen också "jaa asså jag kände honom ju inte direkt.." men dessa rykten har ju senare visats vara fabrikerade som en del av sabrins smutskastning.

Å, tack för förklaringen från en inhemsk boende.
Hon lurade honom alltså med att vara hans stöd? Så extremt manipulativt.
Jag anade lite att man kanske sitter fast som i ett nät när man bor sådär? "Norrländsk stolthet" som du kallar det.
Och om saker och ting börjar oskyldigt, men med tiden trappas upp, så kanske man vänjer sig sakta, även om det blir absurt?
Det kanske är liknande som att ljudvolymen höjs sakta ute på en bar? Om man är känslig för hög musik, så blir det som att man inte märker att det blir outhärdligt högt och man får stå och skrika till slut, när ljudvolymen höjs successivt.

Det verkar komma in folk i trådarna som försöker skriva ner Felix lite, som då istället rört sig i umgängeskretsar kring Sabrin (och gör så för att de tar hennes parti)?
Det kanske är såna användare som kläcker ur sig rykten som fuckboy.
Jo, fick han ögonen på sig sådär mycket, så hade det verkligen visat om han gjort något dåligt mot någon tjej. Men eftersom våldtäktsanklagelserna inte renderade i något minsta att någon tjej känt sig dåligt behandlad, så fattar man att han är en reko kille.

Jag kan nog iallafall fatta att han hamnade i en komplicerad situation, där en småstads-anda satte krokben för honom?
Jag tycker mig spå det, även fast jag är stockholmare sen barnsben.
Grupptryck som målar in en i ett hörn, har jag känt av även i Stockholm, då jag bott på olika ställen. Bara i vanliga lokala facebook-grupper kan andan vara stark, så folk inte vågar säga vad de tycker, och hela tiden ska visa en "korrekt fasad". Jag är så glad över att jag bor i ett närförortsområde där vi iallafall är 11000 invånare, för jag hatar att bo mer oanonymt.

Jag passar mig dessutom för att vara aktiv i lokala facebook-grupper, för jag vill inte utmärka mig.
Älskar att bo i anonyma Stockholm.
Alltså jag har många vänner och bekanta i området, men jag vet att "en anda" kan bli kompakt mellan grannar. Vissa håller i styrpinnen "om vad som är fint att säga" när man bor bland märkvärdighetsgrannar i radhusområde i Stockholm.

Så jag kan ändå leva mig in i att Felix känt sig trängd.

Fy fan, vad läskigt egentligen, att den enda han vände sig till att få råd och stöd av, var GM själv.
Om det vart en kille som gjort det här hade löpsedlarna tapetseras med "Sveriges farligaste man". Men nu var GM en kvinna.
Kvinnor ses i botten "som de utsatta", så det sitter långt inne att inse att det kan finnas onda, utfreakade individer bland dom.
Senast redigerad av dialektiker 2023-11-06 kl. 19:24.
2023-11-06, 19:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ofta mår stalkern själv mycket dåligt. Och det är inte alltid en narcissist eller psykopat utan kan vara en personlighetsstörning som autism där man är manusk och besatt av någon. Vilken människosyn ni har.
Fast enligt domen beskriver hon sig själv som vid god fysisk och mental hälsa:

"S. lever i en socialt ordnad situation och hon upplever sin psykiska och fysiska hälsa som god. Hon har ordnad bostad och stabil inkomst. Ingen problematik gällande alkohol, narkotika eller spel har identifierats under utredningen."

Personer mår inte nödvändigtvis dåligt bara för att de saknar empati med sitt offer.

Det är otroligt vilken tid och energi hon ägnat åt att terrorisera och lura honom. Det finns något som på engelska heter dupers delight; en del bedragare njuter av att få folk att tro på deras lögner och finner det tillfredställande att se folk luras.

Det känns nästan som om det handlade om mer än bara regelrätt stalkning. Som om nöjet var att kunna manipulera och lura folk, inte bara att nästla sig in i hans liv, vilket hon knappast behövde eftersom de redan var kompisar.
2023-11-06, 20:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Hämnd är något vi som samhälle kommit överens att överlåta på rättsväsendet. Det är inget som ska utmätas på egen hand och framförallt inte i maskopi med Public Service. Om kvinnan ifråga drevas till att skada sig själv av hatmobben kommer ansvaret att ligga hos dom som skapade drevet. Då hoppas jag att vi får se fängelsedomar.
Det handlar inte om drev och hämnd, utan om öppenhet och transparens. Domar är fritt tillgängliga för vem som vill att läsa. Det är inte SVT som lämnar ut hennes namn, utan Tingsrätten.

Tycker STALKER är en jättebra serie som förhoppningsvis kommer att göra stalkning lättare och mindre skamfyllt att prata om, öka medvetenheten och få fler att våga anmäla till polisen. Det behövs ett metoo och ett prataomdet för stalkning också. Och polisen behöver bli bättre på att ta den här typen av brott på allvar.

Stalkning är uppenbarligen ett stort och i många avseenden dolt samhällsproblem. Stort tack till Felix och andra för er medverkan i programmet.

Dessutom gillar hon själv den typen av program. När SVT 2018 släppte dokumentären i 6 delar om Arbogafallet så skrev hon "ett måste! P" på facebook och taggade 3 kompisar. Vilken dubbelmoral om hon skulle gnälla över att SVT gör ett program i 3 avsnitt där hon är den som dömts för brott.
Senast redigerad av outoftheblue 2023-11-06 kl. 20:58.
2023-11-06, 20:55
Medlem
Hanrejcucken får sitta i SVT och breda ut sig med stora offerkoftan och ett helt team av professionella dokumentärskapare som kan framställa honom som helt rättslös, ett ensamt offer. Lika oskuldsfull som självaste Jesusbarnet!

Ingen ryk utan eld! Säger jag. Det finns anledningar här som dokumentärteamet antingen medvetet undanhåller oss tittare eller så har dom gjort jävligt dålig undersökning av den faktiska verkligheten.

Att han drabbas av sådan ångest lilla gubben under mETTOO är väldigt talande. Här finns förmodligen flera one night stands med tveksamt medgivande till sex begravna. Hela affären stinker. Har man rent mjöl i påsen gör man så klart allt man kan för att rentvå sitt namn. Men inte Han inte. Han springer och gömmer sig för att varför då? FÖrmodligen för att han innerst inne vet att det finns skit som han inte vill ska komma fram. Eller? Jag bara spekulerar. Eftersom jag inte har fått några egentliga svar av dokumentären. Väldigt svag dokumentär skulle jag vilja säga. Det är trist också för Han att SVT och dokumentärskaparna inte har vänt på varje sten.

Det är inte en persons fel om två träter. Så är det. Men SVT valde att hårdvinkla dokumentären och då uppstår tvivel. Här finns det inga vinnare.
2023-11-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Hanrejcucken får sitta i SVT och breda ut sig med stora offerkoftan och ett helt team av professionella dokumentärskapare som kan framställa honom som helt rättslös, ett ensamt offer. Lika oskuldsfull som självaste Jesusbarnet!

Ingen ryk utan eld! Säger jag. Det finns anledningar här som dokumentärteamet antingen medvetet undanhåller oss tittare eller så har dom gjort jävligt dålig undersökning av den faktiska verkligheten.

Att han drabbas av sådan ångest lilla gubben under mETTOO är väldigt talande. Här finns förmodligen flera one night stands med tveksamt medgivande till sex begravna. Hela affären stinker. Har man rent mjöl i påsen gör man så klart allt man kan för att rentvå sitt namn. Men inte Han inte. Han springer och gömmer sig för att varför då? FÖrmodligen för att han innerst inne vet att det finns skit som han inte vill ska komma fram. Eller? Jag bara spekulerar. Eftersom jag inte har fått några egentliga svar av dokumentären. Väldigt svag dokumentär skulle jag vilja säga. Det är trist också för Han att SVT och dokumentärskaparna inte har vänt på varje sten.

Det är inte en persons fel om två träter. Så är det. Men SVT valde att hårdvinkla dokumentären och då uppstår tvivel. Här finns det inga vinnare.
Läs domen och FUP så tror jag att du får en annan uppfattning 🙈
2023-11-06, 22:47
Medlem
Citat:

Vem hade inte drabbats av ångest och oro om man blev oskyldigt anklagad under mettoo som våldtäktsman? Självklart är en man extra sårbar under mettoo då sannolikheten är större att man inte blir betrodd som oskyldig. Vad exakt tänker du att SVT undanhåller och vad tänker du att han har att dölja? Vart grundar du dina spekulationer utifrån egentligen?
2023-11-07, 02:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flatabbar
Dessutom har smsen börjat oskyldigt, blev mer elaka och ville jävlas genom att höra av sig till andra han inte kände och tillsist vara allvarliga anklagelser och hot. Hade det börjat med anklagelser och hot hade felix troligtvis polisanmält tidigare, men han försökte nog intala sig att det inte var så allvarligt så länge han bara kunde och samtidigt satt sabrin och viskade lögner om hur saker skedde bakom kulisserna och att han skulle sitta still i båten.

Vad gällande att byta nr och blocka säger all forskning att man inte ska bryta en stalkers kontaktväg för då kan de välja att bli mer direkta och hotfulla.

till sist, inte för att jag tycker att det spelar någon roll men har jag, som tjej från skellefteå med mycket tjejkompisar kvar, aldrig fått intrycket av att felix är någon fuckboy.
När jag flyttat från stan hörde jag rykten och tänkte "det stämmer inte med det intryck jag själv fått av honom" men sen också "jaa asså jag kände honom ju inte direkt.." men dessa rykten har ju senare visats vara fabrikerade som en del av sabrins smutskastning.
Det blir lite underligt när en snart 50 årig man sitter och vräker ur sig så här och det stinker av avund.
När han själv har problem med "När man är medelålders och kroppen förfaller och morgonrutinen tar mer tid i anspråk?" och använder ett grovt språk i sina inlägg. Mycket knulla där...
Kommer från posthistoriken.

Felix är en ung fräsch kille som ser bra ut och han har inga svårigheter att få tjejer... och det måste reta Preppy4Life att den tiden är förbi för annars skulle han inte skriva så här korkat.
Jag ser ingen offerkofta. Jag ser en kille berätta om vad som hände honom och det finns dokumenterat i både fup och dom.

Men den ofräsche orkar tydligen inte och spekulerar fritt och måste göra offret till någonting han inte är och inte har varit.
Det finns inget dokumentärteam som antingen medvetet undanhåller eller har gjort en jävligt dålig undersökning av den faktiska verkligheten.
Det finns bara i den ofräsches fantasi för vi som har läst fup och dom vi vet vad som har hänt och orkar han se sista avsnittet i morgon så kanske det klarnar i den dimmiga gamla hjärnan också.

Kom du iväg på någon knull-weekend med nya älskarinnan?
Senast redigerad av Timeout 2023-11-07 kl. 02:40.
2023-11-07, 07:35
Medlem
Finns rättegången att lyssna på någonstans? Tex upplagt på Prims Crime eller så på Youtube?
2023-11-07, 07:39
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det blir lite underligt när en snart 50 årig man sitter och vräker ur sig så här och det stinker av avund.
När han själv har problem med "När man är medelålders och kroppen förfaller och morgonrutinen tar mer tid i anspråk?" och använder ett grovt språk i sina inlägg. Mycket knulla där...
Kommer från posthistoriken.

Felix är en ung fräsch kille som ser bra ut och han har inga svårigheter att få tjejer... och det måste reta Preppy4Life att den tiden är förbi för annars skulle han inte skriva så här korkat.
Jag ser ingen offerkofta. Jag ser en kille berätta om vad som hände honom och det finns dokumenterat i både fup och dom.

Men den ofräsche orkar tydligen inte och spekulerar fritt och måste göra offret till någonting han inte är och inte har varit.
Det finns inget dokumentärteam som antingen medvetet undanhåller eller har gjort en jävligt dålig undersökning av den faktiska verkligheten.
Det finns bara i den ofräsches fantasi för vi som har läst fup och dom vi vet vad som har hänt och orkar han se sista avsnittet i morgon så kanske det klarnar i den dimmiga gamla hjärnan också.

Kom du iväg på någon knull-weekend med nya älskarinnan?

I elakhet är du och många här inte ett dugg bättre än S*brin. Men hon mådde i alla fall dåligt och vad är din anledning?
2023-11-07, 07:40
Bannlyst
Såg bara sista avsnittet, trams, han skulle bytt nummer och blockat alla nummer han inte kände igen.
Om ens ”bästa vän” kan lura än så, då är man en dålig människokännare.
Måste väl varit konstigt om han aldrig fick nåt sms när han umgicks med sin bästa vän 😏
3 delar om ett bötesbrott 😏
2023-11-07, 08:04
Avslutad
På svaret på hans sista fråga i avsnittet om det går att spåra hemliga nummer så är svaret ja.
Det har jag själv kolla upp med Tele 2 men kostar en slant.
Jag förstår inte varför han inte byter nummer?
Han kan själv skaffa hemligt nummer som han bara delar ut till sina närmsta vänner.
Jag måste tycka att slutet av sista avsnittet blir en aning patetiskt när han aktivt själv inte gör någonting.
När han dessutom nu har familj så lär han iallafall inte ha tid att ha en stor vänskapskrets.
Då blir ju vännerna endast ett fåtal.
Hur svårt kan det vara?
Det är lite väl bebisfason faktiskt.
Det är ju som att han låter det ske nu när han till och med vet vem det är.
Det är knappast ännu en stalker som håller på.
2023-11-07, 08:31
Medlem
Peace2023s avatar
Såg sista avsnitten nu. Fy så läskigt.
Att hon inte erkände och att hon fortsatte, det är skrämmande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in