Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
De kommer att överbevisa tittarna om att Sverige enbart består av invandrare och så har det ständigt varit de senaste 15 000 åren.
De första invandrarna i Sverige, var mörkhyade och såg ut som mulatter ungefär.
Därför finns det egentligen ingen typisk svensk kultur eller religion, allt är importerat från utlandet.
Summa summarum så finns det inga "ursvenskar" utan bara 10 miljoner invandrare i vårt långa land.
En del invandrare har bott här i generationer och andra kom hit nyligen, men vi är alla lika mycket värda och har alla samma rätt att bli medborgare. Pappa STATEN tar hand om alla och håller ihop nationen och den statligt utformade VÄRDEGRUNDEN är vår gemensamma ideologi.
De som motsätter sig detta är enbart trångsynta och rasistiska (förutom de som nyligen invandrat eftersom de har rätt att vara lite annorlunda).
Nej jag behöver inte följa den serien. Jag kan redan allt det där.

...ja, i stort en sannolikt korrekt summering av serien utan att vi ännu sett den, men Svt-empirin talar onekligen för det. Dock så tror jag man i serien kommer överraskande mycket fokus på Sveriges 1900-tal, med avstamp i 1920 då Socialdemokraterna fick makten. Före dess var det ett mörker och svensk(a) arkitektur, kultur, företag, innovationer mm mm var bara ett illa upplyst elände. Men med socialdemokraterna kom allt det goda, ljuset. Svt kommer missa att koppla just Sveriges utveckling och välstånd till nämnda innovationer och företagare ovan, de som egentligen skapade detta (som jämförelse så har ju i princip alla västländer jämförbart välstånd som Sverige och det i många fall helt utan socialdemokratiskt styre). Svenska socialdemokraterna lärde sig däremot efterhand hur man effektivt tar och gör av med andras tillgångar, köper röster och skrämmer iväg närande till förmån för tärande. Det startade med Sträng och Palme på 60-talet och är inte slut ännu. Palme kommer för övrigt sannolikt få ett helt eget hyllningsavsnitt i serien (något skall väl Socialdemokraterna få tillbaka som belöning för de 9 miljarder public service får per år, varav 7 till Svt).