2023-11-06, 12:58
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Stämmer!

Vi som har kontakt med mörka människor vet att de flesta av dem måste äta D-vitamin för att kunna leva här under vintern. De mår annars mycket dåligt.

Att negrer skulle vara de första svenskarna är ett dåligt skämt. Vulgär-Darwinism leder till att de dör första vintern...

Det är så lätt att genomskåda syftet med denna pk-serie. Det är att lura i folk att alla har rätt att bo i vårt land, speciellt negrer för de var först. Men vilka svenskar har slagits mot ryssar vid Poltava och mot tyskar i Lutzen? Är det Reinfeldts förfader cirkusnegern?

SVT kan ta den serie och köra upp den någonstans där solen inte skiner. Deras jävla propaganda var det dummaste skit jag någonsin hört!
Så då vet du att som mörkhyad är det viktigt att äta sånt som gör att man får i sig D-vitamin. Och nu behöver du bara tänka dig att det finns en sådan kost så förstår även du att en mörkhyad kan överleva i Sverige.
Citera
2023-11-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Looom
Western European Hunter Gatherers hade inte SLC24A5, SLC45A2 varianterna, så de var mörka i hyn. Dock så såg de inte ut som Bantu, som enligt min teori är ganska ny fenotyp även i Afrika(inte äldre än 30 000 år).

De såg mer lika ut som Draviderna från Indien. Här är några ansiktsrekonstruktioner

https://www.deviantart.com/philipedwin/art/Villabruna-1-885638520

https://www.deviantart.com/philipedwin/art/Cheddar-Man-867446577

https://www.deviantart.com/philipedwin/art/La-Brana-1-885518427

Vad innebär dessa mutationer? De innebär att produktionen av melanin är avbruten eller reducerad.

Men produktionen av melanin kan vara avbruten eller reducerad via andra mutationer.
Citera
2023-11-06, 13:01
Medlem
irishrages avatar
Berättaren är en skådespelare och kan 0 om historia. Det borde naturligtvis gjorts av en professor i Svensk historia. Nej den inger inget som helst förtroende för mig.
Citera
2023-11-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag pratar om människor överlag för i tiden. Och jag vill hävda att de flesta människorna förr luktade skit med våra referensramar. Att tvätta sig noggrant varje dag, ha nytvättade kläder och deodorant är nåt som folk hållit på med de senaste 70-80 åren.

Då har du helt enkelt en väldigt fördomsfull syn på svunna tiders människor och vilka möjligheter de hade.
Citera
2023-11-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ingen som lever som samlare och jägare på våra breddgrader överlever i negerkostym. Tveksamt om de människor som vandrare ut från Afrika ens var så mörka som dagens bantunegrer.
Nej jag skrev i en annan tråd att jag inte tror att de var mörka som negrer men kan mycket väl ha varit mörkare än dagens Svenskar.

Sedan finns det ju inuiter med mörkare hudton norr om oss, så breddgraden är inte helt avgörande.
Citera
2023-11-06, 13:11
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Första avsnittet Obehagligt påklistrat woke. Sveriges befolkning från 10000- 6500 år visades som människor med mörk hy & afrohår eller påtagligt mellanösterutseende.
Svt ger afrosvenskarnas riksförbund öppet mål när de säger " vi har varit här i Sverige väldigt länge". Riktigt obehaglig historieförskjutning som de jobbat på länge. Speakern han vandrade omkring och såg och lät mest förvirrad.
Är inte han skådespelare egentligen?
Citera
2023-11-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hur blev serien, woke eller sevärd?

Finns gott om dårar i denna tråden som väldigt gärna vill beskriva den som woke, men min uppfattning är att den var överraskande "o-woke". Väldigt välgjord när det kommer till hur den var filmad. Snygga naturbilder etc.

Sedan är det förstås omöjligt att få med allting när man plöjer igenom 8000-10000 år på en timmes långt avsnitt. Nu band man upp mycket på enskilda personer under vissa tidsperioder och hoppade över flera tusen år emellan. Inte riktigt min grej det här med "modern journalistik" att allt skall kopplas till enskilda personer istället för att prata helhet.

Tycker väl man saknade berättelser om hur de första människorna häruppe hanterade de stora vattenmassorna. Sverige låg ju till stora delar under vatten när inlandsisen smälte, men serien beskrev det som att här var stora vandringsbara vidder. Den delen fick jag inte alls ihop.

Vad man tycker handlar väl även om vilken bakgrundskunskap man har. Ibland kändes det nästan lite cringe när man berättade som för barn, men samtidigt hade man ju skrämt bort 75% av alla tittare om man lagt nivån till folk som har stora kunskaper om historien. Totalt sett ändå ok.

Skulle inte kalla det en succé men det var absolut inte dåligt. Sätter betyget "Intressant och lovande" så får vi se hur kommande avsnitt här.
Citera
2023-11-06, 13:25
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Berättaren är en skådespelare och kan 0 om historia. Det borde naturligtvis gjorts av en professor i Svensk historia. Nej den inger inget som helst förtroende för mig.

Den skådespelaren var mest fokuserad av att le förföriskt mot skärmen och sängprata
Passade varken in på ämnet eller miljön.
Katastrof casting
Senast redigerad av frdk 2023-11-06 kl. 13:30.
Citera
2023-11-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage

Borde ha varit Henrik Ekman som är berättarrösten i naturprogrammen.
Citera
2023-11-06, 13:35
Medlem
Zloths avatar
Bra jobbat SVT. Ni kunde inte låta bli att ha med afrikaner Jävla idioti att låta afrikaner spela europeiska stenåldersfolk.

Mörkare hy måste för i helvete inte betyda att det är en neger. Nu har ni redan förstört er påkostade dokumentär efter bara ett avsnitt haha.
Citera
2023-11-06, 13:36
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looom
Western European Hunter Gatherers hade inte SLC24A5, SLC45A2 varianterna, så de var mörka i hyn. Dock så såg de inte ut som Bantu, som enligt min teori är ganska ny fenotyp även i Afrika(inte äldre än 30 000 år).

De såg mer lika ut som Draviderna från Indien. Här är några ansiktsrekonstruktioner

https://www.deviantart.com/philipedwin/art/Villabruna-1-885638520

https://www.deviantart.com/philipedwin/art/Cheddar-Man-867446577

https://www.deviantart.com/philipedwin/art/La-Brana-1-885518427

Intressant! Spontant känns det mer troligt än att de var lika dagens svartnegrer från Afrika. Men jag är ingen expert.

De hade även blå ögon enligt vad som sades i programmet. Det talar väl också emot att de var renodlade negrer?
Citera
2023-11-06, 13:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Såklart luktade alla nyskitet arsle med dagens mått och det mest hela tiden.

utöva oralsex på en kvinna måste varit jämförbart med att slickla rent botten i en fågelbur back then.

Det vete tusan! De var ju samma ras som vi är och kvinnor var nog kvinnor även då, det vill säga att de ville vara snygga och inte lukta illa. Min egen teori bara…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in