2023-11-07, 05:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rullman gjorde sitt jobb men det gjorde inte åklagaren i HR
Det var för många sk experter som la sig i det här fallet
Men det går knappast att diskutera med dig

Tänk ett varv till och tänk framförallt själv varför stor del av folket anser att Maja är skyldig och borde ha suttit inne några år
Snälla nån Rullman var insnöad och trodde han löst fallet, utan att slösa på onödiga resurser, som att göra en fullständigt grundlig brottsplatsundersökning, han ansåg att en rekonstruktion inte var nödvändog, fftersom han var så fast besluten över att han hade rätt.
Han häktade och åtalade en människa, helt utan några som helst bevis för att hon mördat och skändat kroppen.
Är det på Majas ansvar, att Clea förminskade Toves människovärde, viftade bort sin klients agerande och uppenbara skuld, för att påstå att dödsorsaken var att offret kvävts av sina spyor, någonting som samtliga rättsexperter avvisat, utan kunnat konstatera att Johannas beskrivning av händelseförloppet när hon fäller Tove, som skadar huvudet av islaget, gränslar Tove och greppar om hennes hals hon trycker till, så hårt och länge att Tove dör.
Citera
2023-11-07, 06:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M tar inte initiativ till att GÖRA något, även om hon har tanken.

Att snacka går bra, ljuga också. Det är något helt annat.
Maja hakar mer än gärna på den handlingskraftiga Johanna. Och sen är hon driftig i att själv ljuga om det efteråt. Maja behöver ingen hjälp med lögnerna.
Citera
2023-11-07, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Snälla nån Rullman var insnöad och trodde han löst fallet, utan att slösa på onödiga resurser, som att göra en fullständigt grundlig brottsplatsundersökning, han ansåg att en rekonstruktion inte var nödvändog, fftersom han var så fast besluten över att han hade rätt.
Han häktade och åtalade en människa, helt utan några som helst bevis för att hon mördat och skändat kroppen.
Är det på Majas ansvar, att Clea förminskade Toves människovärde, viftade bort sin klients agerande och uppenbara skuld, för att påstå att dödsorsaken var att offret kvävts av sina spyor, någonting som samtliga rättsexperter avvisat, utan kunnat konstatera att Johannas beskrivning av händelseförloppet när hon fäller Tove, som skadar huvudet av islaget, gränslar Tove och greppar om hennes hals hon trycker till, så hårt och länge att Tove dör.

Jag tror inte du förstår varför polisen häktade Maja och du pratar bort det Maja är skyldig till med att prata ner andra i fallet

Att skylla allt på alla andra för att ens egna teori ska stämma är precis det du gör
Citera
2023-11-07, 08:54
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Om hon deltog är inte klarlagt, men troligtvis var hon översköljd av känslor efter mordet eller kanske helt tom? Vilket vet vi inte.
Då rätt mycket indikerar på att Maja faktiskt deltog i mordet, och vi är många som har den tanken, ser jag inget antingen eller i hennes känsloliv efteråt.
Hon kan även ha varit så obrydd och empatilös som hon bevisligen uppvisat i sitt beteende, ingen som helst omtanke om varken Tove eller anhöriga.
Hon har inte visat på någon som helst ånger eller vilja till att brottet skulle uppklaras så fort som möjligt, det var endast då hon inte längre kunde hålla fast vid sina lögner och ställdes mot väggen som hon kom med sin version.
Citera
2023-11-07, 08:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja hakar mer än gärna på den handlingskraftiga Johanna. Och sen är hon driftig i att själv ljuga om det efteråt. Maja behöver ingen hjälp med lögnerna.
Precis! J är motorn som får igång M.
Att ljuga är en sak, att agera är något helt annat. Där finns ingen gemensam nämnare.

Jämför med allt som vi tycker M BORDE gjort när hon anser att J agerar rättsvidrigt och fel. Det enda hon kommer på är att vägra delta på plats. Hon har säkerligen många andra tankar men förmår inte realisera dem.
Citera
2023-11-07, 09:05
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Att ljuga är en sak, att agera är något helt annat. Där finns ingen gemensam nämnare.

Jämför med allt som vi tycker M BORDE gjort när hon anser att J agerar rättsvidrigt och fel. Det enda hon kommer på är att vägra delta på plats. Hon har säkerligen många andra tankar men förmår inte realisera dem.
Menar du alltså på fullt allvar att Maja inte har någon egen ”motor” alls?
Den beskrivningen som du ger av Maja och andra som har en ADD-diagnos ser jag som rätt skev och inte sanningsenlig.
Du skriver även att hon inte förmår att realisera sina tankar, förstår helt allvarligt inte var du får allt ifrån..
Citera
2023-11-07, 09:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Då rätt mycket indikerar på att Maja faktiskt deltog i mordet, och vi är många som har den tanken, ser jag inget antingen eller i hennes känsloliv efteråt.
Hon kan även ha varit så obrydd och empatilös som hon bevisligen uppvisat i sitt beteende, ingen som helst omtanke om varken Tove eller anhöriga.
Hon har inte visat på någon som helst ånger eller vilja till att brottet skulle uppklaras så fort som möjligt, det var endast då hon inte längre kunde hålla fast vid sina lögner och ställdes mot väggen som hon kom med sin version.
Ja, man kan bli tom inombords av olika anledningar. Hur det förhåller sig med M vet vi inte.
Citera
2023-11-07, 09:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Den beskrivningen som du ger av Maja och andra som har en ADD-diagnos ser jag som rätt skev och inte sanningsenlig.
Du skriver även att hon inte förmår att realisera sina tankar, förstår helt allvarligt inte var du får allt ifrån..
Jag kan varmt rekommendera Svenny Kopps forskning om tjejer och adhd.
Citera
2023-11-07, 09:22
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
+100 👍
Jag har själv ADHD och några i tråden tror på riktigt att folk med ADD eller ADHD är dumma i huvudet och inte kan tänka själva, sån okunskap så man själv börjar tänka att det är dom "några" som är lite bakom flötet..😅
Citera
2023-11-07, 09:45
Medlem
Citat:

MH hade reagerat en timme tidigare till JJs försvar (på Nöjet) även tidigare hade hon tagit på sig att försvara sin kompis, vad är det som säger att hon skulle undvika att göra det i lägenheten? Att hon visste att det skulle utmynna i ett mord där och då om hon hjälpte till att hålla i TT.s hand/händer är en annan fråga.
Citera
2023-11-07, 09:57
Medlem
Citat:
Jag kan varmt rekommendera Svenny Kopps forskning om tjejer och adhd.

Jag känner och har personer nära som har Adhd och de som har Add
Din beskrivning på Maja är de inte i närheten av
Maja beskrivs inte som annorlunda av Vetlandaungdomarna
Jag kan nästan med hundra procent säkerhet säga t att de skulle ha sagt någonting om det i så fall
Maja aceptersdes precis som alla andra
Det känns väldigt dramateserst runt Majas Add diagnos och dessutom hur vet vi säkert att hon hade just Add?
Så många ungar får en diagnos som också kan vara felaktig
Jag vet fall där barns beteende kan påminna och vara lika som en diagnos men de barnen har haft mer och vissa mindre trauman eller sämre familjeförhållanden i uppväxten
Det är faktiskt lite skrämmande det här med att det delas ut så mycket diagnoser på barn bara för att något beteende visar sig lite avikande och inte följer en mall och skolan skickar gärna de barnen till Bup
Vissa av de här barnen hade behövt terapi och inte en diagnos och mediciner
Barns psykiska ohälsa missas så många gånger pga av detta diagnostänket
Senast redigerad av Anedin 2023-11-07 kl. 10:15.
Citera
2023-11-07, 09:57
Avslutad
Citat:
Åtskilliga skribenter har försökt förklara hur olika samma diagnos kan yttra sig i vardagen.
Läs på lite och återkom sen, istället för att skjuta från höften, det blir bara så dumt.
Det blir som att säga att ALLA schäfrar är exakt likadana, beter sig lika, reagerar precis som övriga eftersom dom är schäfrar, så ÄR det.

Det stämmer ju inte, eftersom hundarna växer upp i olika hem, upplever olika trauman, fostras enligt olika läror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in