Citat:
Ursprungligen postat av
otello
Hur blev serien, woke eller sevärd?
Finns gott om dårar i denna tråden som väldigt gärna vill beskriva den som woke, men min uppfattning är att den var överraskande "o-woke". Väldigt välgjord när det kommer till hur den var filmad. Snygga naturbilder etc.
Sedan är det förstås omöjligt att få med allting när man plöjer igenom 8000-10000 år på en timmes långt avsnitt. Nu band man upp mycket på enskilda personer under vissa tidsperioder och hoppade över flera tusen år emellan. Inte riktigt min grej det här med "modern journalistik" att allt skall kopplas till enskilda personer istället för att prata helhet.
Tycker väl man saknade berättelser om hur de första människorna häruppe hanterade de stora vattenmassorna. Sverige låg ju till stora delar under vatten när inlandsisen smälte, men serien beskrev det som att här var stora vandringsbara vidder. Den delen fick jag inte alls ihop.
Vad man tycker handlar väl även om vilken bakgrundskunskap man har. Ibland kändes det nästan lite cringe när man berättade som för barn, men samtidigt hade man ju skrämt bort 75% av alla tittare om man lagt nivån till folk som har stora kunskaper om historien. Totalt sett ändå ok.
Skulle inte kalla det en succé men det var absolut inte dåligt. Sätter betyget "Intressant och lovande" så får vi se hur kommande avsnitt här.