Citat:
Skrev ett långt inlägg som inte verkade gå fram så vi försöker igen.. skapade iaf tillslut en användare efter att ha följt båda trådarna med stort intresse sedan dokumentären började sändas och läste domen och den andra tråden även 2021 när domen föll.
Jag kommer själv från skellefteå och är lika gamla som sabrin och felix, även om sabrin gick med de i årskursen under. Jag gick även i parallellklass med felix på gymnasiet då båda läste teknikprogrammet. Jag har många gemensamma vänner med båda även om jag inte umgåtts tätt med någon utav dem. Mycket gemensamma fester osv med felix men aldrig närmre än att man hälsar och småsnackar lite.
Något jag tror många som inte kommer från en liten norrländsk stad som skellefteå inser är att det finns en norrländsk stoisk stolthet som gör att många av mina nära och kära killkonpisar från skellefteå inte skulle skriva ut något på sociala medier för att försvara sig, rätt eller fel kan väl diskuteras men jag tror den spelat roll här.
Dessutom har smsen börjat oskyldigt, blev mer elaka och ville jävlas genom att höra av sig till andra han inte kände och tillsist vara allvarliga anklagelser och hot. Hade det börjat med anklagelser och hot hade felix troligtvis polisanmält tidigare, men han försökte nog intala sig att det inte var så allvarligt så länge han bara kunde och samtidigt satt sabrin och viskade lögner om hur saker skedde bakom kulisserna och att han skulle sitta still i båten.
Vad gällande att byta nr och blocka säger all forskning att man inte ska bryta en stalkers kontaktväg för då kan de välja att bli mer direkta och hotfulla.
till sist, inte för att jag tycker att det spelar någon roll men har jag, som tjej från skellefteå med mycket tjejkompisar kvar, aldrig fått intrycket av att felix är någon fuckboy.
När jag flyttat från stan hörde jag rykten och tänkte "det stämmer inte med det intryck jag själv fått av honom" men sen också "jaa asså jag kände honom ju inte direkt.." men dessa rykten har ju senare visats vara fabrikerade som en del av sabrins smutskastning.
Jag kommer själv från skellefteå och är lika gamla som sabrin och felix, även om sabrin gick med de i årskursen under. Jag gick även i parallellklass med felix på gymnasiet då båda läste teknikprogrammet. Jag har många gemensamma vänner med båda även om jag inte umgåtts tätt med någon utav dem. Mycket gemensamma fester osv med felix men aldrig närmre än att man hälsar och småsnackar lite.
Något jag tror många som inte kommer från en liten norrländsk stad som skellefteå inser är att det finns en norrländsk stoisk stolthet som gör att många av mina nära och kära killkonpisar från skellefteå inte skulle skriva ut något på sociala medier för att försvara sig, rätt eller fel kan väl diskuteras men jag tror den spelat roll här.
Dessutom har smsen börjat oskyldigt, blev mer elaka och ville jävlas genom att höra av sig till andra han inte kände och tillsist vara allvarliga anklagelser och hot. Hade det börjat med anklagelser och hot hade felix troligtvis polisanmält tidigare, men han försökte nog intala sig att det inte var så allvarligt så länge han bara kunde och samtidigt satt sabrin och viskade lögner om hur saker skedde bakom kulisserna och att han skulle sitta still i båten.
Vad gällande att byta nr och blocka säger all forskning att man inte ska bryta en stalkers kontaktväg för då kan de välja att bli mer direkta och hotfulla.
till sist, inte för att jag tycker att det spelar någon roll men har jag, som tjej från skellefteå med mycket tjejkompisar kvar, aldrig fått intrycket av att felix är någon fuckboy.
När jag flyttat från stan hörde jag rykten och tänkte "det stämmer inte med det intryck jag själv fått av honom" men sen också "jaa asså jag kände honom ju inte direkt.." men dessa rykten har ju senare visats vara fabrikerade som en del av sabrins smutskastning.
Å, tack för förklaringen från en inhemsk boende.
Hon lurade honom alltså med att vara hans stöd? Så extremt manipulativt.
Jag anade lite att man kanske sitter fast som i ett nät när man bor sådär? "Norrländsk stolthet" som du kallar det.
Och om saker och ting börjar oskyldigt, men med tiden trappas upp, så kanske man vänjer sig sakta, även om det blir absurt?
Det kanske är liknande som att ljudvolymen höjs sakta ute på en bar? Om man är känslig för hög musik, så blir det som att man inte märker att det blir outhärdligt högt och man får stå och skrika till slut, när ljudvolymen höjs successivt.
Det verkar komma in folk i trådarna som försöker skriva ner Felix lite, som då istället rört sig i umgängeskretsar kring Sabrin (och gör så för att de tar hennes parti)?
Det kanske är såna användare som kläcker ur sig rykten som fuckboy.
Jo, fick han ögonen på sig sådär mycket, så hade det verkligen visat om han gjort något dåligt mot någon tjej. Men eftersom våldtäktsanklagelserna inte renderade i något minsta att någon tjej känt sig dåligt behandlad, så fattar man att han är en reko kille.
Jag kan nog iallafall fatta att han hamnade i en komplicerad situation, där en småstads-anda satte krokben för honom?
Jag tycker mig spå det, även fast jag är stockholmare sen barnsben.
Grupptryck som målar in en i ett hörn, har jag känt av även i Stockholm, då jag bott på olika ställen. Bara i vanliga lokala facebook-grupper kan andan vara stark, så folk inte vågar säga vad de tycker, och hela tiden ska visa en "korrekt fasad". Jag är så glad över att jag bor i ett närförortsområde där vi iallafall är 11000 invånare, för jag hatar att bo mer oanonymt.
Jag passar mig dessutom för att vara aktiv i lokala facebook-grupper, för jag vill inte utmärka mig.
Älskar att bo i anonyma Stockholm.
Alltså jag har många vänner och bekanta i området, men jag vet att "en anda" kan bli kompakt mellan grannar. Vissa håller i styrpinnen "om vad som är fint att säga" när man bor bland märkvärdighetsgrannar i radhusområde i Stockholm.
Så jag kan ändå leva mig in i att Felix känt sig trängd.
Fy fan, vad läskigt egentligen, att den enda han vände sig till att få råd och stöd av, var GM själv.
Om det vart en kille som gjort det här hade löpsedlarna tapetseras med "Sveriges farligaste man". Men nu var GM en kvinna.
Kvinnor ses i botten "som de utsatta", så det sitter långt inne att inse att det kan finnas onda, utfreakade individer bland dom.
Senast redigerad av dialektiker 2023-11-06 kl. 19:24.
Senast redigerad av dialektiker 2023-11-06 kl. 19:24.