2023-11-04, 11:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag syftar på andrahandsmarknaden.

https://qasa.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/press/2023-04_Hyresrapporten_final_2.pdf
Jo, men där har det ju alltid funnits att få tag på. Kanske kan vara så att hyrespriserna för andrahand är på väg ned nu. Men det är en osäker tillvaro... Tror inte det kommer påverka bostadspriserna särskilt mycket vare sig upp eller ner.
Citera
2023-11-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Ja absolut, men fokuset kommer ligga i total vinstmaximering - något som bör hållas utanför bostadsmarknaden enligt mig.

Varför skulle det inte ligga i att maximera sin vinst? Vet du av några företag som inte vill maximera sin vinst?

Har du en fungerade hyresmarknad så finns det flertalet aktörer på marknaden, om en behandlar sina hyresgäster som skit, varför skulle man vilja bo där om det finns andra alternativ?

Sorry, vi måste släppa den här sossementaliteten om ondskefulla marknadsaktörer.
Citera
2023-11-04, 18:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Varför skulle det inte ligga i att maximera sin vinst? Vet du av några företag som inte vill maximera sin vinst?

När det gäller de primära mänskliga behov som anses ska kunna tillgodoses i ett demokratiskt välfärdsland, så som kvalitativ: sjukvård/bostad/utbildning, så blir privatisering en svindyr affär. Antingen så ska det drivas av en stat som har minimalt vinstintresse eller så behöver marknaden vara starkt reglerad. Privatiseringarna i Sverige har helt klart brister och det är tydligt att det behövs mycket starkare kontroll för att säkerställa att bolagens vinstintresse inte går ut över kvalitén.

Citat:
Har du en fungerade hyresmarknad så finns det flertalet aktörer på marknaden, om en behandlar sina hyresgäster som skit, varför skulle man vilja bo där om det finns andra alternativ?
Den underbara reglering vi har idag kallas tvångsförvaltning, den finns till för att säkerställa att hyresvärdar inte ska kunna behandla sina hyresgäster som skit under någon längre tid. För kruxet är att när det råder brist på vissa hyresobjekt så kommer en stor andel hyresgäster välja de bostäder som har billigast att hyra, oavsett hyresvärd.

Citat:
Sorry, vi måste släppa den här sossementaliteten om ondskefulla marknadsaktörer.

Jag är inte röd men jag vet vilket samhälle jag vill ha, och det samhället gynnas inte av att människor 1) inte har någonstans att bo eller 2) tvingas lägga mer än 30% av sin disponibla inkomst på bostadsutgifter.

Privata fastighetsägare kommer ALLTID prioritera maximerad vinst, det gör dem mindre attraktiva som hyresvärdar.
Citera
2023-11-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Jag är inte röd men jag vet vilket samhälle jag vill ha, och det samhället gynnas inte av att människor 1) inte har någonstans att bo eller 2) tvingas lägga mer än 30% av sin disponibla inkomst på bostadsutgifter. .

Nu i 2023, lever vi i ett system där det är väldigt vanligt att folk lägger åtminstone 30% av sin disponibla inkomst på bostaden. Eftersom staten kontrollera räntan och pengarna, samt var och hur du får bygga bostäder, så ligger ansvaret till högsta del på dem.

Citat:
Privata fastighetsägare kommer ALLTID prioritera maximerad vinst, det gör dem mindre attraktiva som hyresvärdar.

Det är möjligtvis din åsikt, men den är inte förankrad i verkligheten. Finns oftast dröser av flertalet privata hyresvärdar även i väldigt små kommuner. Där folk gör aktiva val att bo via en privat hyresvärdar istället för en kommunal. Så nej, dom är inte per automatik mindre attraktiva hyresvärdar.
Citera
2023-11-04, 22:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men där har det ju alltid funnits att få tag på. Kanske kan vara så att hyrespriserna för andrahand är på väg ned nu. Men det är en osäker tillvaro... Tror inte det kommer påverka bostadspriserna särskilt mycket vare sig upp eller ner.

Nja, lägre hyra till ägaren som fått högre månadsavgift och större ränteutgifter gör det mindre intressant att behålla lägenheten.
Citera
2023-11-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus

Och givetvis ska det vara så i princip överallt, undantaget bostäder enligt mig.

Boende är inte som en produkt där du snabbt kan välja/byta/utesluta. Eller ja, men det blir extremt omständligt och odrägligt att göra det.

Fungerande på vilket sätt - att hyresvärdar kan ta ut precis vad folk är villiga att betala och sen höja tills de når bristningsgränsen till vad folk är redo att stå ut med?

Sorry, men det är du som får fortsätta störa dig på sossementaliteten då den inte kommer försvinna.
Citera
2023-11-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Och givetvis ska det vara så i princip överallt, undantaget bostäder enligt mig.

Boende är inte som en produkt där du snabbt kan välja/byta/utesluta. Eller ja, men det blir extremt omständligt och odrägligt att göra det.

Fungerande på vilket sätt - att hyresvärdar kan ta ut precis vad folk är villiga att betala och sen höja tills de når bristningsgränsen till vad folk är redo att stå ut med?

Sorry, men det är du som får fortsätta störa dig på sossementaliteten då den inte kommer försvinna.

Med den logiken borde en central lägenhet i Helsingfors kostat 150k i månaden.

Varför skulle folk inte kunna flytta om de tycker hyran är för hög?

Bytesmarknaden för HR i Stockholm är redan idag extremt aktiv där folk hela tiden är villiga att byta till något billigare. Folk är beredda att flytta direkt för en ynka tusenlapp i månaden.
Citera
2023-11-05, 11:35
Medlem
Marknaden kommer krascha med 50% år 2024, sanna mina ord, helt dött nu. Jag känner personligen ett tiotal personer som inte får sålt sina bostäder trots hyfsat lågt pris.
Citera
2023-11-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Klart det går att bygga billigare utan handikappsanpassning, bullerregler, miljöregler och hänsyn till estetik. Hiss? Pjosk. Egna badrum? Pjosk! Man kan dela i källaren. 3 glasfönster? Pjosk! Förresten pjosk med fönster överlag. Kan ha i enstaka rum. Parkett? Pjosk! Lägg bara en plastmattai hela lägenheten. Stryktåligt och lättstädat. Tvättmaskin. Pjosk. Mikrovågsugn. Pjosk.

Låt rumäner och bulgarer bygga också så blir det extra billigt.

Man kan inte få kakan och äta den. Ska vi ha världens tuffaste krav och regler samt skyhöga bygglöner så kostar det därefter.

För ingen kan ju tycka att man ska bygga ”som vanligt” = snordyrt. Och låta skattebetalarna betala andras boende
Självklart går det att bygga billigare, men det är inget regler och marknad efterfrågar. En genomsnittligt badrumsrenovering kostar i Stockholm (precis som på landet) drygt 150k enligt statistik/fakta utifrån offerter i snitt. Självklart kan det bli billigare med utländsk arbetskraft och material handlade i Öst, 100k är inga konstigheter. Sen att Flanders bygg tar 300k+ för motsvarande standard passar den okunniga.
Citera
2023-11-05, 12:09
Medlem
Bort
Citera
2023-11-05, 12:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Nej kan det verkligen stämma? köpte själv en lägenhet 2014 och priserna då var ungefär hälften mot vad de är idag för samma typ av lägenheten (innerstan). Visst inflan har käkat lite men inte så mycket väl?

Skulle säga flera kedjehus går nominellt för dec 2014 års priser i kranskommuner, realt på 2013 års nivå.
Citera
2023-11-05, 12:42
Avslutad
Så nu har tråden helt dött då alla accepterar att skiten kraschar och det kommer antagligen bli värre men ingen vet. Så nu förs en hetsig diskussion kring hyresrätter. Mer bearish är så kan det väl inte bli? Inte för det spelar mig någon roll, jag har lagt ytterligare investeringar i Sverige på hyllan iaf 5 år, så det jag tjänar mest på är givetvis uppgång så jag kan sälja av det jag äger. Men tror jag får sitta på min säck ett bra tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in