2023-11-05, 10:24
Medlem
GrillTeknikers avatar
Trist att det aldrig finns engelsk undertext på SVT's program. Detta hade ju varit ett bra tillfälle att ge hela världen (nåja, de som kan läsa engelska åtminstone) en historielektion om Sverige. Tänker både på personer i andra länder som är nyfikna på Sverige (finns gott om dem i t.ex. Tyskland, Asien, USA), men även nyanlända som ännu inte är på den nivån att de kan förstå tal flytande. Hade blivit både en bra språklektion och historielektion.

En stor anledning till att vi svenskar är så bra på engeleska jämfört med många andra länder är ju att vi behåller originalljudet och lägger på svensk undertext. Borde fungera åt andra hållet också.
Citera
2023-11-05, 11:28
Medlem
wizzmans avatar
Jag vägrar att tro att dom första som bodde i det som idag är Sverige såg ut som infödingar ifrån Amazonas djungler!
Varför ska dom envisas med det i varje serie om Sverige??
Citera
2023-11-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
En stor anledning till att vi svenskar är så bra på engeleska jämfört med många andra länder är ju att vi behåller originalljudet och lägger på svensk undertext. Borde fungera åt andra hållet också.

De Nordamerikaner jag träffat som har engelska som första och enda språk berättar att de inte alls är intresserade av att se en film med subtitles. Den svenska "män som hatar kvinnor" var bioaktuell när jag var i Kannada och en bekants hela familj såg den "av misstag". De hade aldrig gått och sett filmen om de hade insett att den var subtitled och förstod inte hur man kunde göra en film av så pass populär bok på svenska.

"Ni kan ju prata engelska, varför inte bara göra det" har jag hört ett par gånger.

Jag tror att det är så här: undertexter fungerar bra här hemma då vi har vant oss vid detta, andra länder dubbar eller gör egen inspelning på sitt språk.
Citera
2023-11-05, 12:02
Medlem
En besvikelse. Man hittar mer kunskapsinnehåll på Youtube jämfört med det här. Videor som ofta är gjorda av enskilda personer dessutom.

Serien verkar ha gått all in på stil över substans. Alldeles för mycket visuella effekter och musik och historien känns bara ytlig och förenklad. Detta i en tid då våra historiekunskaper är låga. Experterna kommer med grundläggande saker så det blir ingen vettig diskussion eller analys av Sveriges historia.

:(
Senast redigerad av Wartem 2023-11-05 kl. 12:08.
Citera
2023-11-05, 12:22
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag vägrar att tro att dom första som bodde i det som idag är Sverige såg ut som infödingar ifrån Amazonas djungler!
Varför ska dom envisas med det i varje serie om Sverige??

de påstår ju de kom från typ Tyskland o inte fan är tyskar negrer.. de har kanske hittat 1 skelett med neger dna o de räcker väl.. sen att isen skulle dra sig bort lika fort i norra sverige som i södra kan de ju också försöka få oss o tro.. det är fortfarande bra mycket kallare i Tromsö än i Malmö trots Golfström
Citera
2023-11-05, 12:23
Medlem
Det var lättsmält första avsnitt med för lite inlandsis.

Det kändes som de programansvariga avrundat de inklippta experterna för att undvika att tittarna skall få en vilja att fråga mer.

Beröm för att de visade hur viktigt fisket varit genom tiderna och Lake Aggassi fick någon minut.
Citera
2023-11-05, 12:30
Medlem
peterZiipens avatar
Stör mig något oerhört på att allt är så rent och snyggt. Kostymerna ser ut att komma direkt från kostymavdelningen - inte en skråma, hålighet eller smutsfläck så långt ögat kan nå. Skådisarna har trimmade skägg, noppade ögonbryn och balsamerat hår...

VARFÖR är det så svårt för historiska tv-produktioner att få till realistiska och trovärdiga kostymer och skådisar? Serier som Rings of Power och The Witcher lider av samma problematik.
Citera
2023-11-05, 12:42
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
de påstår ju de kom från typ Tyskland o inte fan är tyskar negrer.. de har kanske hittat 1 skelett med neger dna o de räcker väl..
Du tror på allvar att de som levde i dagens Tyskland för tiotusentals år sedan såg ut precis som Carsten och Günther gör idag?
Citera
2023-11-05, 12:46
Medlem
RazorKevlars avatar
10.000 kronorsfrågan inför kvällens första avsnitt. Hur många minuter in i programmet tar det för att finna 5 fel / förvanskningar?

Jag tror att den här tråden kommer att explodera ikväll?
Citera
2023-11-05, 12:51
Medlem
jag blev lite intresserad av så kallade ''hallonflickan'' hon hade alltså blivit fastbunden och kastas i sjön och drunknat hon hade troligtvis blivit offrad till gudarna/någon ritual. Första gången jag fick höra om denna hallonflickan.

Sedan den maffiga stora graven i Skåne va också häftig måste ha varit svårt att få till.

Smälte isen först och sedan kom tillbaka igen efter några tusen år som jag förstod det?

Första avsnittet va lite halv tråkig i emellanåt men tror det blir bättre ju längre fram vi kommer. Jag ser nog mest fram emot avsnittet om Vikingarnas tid och Häxor och krig.
Citera
2023-11-05, 12:56
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
10.000 kronorsfrågan inför kvällens första avsnitt. Hur många minuter in i programmet tar det för att finna 5 fel / förvanskningar?

Jag tror att den här tråden kommer att explodera ikväll?
Är såklart en småsak, men jag reagerade iaf på att jägarna satt runt en lägereld (runt min 08:00) MITT ute på tundran, flera mil från närmaste träd.
- Hur gick det till, rent logistiskt, för att få dit veden? Skulle vara extremt energikrävande att släpa på allt virke.
- Det behövs kolossala mängder ved för att hålla igång en eld.
- Veden såg ut att vara sågad med en fogsvans. Hade de tillgång till en sådan mitt ute på tundran för 10000 år sedan?
Citera
2023-11-05, 13:35
Medlem
Retar mig enormt på programledaren. Så överdrivet tillgjord och mysig.
I övrigt är det helt ok. Det skrapar ju bara på ytan, finns inte programtid att gå in på djupet. Blir mer en sammanfattning av Sveriges historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in