Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Föräldrarna gör säkert efter bästa förmåga att hålla henne kort - förutom att de curlar.
En vanlig reaktion i sig på sjukdomsvinst.
Hennes mor tror hon är skör.
Betäffande FUP och Majas mor så uppger hon följande:
"Hon har svårt med mycket människor runt i kring sig, svårt med press och behöver struktur.
Hon behöver veta vad som kommer hända. Om vi bjuder hem folk, behöver hon veta det i förväg. Det ligger inte för henne att vara spontan."
Detta behövs inte ihop med Johanna.
Maja är spontan, har snarare en överväxel än hypoaktivitet relaterat till ADD i två år.
Det är nyckfullt, kaotiskt och hon har inga problem med att ha folk omkring sig.
Noll behov av framförhållning och inte minsta tecken på skör.
Maja lever två parallella liv. Ett kriminellt med J som hon döljer och ett inrutat och sjukdomspassat i hemmet som hon rent otacksamt kallar fängelse och hon ljuger för föräldrarna.
När Maja kör sina snusförnuftiga lektioner i TR till CS - angående att hon ljugit för polis - så är det intet annat än ett försök att manipulera via sjukdomsvinst.
Hon uppvisar även en klart tydlig arrogans när hon högtravande ger lektioner om sin hjärna och låter mer än lovligt pinsam.
Förutom att hon byter röstläge och darren försvinner låter det väldigt väl inövat. Hon blir vass i tonen.
"Men det man måste ha i åtanke just det här att min hjärna.."
Vilket klart visar att jag förstår problematiken.
Jag är nämligen inte så korkad att jag inte ser vilken strategi hon försöker sig på och jag förmår skilja vad som härrör till sjukdomstillstånd.
Maja är falsk är sensmoralen.
Att M är falsk håller jag med dig om, likaså att hon lever två parallella liv, vilket även jag skrev.
Falskheten medför att tolkningar av samtliga hennes utsagor blir osäkra.
Huruvida M utnyttjar sina svårigheter och hemma inte gör vad hon skulle kunnat, framgår inte. Föräldrarna stöttar där de märker att hon behöver hjälp, vilket näppeligen är att curla.
Tillsammans med J ställs inga krav. Den enda förväntningen är att hon ska hänga på, visa respekt och vara lojal. Resten fixar J.
Huruvida M är spontan och inte i behov av framförhållning i Js sällskap framgår inte. Dock är det märkligt att hon orkar hålla Js tempo, ja, och troligtvis går hjärnverksamheten oftast på sparlåga av alla intryck.
Att det kravlösa partylivet med J har större dragningskraft än den kravfyllda vardagen ser jag inte som något märkligt.
Hur mycket och vad som är sant om brottslig verksamhet vet vi inte, då det endast är M som berättat, förutom F angående branden hos H och sprayningen av bilen.
M har inget att vinna på att föreläsa om hur hennes hjärna fungerar, då "avstängning" eller "bortträngning" inte kan förklara en lögn.
Men kanske har hon fått inspiration av förhöret med J och du har rätt i att hon tänker sig bortträngning som förmildrande omständighet, liksom J gjort. I annat fall hade hon väl inte nämnt det? Effekten blir dock den motsatta, än lägre trovärdighet.