2023-11-05, 17:46
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vem har pratat om negrer?
E en neger med blå linser i produktionen
Citera
2023-11-05, 17:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Fast är det inte lite märkligt att homo sapiens funnits i 300000 år men blev blonda och bleka plötsligt sista 10000 åren i norden? Och så förfäder bra mycket längre tillbaks än så.
När senaste istiden inleddes så hade homo sapiens redan existerat i 200000 år.

Jag har ju inget facit, men gissar att det var mer gradvist. Samtidigt som en del folk så klart rört sig snabbare i olika riktningar.

För det är väl ganska mycket gissningar? De gamla grekerna var väl rätt bleka 3000 år sedan, och de verkar inte blivit mycket mörkare ännu. 10000år känns inte som så lång tid i det stora hela.

Ser fram emot mer forskning om människans historia!

Vad fan snackar du om egentligen?

Precis som programmet visar så var istidens jägare som var de första att bosätta sig i dagens södra Sverige ganska mörkhyade och hade främst blå ögon. Det vet man från dna-analyser av skelett man hittat.

Däremot de som kom något senare från nordöst var mer ljushyade. Vilket man också visade.

I nästa avsnitt tar man upp invasionen av steppfolket från öst och de var blonda och ljushyade.

Inget av detta är minsta kontroversiellt idag.
Citera
2023-11-05, 17:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Hur kunde de bygga väggar och tak med stora stenblock?

De fick hjälp av aliens antar jag att du tror...
Citera
2023-11-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan snackar du om egentligen?

.

Jag är inte vidare påläst, och som jag skrev efter drog jag för snabba slutsatser efter kommentarer om ett program jag inte ännu sett..
(har förutfattade meningar om svt som spökar)
Citera
2023-11-05, 18:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag är inte vidare påläst, och som jag skrev efter drog jag för snabba slutsatser efter kommentarer om ett program jag inte ännu sett..
(har förutfattade meningar om svt som spökar)

Ok. Jag var själv extremt skeptisk till hur svt skulle framställa detta. Men jag blev mycket positivt överraskad av hur balanserat och vetenskapstroget det var!

Det enda jag reagerade på var att jag tyckte det såg ut som en somalier som skymtade förbi några sekunder, men jag kanske såg fel. Och att man porträtterade en kvinna som en jägare väldigt centralt i berättelsen. Det är ju jävligt spekulativt.
Citera
2023-11-05, 18:11
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Vad har du för bevis för att stenålderns människor var skitiga och hade trasiga kläder?
Bevis? Säger väl sig självt att ett vandrande folk som huvudsakligen jagar sin föda, och inte har oändlig tillgång till rent vatten och rätt redskap, både smutsar ner sig och nöter sina kläder. Bara att du testar själv, gå ut och campa i skogen en natt. Exakt allt du har på dig blir skitigt.

Kollade igenom Historieätarna för inte så länge sen. Där snackade de s.k. "experterna" om att t.o.m. adeln från tidigt 1500-tal och hela vägen in på 1900-talet var ofräscha, luktade illa och duschade väldigt väldigt sällan. Och här snackar vi ändå om ett bofast folk som levde 10 000 år senare med en mycket högre levnadsstandard.
Citera
2023-11-05, 18:14
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Vad menar du? Det krävs inte särskilt mycket tankeverksamhet att förstå att den första befolkningen var svarta eftersom människan härstammar från Afrika. Människor som sen förflyttade sig till breddgrader där solen inte ger många soltimmar tog evolutionen hand om. Vi fick vit hud pga att vi var tvungna, annars hade vi dött ut pga D-vitamin brist.

Lite skillnad på "mörkare hudton" och neger.
Titta på länken i mitt tidigare inlägg.

Skandinaviska jägare & samlare såg förmodligen ut som spanjorer med blåa ögon.

Det är för övrigt inte särskilt troligt längre att alla härstammar från just Afrika. Det verkar snarare som att mänskligheten har uppstått på många olika platser, bland annat Afrika.
Citera
2023-11-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ok. Jag var själv extremt skeptisk till hur svt skulle framställa detta. Men jag blev mycket positivt överraskad av hur balanserat och vetenskapstroget det var!

Ja, som sagt samma, men allt har ju börjat låta ganska lovande.
Jag kommer följa tråden och troligtvis vänta med att se serien förrän allt är avhandlat och någorlunda genomgått, och samtidigt försöka läsa på det som känts osäkert.
Citera
2023-11-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Vad menar du? Det krävs inte särskilt mycket tankeverksamhet att förstå att den första befolkningen var svarta eftersom människan härstammar från Afrika. Människor som sen förflyttade sig till breddgrader där solen inte ger många soltimmar tog evolutionen hand om. Vi fick vit hud pga att vi var tvungna, annars hade vi dött ut pga D-vitamin brist.

Haha vilken hjärntvättad sosse du är. När kommer alla dessa Afro Amerikaner i USA bli plötsligt vita menar du? Om 10 generationer, 20? Det kommer aldrig att ske.
Citera
2023-11-05, 18:20
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Vad har du för bevis för att stenålderns människor var skitiga och hade trasiga kläder?

Tror du människor på stenåldern hade dusch med varmvatten, tvål och Hennes&Mauritzbutiker?

Troligtvis kunde man inte tvätta kläderna utan bar dem tills de inte gick att laga längre.
Tvätta sig? Hur? De lär knappast ha slängt sig i iskallt vatten varje morgon.

Tvål hade de inte. Möjligtvis att de använde sig av någon form av bastu.
Har för mig att indianerna använde sig av någon form av bastu.
Citera
2023-11-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den förflyttningen skedde betydligt tidigare än efter förra istidens slut så nej.
Vidare är teorin out of Africa i högsta grad ifrågasatt.
Så att de svenska eller nordeuropeiska bosättarna såg ut som blånegrer är nonsens.

Ifrågasatt? Det skulle jag inte säga. Du tänker på tidsramar etc, det har ingen betydelse. Grundteorin om att människan härstammar från en liten utbrytargrupp från Afrika stöds av omfattande forskning.

Oavsett när förflyttningen skedde kunde man inte överleva med mörk hud i ett landskap där soltimmarna är färre.

Varför ser folk ut som att de sett ett spöke under vinterhalvåret till skillnad från sommaren?

Tänk till nu innan du svarar.
Citera
2023-11-05, 18:23
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Tror du människor på stenåldern hade dusch med varmvatten, tvål och Hennes&Mauritzbutiker?

Troligtvis kunde man inte tvätta kläderna utan bar dem tills de inte gick att laga längre.
Tvätta sig? Hur? De lär knappast ha slängt sig i iskallt vatten varje morgon.

Tvål hade de inte. Möjligtvis att de använde sig av någon form av bastu.
Har för mig att indianerna använde sig av någon form av bastu.
Åke tror att jägarna slängde upp en portabel dusch med varmvatten mitt ute på tundran. ¯\_(ツ)_/¯
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in