Citat:
Ursprungligen postat av
Corinus
Varför skulle det inte ligga i att maximera sin vinst? Vet du av några företag som inte vill maximera sin vinst?
När det gäller de primära mänskliga behov som anses ska kunna tillgodoses i ett demokratiskt välfärdsland, så som kvalitativ: sjukvård/bostad/utbildning, så blir privatisering en svindyr affär. Antingen så ska det drivas av en stat som har minimalt vinstintresse eller så behöver marknaden vara starkt reglerad. Privatiseringarna i Sverige har helt klart brister och det är tydligt att det behövs mycket starkare kontroll för att säkerställa att bolagens vinstintresse inte går ut över kvalitén.
Citat:
Har du en fungerade hyresmarknad så finns det flertalet aktörer på marknaden, om en behandlar sina hyresgäster som skit, varför skulle man vilja bo där om det finns andra alternativ?
Den underbara reglering vi har idag kallas tvångsförvaltning, den finns till för att säkerställa att hyresvärdar inte ska kunna behandla sina hyresgäster som skit under någon längre tid. För kruxet är att när det råder brist på vissa hyresobjekt så kommer en stor andel hyresgäster välja de bostäder som har billigast att hyra, oavsett hyresvärd.
Citat:
Sorry, vi måste släppa den här sossementaliteten om ondskefulla marknadsaktörer.
Jag är inte röd men jag vet vilket samhälle jag vill ha, och det samhället gynnas inte av att människor 1) inte har någonstans att bo eller 2) tvingas lägga mer än 30% av sin disponibla inkomst på bostadsutgifter.
Privata fastighetsägare kommer ALLTID prioritera maximerad vinst, det gör dem mindre attraktiva som hyresvärdar.