2023-11-06, 13:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Då har du helt enkelt en väldigt fördomsfull syn på svunna tiders människor och vilka möjligheter de hade.

Så du tror att gemene man innan 1920-talet gick upp varje morgon, kokade upp 300 liter vatten och badade med tvål och schamponerade håret, borstade tänderna, tog på sig rena kläder och deo under armarna innan de gick till jobbet?
Citera
2023-11-06, 13:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
”Många”? Nja, alternativa teorier får nog sägas vara minoritetsståndpunkter. Men visst, saken kan ändras om fakta ändras. Än så länge inte dags, men intressant att följa utvecklingen.
https://www.livescience.com/ancient-human-vertebra-found-israel

https://www.nature.com/scitable/content/out-of-africa-versus-the-multiregional-hypothesis-6391/

Out of Africa är en allt mer ifrågasatt och daterad hypotes.
Citera
2023-11-06, 13:44
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det vete tusan! De var ju samma ras som vi är och kvinnor var nog kvinnor även då, det vill säga att de ville vara snygga och inte lukta illa. Min egen teori bara…

Glöm den teorin. Lort -Sverige existerade långt in på 1900 -talet. Framförallt i storstäderna.

Det är en av anledningarna till att man brände ut socialt utsatta områden i Sverige, tex Haga i Gbg när det begav sig.
Citera
2023-11-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Berättaren är en skådespelare och kan 0 om historia. Det borde naturligtvis gjorts av en professor i Svensk historia. Nej den inger inget som helst förtroende för mig.

Berättar rösten brukar nästan aldrig vara någon med med djup utbildning inom ämnen, så varför skulle de vara det denna gången?
Citera
2023-11-06, 13:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej jag skrev i en annan tråd att jag inte tror att de var mörka som negrer men kan mycket väl ha varit mörkare än dagens Svenskar.

Sedan finns det ju inuiter med mörkare hudton norr om oss, så breddgraden är inte helt avgörande.
Att de såg ut som georgier/syditalienare är väl rätt troligt med mörkare hy och svart/brunt hår.
Hur länge har eskimåer funnits där de bor idag? De som koloniserade Skandinavien hade befunnit sig i Europa/Kaukasus i många årtusenden före att de började följa Isen som drog sig norrut, så de kom inte i en träkanot från Nigeria.
Citera
2023-11-06, 13:48
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Så då vet du att som mörkhyad är det viktigt att äta sånt som gör att man får i sig D-vitamin. Och nu behöver du bara tänka dig att det finns en sådan kost så förstår även du att en mörkhyad kan överleva i Sverige.

Men det visar sig att vi nordbor är i mindre utsträckning laktosintoleranta än folkgrupper från Afrika och arabländerna samt Asien.

Varför? Jo, naturlig mjölk är en av de större källorna till D-vitamin. De tidiga svenskarna mjölkade sin tamboskap och gav sina barn mjölk.

Laktosintoleranta barn klarar inte denna kost. Mörkhyade barn klarar då inte vintern…

Det blir därför en naturlig selektering av vilka som klarar att bo i vårt land. Inkommande mörkhyade sorterar naturen bort.
Citera
2023-11-06, 13:49
Medlem
Zloths avatar
Varför väljer SVT ens att visa stenåldersfolk från 14 000 år sedan i dokumentären? På vilket sätt är dessa människor kopplade till Sverige och svenskar idag? De bodde inte ens här permanent utan förflyttade sig hela tiden. Det är ytterst få svenskar som har kvar ens en gnutta DNA från dessa människor.

Våra förfäder verkar dyka upp i nästa avsnitt. Stridsyxorna. Varför inte börja där istället?
Senast redigerad av Zloth 2023-11-06 kl. 13:51.
Citera
2023-11-06, 13:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Men det visar sig att vi nordbor är i mindre utsträckning laktosintoleranta än folkgrupper från Afrika och arabländerna samt Asien.

Varför? Jo, naturlig mjölk är en av de större källorna till D-vitamin. De tidiga svenskarna mjölkade sin tamboskap och gav sina barn mjölk.

Laktosintoleranta barn klarar inte denna kost. Mörkhyade barn klarar då inte vintern…

Det blir därför en naturlig selektering av vilka som klarar att bo i vårt land. Inkommande mörkhyade sorterar naturen bort.
Allt som är onödigt försvinner efterhand, annars hade vi sett ut som snömannen hela bunten med tjock päls över hela kroppen.
Citera
2023-11-06, 13:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Återigen, beslutar man sig för att göra en ambitiös faktabaserad dokumentär så bör man se till så att materialet som spelas in är så sanningsenligt som möjligt. Varför var tillexempel veden som syntes runt min 08:00 sågad med fogsvans? Så jävla svårt kan det inte vara att se till så att veden blir kluven på rätt sätt... Och nej, det är inte en fråga om budget och kostnad.

Och att mörkhyade nydushade Balenciaga-modeller krälar in i Sverige, i fint läder och plädar från Royal Design, utan att få en smutsfläck på sig, bidrar då inte heller till realismen. Många bäckar små.
Det saknar betydelsen det du tar upp för 15000 års historia, börjar svårt undrar hur du mår snart.
Stackars dig att man har sågat med fogsvans för fixa veden, du måste inte fatta något alls i detta och ta upp detaljer som saknar betydelse.
Och klippt gräset med maskin kan jag se framför mig, ja, gråter du nu då eller över det hemska.

Vi andra tar in och lär av programmet och inte är som du en proffsgnällare frö saken skulle, för detta är inte din första tråd du gnäller som ett litet barn.
Vilket berättar du mår väldigt dåligt över något som saknar all betydelse.

Att du inte ens förstår att detta är vad man väljer pga kostnad, det tyder på att du är helt ointresserad.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så du tror att gemene man innan 1920-talet gick upp varje morgon, kokade upp 300 liter vatten och badade med tvål och schamponerade håret, borstade tänderna, tog på sig rena kläder och deo under armarna innan de gick till jobbet?
Haha, du idiot förklarar dig själv, ingen behöver 300l vatten för göra rent sig
Citera
2023-11-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att de såg ut som georgier/syditalienare är väl rätt troligt med mörkare hy och svart/brunt hår.
Hur länge har eskimåer funnits där de bor idag? De som koloniserade Skandinavien hade befunnit sig i Europa/Kaukasus i många årtusenden före att de började följa Isen som drog sig norrut, så de kom inte i en träkanot från Nigeria.
Jag har bara intresserat mig för Skandinaviens förhistoria och borde kanske inte uttala mig om inuiter för sanningen är att jag inte vet hur länge de funnits däruppe.

Däremot verkar deras D-vitaminrika kost kunna medföra att de fått en mörkare hudton.

På samma sätt var kosten på stäppen i öster fattig på D-vitamin och gjorde att indoeuropeérna där blev ljusa.
Citera
2023-11-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Ja där kan man påpeka att just den genen har vi inte fått från stridsyxorna utan från Falköping.
Citera
2023-11-06, 13:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det saknar betydelsen det du tar upp för 15000 års historia, börjar svårt undrar hur du mår snart.
Stackars dig att man har sågat med fogsvans för fixa veden, du måste inte fatta något alls i detta och ta upp detaljer som saknar betydelse.
Och klippt gräset med maskin kan jag se framför mig, ja, gråter du nu då eller över det hemska.

Vi andra tar in och lär av programmet och inte är som du en proffsgnällare frö saken skulle, för detta är inte din första tråd du gnäller som ett litet barn.
Vilket berättar du mår väldigt dåligt över något som saknar all betydelse.

Att du inte ens förstår att detta är vad man väljer pga kostnad, det tyder på att du är helt ointresserad.

Haha, du idiot förklarar dig själv, ingen behöver 300l vatten för göra rent sig

Om man ska ta ett ordentligt bad behöver du det. Om du jobbat 12h i en kolgruva - tror du att man blir ren av att badda sig i pannan med en blöt handduk? Folk förr i tiden luktade skit. Acceptera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in