2023-11-05, 17:39
Medlem
Contemplaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
ORKA! Jag skriver det igen. Det var skamfyllt att berätta för släkt och vänner och det är väldigt vanligt att utsatta känner så.
Nej han gick till polisen så visste han då inte att man kunde anmäla sms-meddelandena.
Dessutom hade han ju stalkern som påverkade honom och mer kan jag inte skriva om det då det är fel tråd.
Vad är det som är skamfyllt och svårt med att säga "Hej mamma och pappa, det finns en galen kvinna som jag inte vet vem det är som påstår massa saker om mig som jag inte gjort. Hon försöker förstöra mitt rykte genom att skriva till mina vänner, slumpmässiga kvinnor och kollegor."?
Det finns många ämnen som jag kan föreställa mig är svåra och pinsamma att prata med sina föräldrar om. Detta är inte en av dem. Inte ens för en norrlänning.
2023-11-05, 17:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Varför skulle man inte kunna polisanmäla sms? Det går att spåra även sådana, precis som samtal och inlägg på en dator.
Men du får faktiskt ta och lära dig lite.
Kontantkort kunde man ha till aug 2022. Innan dess använde kriminella kontantkort för att inte kunna spåras.
Numera kan man inte ha ett oregistrerat kontantkort och allt började med stalkingen långt innan det blev förbud mot kontantkort.

"Från och med den 1 augusti 2022 måste alla nya kontantkort registreras för att fungera. Det gäller kontantkort till mobilen såväl som till mobilt bredband."
https://www.kontantkort.se/vanliga-fragor/maste-jag-registrera-mitt-kontantkort
2023-11-05, 17:50
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Men du får faktiskt ta och lära dig lite.
Kontantkort kunde man ha till aug 2022. Innan dess använde kriminella kontantkort för att inte kunna spåras.
Numera kan man inte ha ett oregistrerat kontantkort och allt började med stalkingen långt innan det blev förbud mot kontantkort.

"Från och med den 1 augusti 2022 måste alla nya kontantkort registreras för att fungera. Det gäller kontantkort till mobilen såväl som till mobilt bredband."
https://www.kontantkort.se/vanliga-fragor/maste-jag-registrera-mitt-kontantkort

Jag vet det och jag pratar givetvis om efter den 1 augusti 2022. "Han trodde inte...".

Går ju att ta reda på vad som gäller.
2023-11-05, 17:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Jag vet det och jag pratar givetvis om efter den 1 augusti 2022. "Han trodde inte...".

Går ju att ta reda på vad som gäller.
Vet du ens när stalkingen höll på? Det var inte efter 1 aug 2022.
2023-11-05, 18:41
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Vet du ens när stalkingen höll på? Det var inte efter 1 aug 2022.

Det går att använda sms och telefon på andra sätt i bevisning, även om det är ett oregistrerat kontantkort.
2023-11-05, 18:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abelssun
Det går att använda sms och telefon på andra sätt i bevisning, även om det är ett oregistrerat kontantkort.
Ja det gjordes till slut när polisen äntligen tog Felix anmälan på allvar och utredde saken.

Du har inte läst domen förstår jag.
2023-11-05, 19:05
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ja det gjordes till slut när polisen äntligen tog Felix anmälan på allvar och utredde saken.

Du har inte läst domen förstår jag.

Han kunde likaväl anmält redan från början. Ju mer bevis - desto bättre. "Militären" var tafatt och mesig.
2023-11-05, 19:27
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Gå och stötta och tyck synd om alla pedofiler i landet också.

Pedofili är också en störning om du inte visste det. Jag är emot uthängning och folkdomstol. Det hör inte till ett civiliserat samhälle. Då kan man flytta ner till mellanöstern om man gillar en sån mentalitet.
2023-11-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Pedofili är också en störning om du inte visste det. Jag är emot uthängning och folkdomstol. Det hör inte till ett civiliserat samhälle. Då kan man flytta ner till mellanöstern om man gillar en sån mentalitet.

Absolut, riktigt osmakligt dessutom att vi än idag påminner folket om Hitlers illdåd gång på gång. Varför håller vi konstant på att hänga ut honom liksom?
2023-11-05, 20:44
Medlem
dialektikers avatar
Även om man då skulle bli klokare av domen att stalkern vilseleder och håller Felix i något järngrepp, så är det obegripligt för folk att han håller detta så inom sig, även inför sin familj.
Varför öppnar han sig inte för dem?
Det är väldigt obegripligt för folk.

Undrar om man får ut något av domen att kunna begripa varför han inte talade om för sin familj?
Det blir lite svårt att köpa att han ville skydda dem.
Hur som så fattar ju folk vilket enormt trauma det måste varit för honom att till och med hålla detta inom sig inför sin familj.
Vad det nu fanns för orsak till det?

I det fallet, upplever jag honom som traumatiserad, av det som pågick, och den som inte varit i hans sits, kan ju inte döma ut honom som en mes för det.

Jag upplever honom som rädd, för det han anklagas för. Man kan ju säga att han helt enkelt blev mobbad av ortsbor?
Där stod ju han oskyldigt misstänkt.
Det är förfärligt att vara oskyldigt misstänkt. Om man agerar mot det, så kan folk bli mer hetlevrade mot en. "Ingen rök utan eld"-fenomenet kan trycka ner en och han kanske kände att alla var emot honom? Och så visste han inte hur han skulle hantera det?

OBS: Endast min egen analys av Felix undfallenhet.
2023-11-05, 21:29
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Även om man då skulle bli klokare av domen att stalkern vilseleder och håller Felix i något järngrepp, så är det obegripligt för folk att han håller detta så inom sig, även inför sin familj.
Varför öppnar han sig inte för dem?
Det är väldigt obegripligt för folk.

Undrar om man får ut något av domen att kunna begripa varför han inte talade om för sin familj?
Det blir lite svårt att köpa att han ville skydda dem.
Hur som så fattar ju folk vilket enormt trauma det måste varit för honom att till och med hålla detta inom sig inför sin familj.
Vad det nu fanns för orsak till det?

I det fallet, upplever jag honom som traumatiserad, av det som pågick, och den som inte varit i hans sits, kan ju inte döma ut honom som en mes för det.

Jag upplever honom som rädd, för det han anklagas för. Man kan ju säga att han helt enkelt blev mobbad av ortsbor?
Där stod ju han oskyldigt misstänkt.
Det är förfärligt att vara oskyldigt misstänkt. Om man agerar mot det, så kan folk bli mer hetlevrade mot en. "Ingen rök utan eld"-fenomenet kan trycka ner en och han kanske kände att alla var emot honom? Och så visste han inte hur han skulle hantera det?

OBS: Endast min egen analys av Felix undfallenhet.

Dessutom kommer folk in här i tråden och säger att han var en fuckboy. Om han nu var det, så kunde han mycket väl bli skärrad för, just då metoo brisserade, att det skulle komma ett gammalt ligg och säga "jag ååångrade mig. Jag ville inte egentligen" osv.
Kändisar blev åthutade på löpande band under metoo. Benny Fredriksson fick fantasifulla anklagelser mot sig för att han varit lite hård mot de anställda. Män kände sig inte säkra på vad för saker som skulle kunna blåsas upp mot dem.
Kanske Felix kände något sånt obegripligt monster mot sig.
Benny Fredriksson tog livet av sig, för att anklagelserna var så odefinierade. Han kunde inte ju inte bemöta eller försvara sig mot dem, när han inte visste var de kom ifrån.
Till slut blev han paranoid. Han visste inte om det stod folk bakom gathörnet och var beredda att anfalla honom.
Just det där att han inte visste vem det var som stod bakom olika anklagelser, gjorde att han blev extremt paranoid och hamnade i psykos.
Felix verkar inte heller fatta var anklagelserna kommer ifrån?
2023-11-06, 17:14
Medlem
Skrev ett långt inlägg som inte verkade gå fram så vi försöker igen.. skapade iaf tillslut en användare efter att ha följt båda trådarna med stort intresse sedan dokumentären började sändas och läste domen och den andra tråden även 2021 när domen föll.

Jag kommer själv från skellefteå och är lika gamla som sabrin och felix, även om sabrin gick med de i årskursen under. Jag gick även i parallellklass med felix på gymnasiet då båda läste teknikprogrammet. Jag har många gemensamma vänner med båda även om jag inte umgåtts tätt med någon utav dem. Mycket gemensamma fester osv med felix men aldrig närmre än att man hälsar och småsnackar lite.

Något jag tror många som inte kommer från en liten norrländsk stad som skellefteå inser är att det finns en norrländsk stoisk stolthet som gör att många av mina nära och kära killkonpisar från skellefteå inte skulle skriva ut något på sociala medier för att försvara sig, rätt eller fel kan väl diskuteras men jag tror den spelat roll här.

Dessutom har smsen börjat oskyldigt, blev mer elaka och ville jävlas genom att höra av sig till andra han inte kände och tillsist vara allvarliga anklagelser och hot. Hade det börjat med anklagelser och hot hade felix troligtvis polisanmält tidigare, men han försökte nog intala sig att det inte var så allvarligt så länge han bara kunde och samtidigt satt sabrin och viskade lögner om hur saker skedde bakom kulisserna och att han skulle sitta still i båten.

Vad gällande att byta nr och blocka säger all forskning att man inte ska bryta en stalkers kontaktväg för då kan de välja att bli mer direkta och hotfulla.

till sist, inte för att jag tycker att det spelar någon roll men har jag, som tjej från skellefteå med mycket tjejkompisar kvar, aldrig fått intrycket av att felix är någon fuckboy.
När jag flyttat från stan hörde jag rykten och tänkte "det stämmer inte med det intryck jag själv fått av honom" men sen också "jaa asså jag kände honom ju inte direkt.." men dessa rykten har ju senare visats vara fabrikerade som en del av sabrins smutskastning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in