2023-11-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja men det kan jag köpa - trä stomme med osb skivor + dubbla gips skivor ... mmmm ... ljudisolerat.

Men sluta nu man lägger inte dubbla gips på OSB 👍 skivor.

Gips är mer för värmeisolerande verkan än att ta bort stomljud.

Du får läsa på mer om byggkostnader och hur man bygger.

Fortfarande är det här fel forum för det, sök dig till ett forum för byggnation.

Att påstå att Maja kan sova i en liten lgh som 35-40 kvm utan ljudisolerade material är hur dumt som helst.

En trippel A ljud klassad isolerad lgh, vet du vad det kostar?

Sluta nu, påstå istället att Maja hade öronproppar 😅
Citera
2023-11-05, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Men det är uteslutet att Maja hamnar i HD?
Ja, det är rätt osannolikt att HD tar upp fallet, med tanke på att Johanna redan fått strafflindring, som är mycket märklig i detta sammanhang, då bevisningen mot henne är så stark,det finns ingen tvekan att hovrätten sänker Johannas livstidsstraff, är väl som kompensation edtersom Maja frias från misstankarna och hovrätten vill vara lite sjyssta.. vi lär få höra mer om Vetlandastryparen hon har många att hämnas på när hon gjort sin volta.
Citera
2023-11-05, 23:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, det är rätt osannolikt att HD tar upp fallet, med tanke på att Johanna redan fått strafflindring, som är mycket märklig i detta sammanhang, då bevisningen mot henne är så stark,det finns ingen tvekan att hovrätten sänker Johannas livstidsstraff, är väl som kompensation edtersom Maja frias från misstankarna och hovrätten vill vara lite sjyssta.. vi lär få höra mer om Vetlandastryparen hon har många att hämnas på när hon gjort sin volta.
Folk säger olika. Men även om det är teoretiskt möjligt så är det nog som du säger, väldigt osannolikt.
Citera
2023-11-05, 23:11
Avslutad
Citat:
Folk säger olika. Men även om det är teoretiskt möjligt så är det nog som du säger, väldigt osannolikt.
Jag är en lekman, alla kan ha fel, men konstigare saker har hänt.
Det finns paragrafer och klausuler som ger grå hår, men så som jag förstått det hela, är det så
Citera
2023-11-05, 23:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag är en lekman, alla kan ha fel, men konstigare saker har hänt.
Det finns paragrafer och klausuler som ger grå hår, men så som jag förstått det hela, är det så
Att ens Johanna tas upp i HD är väl väldigt osannolikt? Måste väl vara någon alldeles särskild anledning eller för prejudikat?
Citera
2023-11-05, 23:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åklagaren kan överklaga både Johannas och Majas domar till HD, Vi lever i Sverige och går efter Sveriges lagar, Vi lever inte efter USA lagar.

Ingen har påstått något annat, varför du nu tror det.
Men det förändrar inte det faktum att det är uteslutet att Maja hamnar i HD, som var det jag kommenterade.
Citera
2023-11-05, 23:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Johanna kan också berätta mer om Majas inblandning under mordnattens ca 40 min då mordet skedde

Johanna kan berätta precis vilka sagor hon vill. Särskilt många fler än kvällspressen och en och annan Majahatare kommer ändå inte att lyssna på det.
Citera
2023-11-05, 23:18
Avslutad
Citat:
Men det är uteslutet att Maja hamnar i HD?
Maja är en rättsskandal i sig, hon skulle aldrig dömts till livstid, hon skulle inte ens ha åtalats för mord, eftersom hon uppenbarligen inte dödat Tove. Att hovrätten skriver att hon inte är trovärdig, samtidigt som dom skriver att det mycket väl kan vara så som Maja påstår, fast även på andra ej nämnda sätt, är skevt.
En dom ska inte vara "tveksam" som denna är utformad, för Majas del. Det är rätt stötande.

Det är faktiskt så, att hon kan ha legat i sängen eller suttit i fåtöljen, satt sig under köksbordet och hållit för öronronen för livet, för att inte höra bråket, som sedemera slutade med att Tove dog och den enda som kan vara skyldig är just Johanna. Tacka faan att Maja var rädd och orolig över Johannas triumfkort i rockärmen: håll käften annars säger jag att det var du
Citera
2023-11-05, 23:19
Avslutad
Citat:
Att ens Johanna tas upp i HD är väl väldigt osannolikt? Måste väl vara någon alldeles särskild anledning eller för prejudikat?
Precis och det är inte troligt.
Citera
2023-11-05, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Det är lite intressant att jämföra detta fallet i dess initiala skede med den färskare tragiska händelsen i Alingsås nyligen.

I Alingsåsfallet, liksom i detta fallet, häktades kort tid efter försvinnandet flera personer.

Skillnaden fallen emellan är att i detta fallet satt bägge de misstänkta häktade under nästan ett helt år, men i Alingsåsfallet har alla häktade utom en släppts.

På samma vis borde det ha varit i detta fallet.

Polisen hade skäl att misstänka Johanna. Det var hon som avslöjades med lögner i de tidiga förhören, och det var hon, och inte Maja, som åkte till donken med Toves mobil.

Mot Maja fanns inledningsvis inga bevis alls. Hon borde släppts ur häktet i ett tidigt skede.

Hade så skett, hade Maja helt säkert berättat sanningen mycket tidigare än vad hon nu gjorde, efter ha blivit satt i häkte i total isolering med fulla restriktioner.
Citera
2023-11-05, 23:32
Medlem
Citat:
Maja är en rättsskandal i sig, hon skulle aldrig dömts till livstid, hon skulle inte ens ha åtalats för mord, eftersom hon uppenbarligen inte dödat Tove. Att hovrätten skriver att hon inte är trovärdig, samtidigt som dom skriver att det mycket väl kan vara så som Maja påstår, fast även på andra ej nämnda sätt, är skevt.
En dom ska inte vara "tveksam" som denna är utformad, för Majas del. Det är rätt stötande.

Det är faktiskt så, att hon kan ha legat i sängen eller suttit i fåtöljen, satt sig under köksbordet och hållit för öronronen för livet, för att inte höra bråket, som sedemera slutade med att Tove dog och den enda som kan vara skyldig är just Johanna. Tacka faan att Maja var rädd och orolig över Johannas triumfkort i rockärmen: håll käften annars säger jag att det var du

Det där håller inte
J berättade att hon både fällt och tagit stryptag så något triumfkort hade hon knappast
Majas lögner är hennes egna för att skydda sig själv
J slängde hon under bussen och berättade massor om J eldande m. m
då var hon inte ett dugg rädd men att berätta vart de gömt Tove gjorde hon aldrig
Citera
2023-11-05, 23:33
Medlem
Sobrilbils avatar
En tanke slog mig:

Om det tas upp i HD, då kan inte Johanna få hårdare straff. Därför kan hon berätta vad som helst. Om hon hitills undanhållit något som är negativt för henne, och som bevisar att Maja deltog, då kan hon berätta det i HD och kanske är det just det hon vill.

Osannolikt, jag vet, men omöjligt kan det väl inte vara.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in