2023-11-06, 23:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Maja stod upp mot Johanna flertalet gånger, om inte det vittnar om handlingskraft så vet inte jag, men å andra sidan så har ni Maja vurmare gjort allt i er makt för att få Maja att framstå som ett mähä, en svagbegåvad idiot utan en mening eller mål, Hon ljuger utan att egentligen begripa att hon ljuger, hon ljuger för sina föräldrar, hon ljuger för Toves pojkvän när han frågar om Maja vet var Tove är, hon ljuger sej blå i månader för polisen, Men det kanske fungerar så att om du själv tror på din egen lögn så är det inte en lögn.

Det är ju vad Majahatarna i tråden ideligen använder som försvar för sitt ständiga ljugande i tråden. Då måste väl detsamma gälla Maja!

Maja är en helt vanlig tonåring med både mening och mål. Hon ljuger inte mer än vilken tonåring som helst och när det kommer till Toves död så har Maja inte framfört en enda lögn under hela året, så nu får man nog säga att hon ljuger mindre än de flesta. Definitivt väldigt mycket mindre än Majahatarna i tråden som mest bara ljuger hela tiden. Maja ljög i några veckor för polisen, sedan har hon talat sanning i många månader. Det är du som ljuger när du påstår att Maja ljög i månader.
Citera
2023-11-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, det var precis det som det inte fanns.

Det som väckte polisens misstankar som ledde till häktning var huvudsakligen två saker.

Dels att Johanna åkte till Donken och att Toves mobil var med på den resan. Men Maja var inte med på den resan. Dels att Johanna under förhöret på söndagskvällen säger några saker som visar sig inte stämma med det grannen säger, och som polisen inser är lögner från Johannas sida.

De misstankar som uppstår, pekar alla på Johanna. Och det är här jag tycker det blir intressant att jämföra med Alingsåsfallet. Även där häktades initialt flera personer, fyra stycken faktiskt. Men det tre av de fyra släpptes, för det är mot en person som misstankarna pekar. De tre övriga har på ett eller annat vis koppling till det hela, men behöver inte ha med det att göra, även om misstankar mot dem också kvarstår. På samma vis menar jag att det var i inledningsvis i Tove-fallet. De misstankar som fanns pekade på Johanna. Inte på Maja. Maja drogs med på ett bananskal. Ungefär som de övriga tre i Alingsåsfallet. Skillnaden är att där släpptes de tre.

Men Maja släpptes inte, och det är egentligen inte förrän Maja själv i december berättar om att hon var med och dumpade Maja, som polisen får någonting överhuvudtaget på Maja. För allt vad polisen visste upp till den tidpunkten, så befann sig Maja i Johannas lägenheten från 0151 på natten fram tills hon blev hemskjutsan på morgonkvisten. Det är vad hennes mobilspårning säger. Några andra indikationer har inte polisen.

När Tove anses "vara borta" är en definitionsfråga. Jag vill minnas hon rapporteras saknad 1030 på söndagsmorgonen.
I detta skedet vet inte polisen var Tove befann sig när Johanna och Toves telefon åkte till donken. Var Tove med i bilen? Död, levande? Polisen trodde att Tove levde, rubriceringen var människorov.

Jag tänker snarare tvärtom att Maja inte borde häktats alls i det skedet. Frågan är istället när borde Maja häktats? Och det är ju faktiskt inte förrän det finns några skäliga misstankar emot Maja, och det gör det inte förrän Maja berättar om att hon är med och dumpar Toves kropp.
Därtill är jag helt övertygad om att om Maja inte häktats, så hade hon be rättat om vad som hände den där natten mycket tidigare, men det är en annan historia.

Som jag redan förklarat i tråden flera gånger så grundar jag det på att Maja då hade fått uppleva all den uppståndelse i Vetlanda och massmedia som Toves försvinnande resulterade i. Och det tror jag att hon hade insett att detta inte kan hållas hemligt.

För att Johanna sagt åt henne vad hon skulle säga, och för att polisen grep henne morgonen därpå.
Maja hann aldrig själv "landa" i det som hänt och inse allvaret i det innan hon blev gripen. Reviews m.fl. har gjort mycket bättre analyser i de delarna än mig, jag hänvisar till dessa varför Maja reagerat och agerat som hon gjort under det första dygnet efter mordet.

Jag kan mycket väl tänka mig att hon under det första dygnet inte alls insåg vilken uppståndelse detta skulle orsaka nej, det jag jag mycket väl tänka mig. Det var nog inget hon föreställde sig. Återigen, så behöver du kanske sätta dig in hur andra människor kan fungera, och inte fungera, och tänka och agera, och inte minst att undertrycka och förneka obehagliga händelser. Att undertrycka och förneka obehagliga saker är mer regel än undantag för många människor. Och efter att hon blev gripen och häktad blev hon totalt isolerad och fick ingen som helst information om all uppståndelse utanför sin isolering. Observera också att Majahatarna i tråden ideligen återkommer till hur Maja borde ha tänkt på Toves anhöriga, men notera då att det är ingenting som förhörsledarna tar upp med Maja och återkommer till, de säger inget om uppståndelsen i Vetlanda och Toves anhörigas förtvivlan. Maja utsätts inte för den moraliska press i häktet, som hon hade utsatts för konstant om hon inte blivit häktad.

Den i särklass största oförmågan hos trådens Majahatare är just den att sätta sig in i och förstå andra människor. Maja borde i varje enskild detalj ha tänkt, tyckt och agerat exakt precis så som de själva skulle ha gjort, och gjorde hon inte det så måste hon vara skyldig. Så tänker Majahatarna i tråden, det har vi sett exempel på tusen och åter tusen gånger.

Det är lite förvånande att polisen så snabbt kunde spåra Toves mobil till Donken men inte Johannas till dumpningsplatsen.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-07 kl. 00:09.
Citera
2023-11-06, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Motor=handlingskraft
Lögner kräver ingen handlingskraft.
Maja tar egna initiativ. Hon hittar först på en lögn. När hon blir påkommen och avslöjad så hittar hon på en lögn till, för att förklara sin första lögn.

Det visar att hon är duktig på att sopa igen spåren efter sig. Där visar hon uppfinningsrikedom och kyla och egen kraft. Hon tappar inte fattningen när hon blir avslöjad, då hittar hon på nåt nytt.

Det här är ju inte bra för hennes trovärdighet ang vad hon gjort under natten i lägenheten. Hon har lätt att svänga sig med lögner, hon har bevisad förmåga för det.
Citera
2023-11-07, 00:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är lite förvånande att polisen så snabbt kunde spåra Toves mobil till Donken men inte Johannas till dumpningsplatsen.

Det är på inget vis förvånande att polisen så snabbt kunde spåra Toves mobil till donken.
Det är ytterst beklämmande att det dröjde polisen så länge att spåra Johannas mobil till dumpningsplatsen.

Det kunde naturligtvis gått lika fort att spåra Johannas mobil, som Toves mobil.
Det enda som krävdes, var att någon gjorde det ... ... ...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Det är verkligen inte Majas fel att det tog så lång tid att finna Toves kropp!
Citera
2023-11-07, 00:08
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rullman är den enda som har ifrågasatt Majas lögner
Skandal att åklagaren i HR var så lam

Har förstått att det är några i tråden som anser att åklagaren var lam i HR.
Hur skulle han ha agerat? Vilka frågor skulle han ställt?
Citera
2023-11-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är på inget vis förvånande att polisen så snabbt kunde spåra Toves mobil till donken.
Det är ytterst beklämmande att det dröjde polisen så länge att spåra Johannas mobil till dumpningsplatsen.

Det kunde naturligtvis gått lika fort att spåra Johannas mobil, som Toves mobil.
Det enda som krävdes, var att någon gjorde det ... ... ...

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Det är verkligen inte Majas fel att det tog så lång tid att finna Toves kropp!

Polisen gjorde ett misstag där. Koordinaterna till dumpningsplatsen fanns ju i Johannas mobil. De bör väl kunnat få fram de redan.på måndagen.

Ja om Maja inte hade blivit häktad redan efter ett dygn hade hon troligen bombarderats med frågor av klasskompisar, familj etc. Och kanske berättat tidigare. I synnerhet om bara Johanna hade blivit häktad. Alla hade då vänt sig till Maja för frågor. Polisen hade kunnat ha 'span' på henne istället för häktning men lätt att vara efterklok.
Jag har inte som andra i tråden följt många rättsfall nogrannt (förutom fallet med Thomas Valva). Men jag vet att polisen väl 'skuggade' Helge Fossmo innan han greps. Johanna hade kanske bokstavligen kunnat leda polisen till Toves kropp under förutsättning att hon åkt tillbaks en tredje gång.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-07 kl. 00:42.
Citera
2023-11-07, 00:26
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Har förstått att det är några i tråden som anser att åklagaren var lam i HR.
Hur skulle han ha agerat? Vilka frågor skulle han ställt?

Hade dagens polis och åklagare haft ballar som deras föregångare på -70 och -80 talet så har inte dessa två juveler kunnat ljuga som dom tilläts i förhören och i TR eller HR, men dagens polis och domstolar är inget annat än mammadaltar.
Citera
2023-11-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Fast- Maja har ju koncentrationssvårigheter , är slapp ..orkeslös .. och sömnig..
Maja brukar ju Diazepamer.

Dia-Zep-am-er är en pluralisform son handlar om olika psykofarmaka-preparat vilka är tillhörande medicin-gruppen kallad, Benso-Dia-Zep-in-er som till exempel: Valium och Stesolid med flera.

Valium-ämnen, i kombination med alkoholhaltiga drycker och, tillsammans med droger som till exempel: hasch och cannabis med flera ... leder bland annat till hallucinationer och röst-hörningar samt även aggressivitet.

Jag har inte ännu, framfört vilka psykofarmaka-preparat som Fröken Hellm*n tidigare brukat och då, i kombination med alkoholhaltiga drycker men❗framförallt då, kombinerat med hasch eller cannabis.

Är du införstådd i att Fröken Hellm*n tidigare varit intagen på sjukhus för en så kallad Intoxikation och, vad det innebär ?

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Okej - okej - låt Maja vara ett mähä då då. Vem bryr sig lixom .. Hmmmmm eller hmmmm är Maja utnyttjad inom grupptryck i Vetlanda ... hmmmmm .. intressant info ... Ja i. Såfall är det helt okej att vara ett mähä.

Är du införstådd i att Fröken Hellm*n missbrukat alkoholhaltiga drycker och, i sådana mängder att hon varit totalt redlöst berusad ?

Är du även, till det ovan skrivna, införstådd i att Fröken Hellm*n missbrukat droger som bland annat: hasch i olika former som till exempel: Libb, Marukan och kitt vilka hon intagit i blandad tobak, nedstoppad i en så kallad "Killum-pipa" för att sedan ha rökt innehållet ?

Fröken Hellm*n har också vid flera tidigare tillfället missbrukat cannabis, detta ägde rum senast i Augusti månad år 2022.

Det är bara att konstatera faktum ... Fröken Hellm*n har inte enbart alkoholproblem utan även tablett- och drog-problem.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-07, 01:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Polisen gjorde ett misstag där. Koordinaterna till dumpningsplatsen fanns ju i Johannas mobil.

Ja om Maja inte hade blivit häktad redan efter ett dygn hade hon troligen bombarderats med frågor av klasskompisar, familj etc. Och kanske berättat tidigare. I synnerhet om bara Johanna hade blivit häktad. Alla hade då vänt sig till Maja för frågor. Polisen hade kunnat ha 'span' på henne istället för häktning men lätt att vara efterklok.
Jag har inte som andra i tråden följt många rättsfall nogrannt (förutom fallet med Thomas Valva). Men jag vet att polisen väl 'skuggade' Helge Fossmo innan han greps. Johanna hade kanske bokstavligen kunnat leda polisen till Toves kropp under förutsättning att hon åkt tillbaks en tredje gång.
Men snälla du i La-La Land...

Tycker du det är jämförbart med Fossmos ihjälskjutna fru i sängen och att han "skuggades"?

Här har två personer varit i en lägenhet ihop med en försvinnen person vars dna hittas och mobil spåras - och du tycker det är bättre att de inte gripits och sen häktats?
De behöver givetvis pressa båda omgående - OM Tove varit vid liv.
Parallellt med inledd Fu.

Det är inedningsvis urakut de första dygnen vid misstänkt människorov och hoppet var givetvis att nån skulle falla till föga under press.

Men bägge var som gjorda av teflon.

Att ens inbilla sig att Maja skulle erkänna är mer än naivt och speciellt när hon OMGÅENDE påbörjar sina lögner gentemot föräldrar utan Johannas hjälp (SIC) och sen väninnorna i chatten.

Vidare är det inte värst troligt IMO att J gjort ytterligare återbesök - när det blivit hög aktivitet på eftersök och primärfokus på just de här två av given anledning.
Hon passade däremot på direkt innan det blev fullt ös på polis, MPS och privata.
Senast redigerad av develi 2023-11-07 kl. 01:33.
Citera
2023-11-07, 01:55
Medlem
Citat:
Polisen gjorde ett misstag där. Koordinaterna till dumpningsplatsen fanns ju i Johannas mobil. De bör väl kunnat få fram de redan.på måndagen.

Det var helt rätt av polisen att häkta Maja.
J och M befann sig ju i bostaden med T den natten och var de sista som träffat Tove.

Det hade vart tjänstefel att inte plocka in henne
Skulle polisen låta bli att ta in misstönkta menar du och låta de gå fria och sätta span på dem så skulle vi ha massvis med brottslingar springa där ute och polis har inte resurser att sätta span på var och varanan.
Dålig ursäkt för Majas lögner och tysnad hos polisen
Köp inte allt som flachm säger
Citera
2023-11-07, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Rullman var helt fel ute, förblindad över sin bias, han hade minsann löst fallet...

Maja friades, ändå fortsätter drevet.
En ung tjej, yngst i Sverige, dömdes Maja, utan bevis, till livstids fängelse.
Hur sjukt är inte det?

Undrar hur det kom sig att Rullman "hoppade av/bytte jobb" efter att han jobbat så hårt med fallet? Kan det ha varit så att han insåg att han gjort ett stort jävla misstag och inte kunde stå inför hovrätten och försöka få tingsrättens dom fastställd, när han förstod hur lurad han blivit?🤡
Rullman gjorde sitt jobb men det gjorde inte åklagaren i HR
Det var för många sk experter som la sig i det här fallet
Men det går knappast att diskutera med dig

Tänk ett varv till och tänk framförallt själv varför stor del av folket anser att Maja är skyldig och borde ha suttit inne några år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in