2023-11-05, 16:16
Medlem
Tuors avatar
Varför i hela helvete använde SVT negrer som skådespelare?

Skandinaviska jägare & samlare såg snarare ut som spanjorer med blåa ögon. Mörkare hudton =
måste vara blåneger enligt SVT.

Hur får man detta till en blåneger?
https://sverigesradio.se/artikel/5767129

Citat:
Men det som kan bekräftas är att den här personen som levde för sju tusen år sedan i nordvästra Spanien är väldigt genetiskt lik de jägare som man hittat rester av här i Skandinavien.

SVT är verkligen svenskfientliga ut till fingerspetsarna. Lägg ner skiten.
Senast redigerad av Tuor 2023-11-05 kl. 16:27.
Citera
2023-11-05, 16:25
Medlem
Första avsnittet kändes som att se ett avsnitt av Vetenskapens värld......
Citera
2023-11-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ja, jävlar vad kostnaderna hade skenat iväg om man gav fan i ett trimma skägg och noppa ögonbryn på skådisarna. Vi snackar flera hundratusen back...

Ta bara den här skådisen som ett exempel:
https://postimg.cc/R6GtBtBs

Han har alltså fått ett trimmat skägg som snarare passar i en reklamfilm för Balenciaga eller Versace, än en dokumentär om jägarsamhället.

Jag håller inte alls med Klyban om att mode är oviktigt för historien, tvärtom, men trimma hår har man nog gjort sen redan innan istiden.

Försökte hitta ett klipp på indianer (utan stål) som skär skägg tight med sten jag sett tidigare men var för svårt att hitta, länkar ett klipp på liknande med rakblad, flinta blir lika vasst.

https://youtu.be/2t5kF-EeAs8?feature=shared

edit: klippet jag letade som jag inte finner var med en isolerad jägarstam i Amazonas
Senast redigerad av hodde 2023-11-05 kl. 16:52.
Citera
2023-11-05, 16:47
Medlem
RoadToPerditions avatar
Första avnisttet avklarat och fan vilken propaganda-produktion det kändes som. Nä SVT kan inte göra någonting neutralt och bör endast satsa på att visa SPORT.
Citera
2023-11-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför i hela helvete använde SVT negrer som skådespelare?

Skandinaviska jägare & samlare såg snarare ut som spanjorer med blåa ögon. Mörkare hudton =
måste vara blåneger enligt SVT.

Hur får man detta till en blåneger?
https://sverigesradio.se/artikel/5767129

SVT är verkligen svenskfientliga ut till fingerspetsarna. Lägg ner skiten.

För oss intelligenta människor är det så jäkla tydligt att SVT driver en agenda. Hur kan folk inte se igenom deras lögner? Onda makter kontrollerar Sverige ska ni alla veta.......
Citera
2023-11-05, 17:06
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Enligt tvserien så hade däremot både de första jägarna och de som sen även bosatte sej permanent i Sverige alla svart hud och svart hår och kom från Tyskland, och att de sen fick ljusare hud genom att rasblanda med folk som kom hit samtidigt från norr via Finland.
Det är numera en statligt sanktionerad sanning att Tyskarna var negrer från Afrika som tack vare invandring från norr blev vita arier utan spår av sina förfäder. Denna makalösa migration som resulterade i en total utplåning av de negroida folkslagens gener - utom just de blå ögonen som de tydligen fick behålla.

Vilket sanslöst magplask från SVT. Afrikaner och araber var tydligen först till istäcket. Vita människor kom från nordpolen, oklart hur, men jag tippar på att vi kom tillsammans med samerna eller kanske från Atlantis, som vi bör placera norr om polcirkeln.
Citera
2023-11-05, 17:11
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Inga av de människorna är våra (dagens Svenskars) förfäder. De kom hit senare.

Svts vinkling är däremot att alla är invandrare som har blandats med varandra och att de allra första svenskarna var negrer, och att alla mestadels alltid bara har levt i fred och samarbetat med varandra.

Mest troligt så såg jägarfolken i Europa för tiotusen år sen mer ut som folk från typ Spanien.

Hursomhelst, när svenskarnas förfäder kom hit så blandades man naturligtvis med de som redan bodde här, och man såg troligtvis ut ungefär som de som redan bodde här, men att man var mer framgångsrika och snabbt blev fler till antalet så att det dna som tillhörde de som bodde här innan till stor del späddes ut och försvann.

Hade de som bodde här innan sett allt för annorlunda ut eller varit för annorlunda så skulle man ha trängt undan dem med våld och dödat/förslavat dem allihop, för det är vad människor alltid har gjort med folk som inte ser ut som dem, genom alla tider. Det är därför som mångkultur inte fungerar.
Citera
2023-11-05, 17:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag håller inte alls med Klyban om att mode är oviktigt för historien, tvärtom, men trimma hår har man nog gjort sen redan innan istiden.

Försökte hitta ett klipp på indianer (utan stål) som skär skägg tight med sten jag sett tidigare men var för svårt att hitta, länkar ett klipp på liknande med rakblad, flinta blir lika vasst.

https://youtu.be/2t5kF-EeAs8?feature=shared

edit: klippet jag letade som jag inte finner var med en isolerad jägarstam i Amazonas
Existerar inte ens i texterna.
Citera
2023-11-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag vägrar att tro att dom första som bodde i det som idag är Sverige såg ut som infödingar ifrån Amazonas djungler!
Varför ska dom envisas med det i varje serie om Sverige??

Vad menar du? Det krävs inte särskilt mycket tankeverksamhet att förstå att den första befolkningen var svarta eftersom människan härstammar från Afrika. Människor som sen förflyttade sig till breddgrader där solen inte ger många soltimmar tog evolutionen hand om. Vi fick vit hud pga att vi var tvungna, annars hade vi dött ut pga D-vitamin brist.
Citera
2023-11-05, 17:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Stör mig något oerhört på att allt är så rent och snyggt. Kostymerna ser ut att komma direkt från kostymavdelningen - inte en skråma, hålighet eller smutsfläck så långt ögat kan nå. Skådisarna har trimmade skägg, noppade ögonbryn och balsamerat hår...

VARFÖR är det så svårt för historiska tv-produktioner att få till realistiska och trovärdiga kostymer och skådisar? Serier som Rings of Power och The Witcher lider av samma problematik.

Vad har du för bevis för att stenålderns människor var skitiga och hade trasiga kläder?
Citera
2023-11-05, 17:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Vad menar du? Det krävs inte särskilt mycket tankeverksamhet att förstå att den första befolkningen var svarta eftersom människan härstammar från Afrika. Människor som sen förflyttade sig till breddgrader där solen inte ger många soltimmar tog evolutionen hand om. Vi fick vit hud pga att vi var tvungna, annars hade vi dött ut pga D-vitamin brist.
Den förflyttningen skedde betydligt tidigare än efter förra istidens slut så nej.
Vidare är teorin out of Africa i högsta grad ifrågasatt.
Så att de svenska eller nordeuropeiska bosättarna såg ut som blånegrer är nonsens.
Citera
2023-11-05, 17:44
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Stör mig något oerhört på att allt är så rent och snyggt. Kostymerna ser ut att komma direkt från kostymavdelningen - inte en skråma, hålighet eller smutsfläck så långt ögat kan nå. Skådisarna har trimmade skägg, noppade ögonbryn och balsamerat hår...

VARFÖR är det så svårt för historiska tv-produktioner att få till realistiska och trovärdiga kostymer och skådisar? Serier som Rings of Power och The Witcher lider av samma problematik.

Till stor del tror jag det handlar om att svenska produktionsbolag helt enkelt är inkompetenta, blandat med politisk toppstyrning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in