2023-11-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
"– Så fort jag uttrycker mig antirasistiskt eller feministiskt – det räcker med att man skriver ”Happy Pride” – så sätter rassarna i gång och de är så jävla obehagliga. De är aggressiva, farliga, läskiga. Jag är tyvärr en sådan som påverkas väldigt mycket av det och blir lite skrämd till tystnad. Det var lättare innan man var förälder, nu tycker jag att det är läskigare."

https://www.publikt.se/kultur/kulturartiklar/hon-star-upp-sina-overtygelser-25504

Nu hittar jag inte vad Schyffert sagt, men gissar på gemensamt beslut för dem som föräldrar.

Sedan instämmer jag med Nour el Refai: rassarna är verkligen aggressiva, farliga, läskiga. Men det var även antirasisterna med sitt vithetshat mot alla som var "fel" och rädda för gängvåld redan under 2010-talet. Om de fick kritik skrek de om relativisering, precis som de gör nu utifrån konflikten mellan Israel och Palestina.

Henrik Schyffert och Nour el Refai verkar inte vara den sortens antirasister, tack och lov.

Kan tänka mig att Betnér tar ansvar för sådant han känner sig självkritisk kring, och samtidigt är benhård kring vad han inte känner sig självkritisk kring.

Jag respekterar Betnér. Att Nujens humor inte är rolig är för att den åldrats. Nu skrattar man åt svennar istället på samma låga nivå. Allt går i cykler. Folk är blåsta, folk tiger, folk knyter näven i fickan och det är därför.

Jag håller med om att rasisterna kan nog vara hemska mot el Refai och Schyffert men sen går nog våra meningar isär. Dels så pratar hon om att "prioriteringarna ändras när man får barn". Schyffert hade redan barn så när han började sticka ut hakan så borde han ju i så fall tagit det i beräkningen. Sen är det väl att jag hängde upp mig på ordet "avbön". Ingenstans har jag hört någon av dem säga att tex Schyfferts famösa nationalekonomiska beräkning om kostnader för flyktingar var fel och att det finns väldigt mycket invandrarrelaterade problem och kostnader. Snarare har han klagat på att folk huggit emot och sagt "jag är väl ingen nationalekonom" och bara hållit tyst. Men ingenstans ser jag att han har sagt någonstans att han har haft fel, att de har varit rabiat woke-människor etc. De har bara valt att inte prata om det. Men avbön ser jag ingenstans. Hittar någon det får de gärna posta det.
Citera
2023-11-06, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Jag håller med om att rasisterna kan nog vara hemska mot el Refai och Schyffert men sen går nog våra meningar isär. Dels så pratar hon om att "prioriteringarna ändras när man får barn". Schyffert hade redan barn så när han började sticka ut hakan så borde han ju i så fall tagit det i beräkningen. Sen är det väl att jag hängde upp mig på ordet "avbön". Ingenstans har jag hört någon av dem säga att tex Schyfferts famösa nationalekonomiska beräkning om kostnader för flyktingar var fel och att det finns väldigt mycket invandrarrelaterade problem och kostnader. Snarare har han klagat på att folk huggit emot och sagt "jag är väl ingen nationalekonom" och bara hållit tyst. Men ingenstans ser jag att han har sagt någonstans att han har haft fel, att de har varit rabiat woke-människor etc. De har bara valt att inte prata om det. Men avbön ser jag ingenstans. Hittar någon det får de gärna posta det.

Jag lovar att posta det om jag hittar det. Jag har för mig att jag läste eller såg en intervju där han likt Kent Wisti reflekterat kring att det inte gjort saker bättre att förminska dem.

Egentligen handlar tråden om de kändisar som skrivit på uppropet. Jag vet faktiskt inte om just dessa två står med på listan eller inte. För mig räckte de första namnen som stod med i artikeln för att förstå vad som hänt och vem som drivit denna lekstuga med namninsamling av typen "Är du inte med oss är du mot oss".

Etersom jag vet vad dessa människor utsatt andra för även utanför kultursidorna så kände jag inget behov av att läsa de andra 600 namnen.
Citera
2023-11-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
"– Så fort jag uttrycker mig antirasistiskt eller feministiskt – det räcker med att man skriver ”Happy Pride” – så sätter rassarna i gång och de är så jävla obehagliga. De är aggressiva, farliga, läskiga. Jag är tyvärr en sådan som påverkas väldigt mycket av det och blir lite skrämd till tystnad. Det var lättare innan man var förälder, nu tycker jag att det är läskigare."

https://www.publikt.se/kultur/kulturartiklar/hon-star-upp-sina-overtygelser-25504

Nu hittar jag inte vad Schyffert sagt, men gissar på gemensamt beslut för dem som föräldrar.

Sedan instämmer jag med Nour el Refai: rassarna är verkligen aggressiva, farliga, läskiga. Men det var även antirasisterna med sitt vithetshat mot alla som var "fel" och rädda för gängvåld redan under 2010-talet. Om de fick kritik skrek de om relativisering, precis som de gör nu utifrån konflikten mellan Israel och Palestina.

Henrik Schyffert och Nour el Refai verkar inte vara den sortens antirasister, tack och lov.

Kan tänka mig att Betnér tar ansvar för sådant han känner sig självkritisk kring, och samtidigt är benhård kring vad han inte känner sig självkritisk kring.

Jag respekterar Betnér. Att Nujens humor inte är rolig är för att den åldrats. Nu skrattar man åt svennar istället på samma låga nivå. Allt går i cykler. Folk är blåsta, folk tiger, folk knyter näven i fickan och det är därför.
Slutar ni etikettera alla som vill ha en normal invandringspolitik för "rassar" så kan man väl börja prata om avbön, nu är det ju mest att schyffert och andra fega sossar märkt att vindarna vänt och det inte ger massa ryggdunk att vurma för att ytterligare ali khan-släkter ska få slå rot i Sverige.
Senast redigerad av sweintoo 2023-11-06 kl. 14:30.
Citera
2023-11-06, 14:30
Medlem
Var det inte klarlagt att det var Gina Dirawi och Filip Dikmen? Eller det kanske var något inlägg han gjorde i sociala medier som gjorde att han kickades från musikhjälpen? Farah abadi bara skrev på den eller?
Citera
2023-11-06, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Slutar ni ettikettera alla som vill ha en normal invandringspolitik för "rassar" så kan man väl börja prata om avbön, nu är det ju mest att schyffert och andra fega sossar märkt att vindarna vänt
Vindarna har definitivt vänt. Jag har på flera ställen i detta forum argumenterat för att vara samhällskritisk inte är samma sak som att vara rasistisk, även om det inte så sällan sammanfaller just på Flashback.

Jag tror att en del av dem som jagade en del av er insett det, och att en del av dem som jagade en del av er är fega och bekväma. Schyffert kan vara en av dem?

Nour el Refai tillhör inte de fega och bekväma, däremot har hon gjort en klassresa från underklass till övre medelklass i och med val av man, vilket Julia Frändfors avundsjukt konstaterade i Daddy issues.

Jag uppfattar inte Julia Frändfors som en driven antirasist. Hon tog sig uppåt i mediavärlden genom att hänga ut sin misshandlare. Hennes position idag säger en del om vad vi som samhälle ser som sexigt nog att låna våra öron till.

Uppropet blev inte sexigt nog. Hade det varit #metoo-sexigt hade det säkert inte fått någon kritik att tala om, så drev mot minoritetsgrupp det var.
Citera
2023-11-06, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Var det inte klarlagt att det var Gina Dirawi och Filip Dikmen? Eller det kanske var något inlägg han gjorde i sociala medier som gjorde att han kickades från musikhjälpen? Farah abadi bara skrev på den eller?

Jag har så extremt svårt att tro att det var Gina Dirawi som drev detta med tanke på vilka som stod överst på listan. Men hon är en person som lätt får skulden för både det ena och det andra.

Kolla vilka som står överst på listan. Kolla deras tidigare sammanhang. Gör matten. Det är inte säkert att folk generellt uppfattar den som kändisar utanför den antirasistiska delen av kulturvärlden. Sedan är det väl någon eller några som fungerat som brygga över till Wahlgrens värld och det framgångsrikt uppdrivna allmänintresset hos gänget med kändisar tomma i bollen nog att vilja synas med andra kändisar som är lika tomma i bollen.

Man kan leta efter vilka som känner vilka och som inte står på listan för att förstå vilka offentliga personer som besitter någon form av självständigt tänkande.
Citera
2023-11-06, 15:49
Avslutad
Ledtråd: Tidigare upprop från 2019:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/MRno2m/sverige-maste-saga-nej-till-eurovision-i-israel
Citera
2023-11-06, 18:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Själv är jag övertygad om att det ligger islamistiska intressen bakom ”listan”. O att det går säkert att spåra insiativtagarna till moskén på Södermalm. Men bevis har jag inte.

Rent krasst har vi nu en lista med 150 namnkunniga personer som stödjer terrorism. Kommer bankerna stänga deras konton? Kommer Hollywood att riva deras kontrakt o sätta dem på svartalistan? Är de i framtiden välkommna på Bindans fester?
Citera
2023-11-06, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Rent krasst har vi nu en lista med 150 namnkunniga personer som stödjer terrorism. Är de i framtiden välkommna på Bindans fester?

Det är deras verkliga oro. Inte vad Hamas gör. Du förstår dem.
Citera
2023-11-06, 18:55
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Tyckte att Hanna Öberg stack ut på den där listan, men tydligen finns det en varbie-influencer med samma namn. Annars hade det öppnat för rätt roliga kommentarer i vinter, "Hanna skjuter som om måltavlorna är rejvande israeler".
Citera
2023-11-06, 19:42
Medlem
Gaffelpärms avatar
Saknade Niklas Wahlgren med tanke på att övriga släkten hade skrivit på. Fast han kanske hade annat att tänka på eller dålig mottagning i betongbunkern?
Citera
2023-11-06, 22:04
Medlem
Ograsts avatar
Väldigt många spelare ifrån AIKs herrlag är med. Hur kommer det sig att dessa spelare är så pass insatta i Mellanösterns olika konflikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in