Jag har en flankstek jag skulle vilja ha medium rare och jag tänkte ge den lagom temp i ugnen och sedan steka yta i efterhand på stekpanna.
Tänkte ta den till 50 grader och sedan bryna, blir det bra tror ni?
Vilken temp blir lagom i ugnen?
Jag hittar inget bra recept på att fixa steken såhär, men jag tänker det är lättaste sättet att inte överlaga den vilket jag ofta råkar göra.
Tips?
Jag har en flankstek jag skulle vilja ha medium rare och jag tänkte ge den lagom temp i ugnen och sedan steka yta i efterhand på stekpanna.
Jag hittar inget bra recept på att fixa steken såhär, men jag tänker det är lättaste sättet att inte överlaga den vilket jag ofta råkar göra.
Tips?
Du är på rätt spår.
Googlar du reverse sear flank hittar du det här: https://www.mychicagosteak.com/steak...%205%20minutes.
Ungstemperatur på 107 grader (225 F). Ta ut vid 51 grader och bryn.
Det står att det tar 30-45 minuter, men håll koll på temperaturen. Det funkar nog bara om du har varmluftsugn.
Man steker väl ändå köttet först och stoppar in den i ugnen, eftersom det är lättare att kontrollera temperaturen på det sättet. Förstår att dina köttbitar överlagas.
Jojo, men nu var ju Mr.Bubs redo att tillaga en flankstek på en gång. Och med tanke på hans förslag av tillagningsmetoder, så misstänker jag att han varken äger eller har tillgång till en sous vide.
Jojo, men nu var ju Mr.Bubs redo att tillaga en flankstek på en gång. Och med tanke på hans förslag av tillagningsmetoder, så misstänker jag att han varken äger eller har tillgång till en sous vide.
Länge svagt i ugn grå som en sous vide sen fräser man lite yta , kanske lite soja så är den svart på 3 röda
Du är på rätt spår.
Googlar du reverse sear flank hittar du det här: https://www.mychicagosteak.com/steak...%205%20minutes.
Ungstemperatur på 107 grader (225 F). Ta ut vid 51 grader och bryn.
Det står att det tar 30-45 minuter, men håll koll på temperaturen. Det funkar nog bara om du har varmluftsugn.
Jag gjorde den som "vanligt" och stekte på grillpanna och sedan på ca 100 grader i ugnen men den andra biten som ska stekas imorgon blir med reverse sear flank, sen ska jag gämföra.
Hur som helst så blev den bra, antagligen för jag köpte en thermopen 1 som gjorde tempmätningen lättare!
Tips?
Nu har jag dålig koll på vad flankstek är för del eller hur den är formad. Men kan du inte göra som man gör med en rostbiff, det finns ju både engelsk och fransk variant (tror det är olika temperaturer man kör dom men låg värme många timmar.):
Vad tror ni om sous vide för en flankstek?
Jag har en sådan som tar plats nånstand..
I så fall funkar det med vanlig plastpåse för min vakum-maskin behöver bytas
Inte rå vitlök hoppas jag, finns en väldit liten risk frö att du skapar nervgift, använd vitlökspulver istället.
Jag bruka själv köra med rå vitlök men efter ha läst om det har jag slutat, Vill fan inte ta kol på folk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!