2023-11-05, 22:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Kommer Clea tala sin klient till rätta och få hrnne att avstå en överklagan? Det finns ju en risk att livstidsstraffet fastställs

Clea vill nog gärna lägga tid och energi på att försöka kaosa igenom ett HD-överklagande, hon kommer väl förmodligen snarare försöka övertala Johanna till det. Frågan är nog mer om Johanna vill det. Men det vill hon säkert, hon är nog lite kaos-kåt hon också. Det blir nog en överklagan där tror jag. Men jag tror inte att de kommer att få något prövningstillstånd. Men det skall bli intressant att se hur Clea vinklar det hela. Om bara Johanna överklagar kan straffet inte bli längre än det hovrätten dömt.
Senast redigerad av flashmaner 2023-11-05 kl. 22:15.
Citera
2023-11-05, 22:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om du tar reda på fakta, så är det visst möjligt, om åklagaren överklagar, vilket han lär göra OM nu Johanna vågar utmana ödet
Men det är uteslutet att Maja hamnar i HD?
Citera
2023-11-05, 22:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Men det är uteslutet att Maja hamnar i HD?

Ja! Har du fortfarande inte fattat ens det!?
Citera
2023-11-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ehhhh gogglat ..

Ja googla på du, innervägg i Sverige är 45 mm alternativt 70 mm trästomme, ej isolerad.

Bärande konstruktion 70 mm trästomme med ocb skiva alternativt dubbel gipsskivor för att hålla ihop reglarna eller lättbetong beroende på byggnadsår.

OCB skivor kan kläs med gips, överkurs och beroende på hur mycket man vill investera.

Fortfarande oisolerad.

Bärande väggar beror på tak konstruktionen i första hand. Man bör anlita en k-ingenjör för att fastställa om en vägg är bärande eller inte.

Stomme i aluminium används vanligen i konstruktion av våtrum ej som reglar av andra utrymmen.

Sluta nu med tramset.
Senast redigerad av PR400 2023-11-05 kl. 22:33.
Citera
2023-11-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Ja googla på du, innervägg i Sverige är 45 mm alternativt 70 mm trästomme, ej isolerad.

Bärande konstruktion 70 mm trästomme med ocd skiva alternativt dubbel gipsskivor för att hålla ihop reglarna eller lättbetong beroende på byggnadsår.

OCD skivor kan kläs med gips, överkurs och beroende på hur mycket man vill investera.

Fortfarande oisolerad.

Bärande väggar beror på tak konstruktionen i första hand. Man bör anlita en k-ingenjör för att fastställa om en vägg är bärande eller inte.

Stomme i aluminium används vanligen i konstruktion av våtrum ej som reglar av andra utrymmen.

Sluta nu med tramset.

Jag har då fan inga OCD-skivor i mina väggar. Vilken bygghandel säljer såna? Nån som drivs av landstingets affektiva ångest-klinik?
Citera
2023-11-05, 22:29
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja! Har du fortfarande inte fattat ens det!?

Åklagaren kan överklaga både Johannas och Majas domar till HD, Vi lever i Sverige och går efter Sveriges lagar, Vi lever inte efter USA lagar.
Citera
2023-11-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Jag har då fan inga OCD-skivor i mina väggar. Vilken bygghandel säljer såna? Nån som drivs av landstingets affektiva ångest-klinik?

Förlåt skulle vara OSB 😅🤣👍 ska genast försöka rätta.

Tack för hjälpen 🍺
Citera
2023-11-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Längdsgående innervägg är oftast en bärande vägg.

Hittade denna om innervägg.
Vad består en innervägg av?
En innervägg kan se ut på många olika sätt beroende på vilket material man använder och i vilken typ av utrymme man befinner sig. Den absolut vanligaste väggkonstruktionen består dock oftast av en regelstomme i trä eller plåt, isolering, plywood eller OSB-skiva och ett lager gips.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE widt6LW3a2CAxVyZ_EDHSLsCT0QFnoECD8QAw&url=https%3A %2F%2Fwww.traguiden.se%2Fkonstruktion%2Fkonstrukti v-utformning%2Fstomme%2Fvaggar%2Fbaran de-vaggar---generellt%2F&usg=AOvVaw1ZS2jwTybnWwc4-uzkhb3a&opi=89978449
Då kan du ta fram en ritning och markera bärande väggar i J bostad som är isolerade

De är inte heller isolerade och dessutom så var M vaken 2-3 gånger enl bevis under de ca 40 min mordet skedde så påstå inget om isolerade väggar så hon inte hörde el såg någonting
Sluta tramsa
Senast redigerad av Anedin 2023-11-05 kl. 22:40.
Citera
2023-11-05, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Förlåt skulle vara OSB 😅🤣👍 ska genast försöka rätta.

Tack för hjälpen 🍺
Ja men det kan jag köpa - trä stomme med osb skivor + dubbla gips skivor ... mmmm ... ljudisolerat.
Hee he he ... got U 🫠

För aktuella vägg är 80 - 100 mm tjock enligt planritningen .
Senast redigerad av Massonite 2023-11-05 kl. 22:57.
Citera
2023-11-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åklagaren kan överklaga både Johannas och Majas domar till HD, Vi lever i Sverige och går efter Sveriges lagar, Vi lever inte efter USA lagar.

Det blir då riksåklagaren som lämnar in överklagan till HD inte åklagaren i hovrätten. Det nämnde den senare själv i en intervju. Han sa att det var upp till riksåklagaren att besluta om någon av domarna ska överklagas.
Majas dom kommer med stor sannolikhet inte att överklagas av någon part.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-05 kl. 22:46.
Citera
2023-11-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Clea vill nog gärna lägga tid och energi på att försöka kaosa igenom ett HD-överklagande, hon kommer väl förmodligen snarare försöka övertala Johanna till det. Frågan är nog mer om Johanna vill det. Men det vill hon säkert, hon är nog lite kaos-kåt hon också. Det blir nog en överklagan där tror jag. Men jag tror inte att de kommer att få något prövningstillstånd. Men det skall bli intressant att se hur Clea vinklar det hela. Om bara Johanna överklagar kan straffet inte bli längre än det hovrätten dömt.

Johanna kan också berätta mer om Majas inblandning under mordnattens ca 40 min då mordet skedde
Citera
2023-11-05, 22:41
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det blir då riksåklagaren som lämnar in överklagan till HD inte åklagaren i hovrätten. Det nämnde den senare själv i en intervju.

Du har rätt, det är riksåklagaren som för talan i HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in