2023-11-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag instämmer. Om det hade funnits en stark indiciekedja mot Maja vad gäller mord så tror jag att hon hade blivit dömd för det i HR. Inte friad. En stark indiciekedja kan väl tolkas som bevis?
Under förhandlingarna i TR så säger Toves syster att de inte hade någon konflikt med Maja tex. I HR säger åklagaren t o m själv att Majas uppsåt inte är tydligt/oklart.

När inte ens S-E Alhem som är ordförande i brottsofferjouren och tidigare överåklagare är förvånad av den friande domen i HR är jag övertygad om att den är korrekt. Det har varit svajig bevisning under hela rättsprocessen sa han. Redan Inför förhandlingarna i TR trodde han på en friande morddom i Majas fall. Det handlar ju om rättssäkerhet. I Johannas fall trodde han främst på livstid eller möjligen 18 år. Men Johanna hade lite hjälp av rättsliga rådets utlåtande och att hon blev friad för skadegörelse.
.

TR såg en indiciekedja och därför blev Maja dömd
Sen vad HR höll på med var märkligt eftersom den åklagaren inte alls lyfte frågor runt detta..
sorgligt att se att du är helt såld på en persons sanning i tråden
Citera
2023-11-04, 23:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag skrev "indiciekedja" och du svarar att det inte finns några bevis.

Otrevlig? Oj, förlåt mig. Du är en fantastisk Majahatare!

Du får väl läsa mitt svar till EsmeraldaFelicia, så kanske du kan lära dig vad en "stark indiciekedja" är för något.

När ska du lära dig att ta reda på innebörden av det du skriver, innan du postar skiten?

Så nu har jag blivit en Majahatare också. Den var ny, det må jag säga

Jag har tagit Maja i försvar. Det har jag aldrig förnekat. Det gjorde jag i ungefär samma veva som jag, för många månader sedan, insåg det som också hovrätten insåg, och påpekade, nämligen att det är i avsaknaden av detaljerna, som sanningen finns.

Johannas beskrivning av Majas delaktighet i mordet är detaljfattigt. Det beror på, menar hovrätten, att Johanna inte har varit med om det hon försöker berätta. Men allt annat Johanna berättat är detaljrikt, för det har hon varit med om. Slutsats, Johanna ljuger om Majas delaktighet.

På samma vis är Majas berättelse om hur mordet gick till detaljfattig. På samma vis beror det på att Maja inte varit med om det hon försöker berätta. Istället är det en återgivelse av den berättelse som Johanna gett Maja. Men allt annat Maja berättar, före och efter mordet, är detaljrikt, för det har Maja varit med om.

Det tog ett tag innan jag såg skillnaden i detaljrikedomen i Majas berättelse över tid. Hur detaljerna finns i beskrivningarna om Nöjet och promenaden hem, och hur de finns med i beskrivningen av dumpningen av kroppen, Tove under lakanet i hallen, utforslingen genom trapphuset, bilresan, nycklarna, ljudet av Toves kropp mot gruset på grusvägen, osv. Men hur beskrivningen av det som skedde i lägenheten när Tove dog saknar nästan all sådan form av detaljåtergivning. Slutsats, Maja talar sanning om att hon inte var där när Johanna mördade Tove.

Under tiden som vissa av oss andra sätter oss väl in på djupet i vad som hänt, de inblandades berättelser och bevisen kring detta, och blir bekräftade av hovrättens själva, så sitter ett gäng troll och näthatare som du och vet inte ens vad en indiciekedja som når beviskravsnivå är för något.
Citera
2023-11-04, 23:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
.

TR såg en indiciekedja och därför blev Maja dömd

Det var just eftersom tingsrätten INTE "såg" någon indiciekedja, som tingsrätten tvingades hitta på sina egna "bevis" för att, som domaren uttryckte det hela "få ihop det här".

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Sen vad HR höll på med var märkligt eftersom den åklagaren inte alls lyfte frågor runt detta..
sorgligt att se att du är helt såld på en persons sanning i tråden

Hovrätten å sin sida såg klart och tydligt att det inte höll ihop, det fanns inte ens en början på något att hålla ihop. Det fanns inget alls, annat än tomma anklagelser mot Maja. Därför försattes Maja på fri fot direkt efter förhandlingen, och friades helt från alla misstankar om inblandning i mordet.

Att du sedan är så inkompetent på juridiken att du inte ens fattat att det inte är åklagarens uppgift att åter rapa upp allting han sagt inför tingsrätten, även inför hovrätten, visar just inget annat än just din totala okunskap om juridik och processrätt.
Citera
2023-11-04, 23:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men det verkar vara oändligt svårt att sätta tankarna på pränt, då är det istället ord som "hovrättsrunkare" och liknande, som ploppar fram.

Det finns inga bevis emot Maja. Maja är oskyldig. Det har hovrätten slagit fast.
Kära Majahatare!

Hur vet du att Maja är oskyldig?

Nej, Hovrätten har inte slagit fast att Maja är oskyldig. Hovrätten fastslår inte att folk är oskyldiga.
Citera
2023-11-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ja, med uttrycket "stark indiciekedja" avses normalt en kedja av indicier som tillsammans blir så starka att de når beviskravsnivå, vilket är vad som krävs för att någon skall kunna bli fälld på indicierna. Och det är ju vad Majahatarna i tråden vill göra gällande är fallet här.

Men precis som du påtalar, om det funnits en sådan, så hade hovrätten dömt utifrån den.
Men det finns inga bevis emot Maja, och hon friades av en enig hovrätt.

Ja, i min mening hade Johanna också lite hjälp av åklagaren som jag tycker fallerade i att presentera alla bevis för Johannas uppsåt för rätten.

Jag har inte sett en enda juridiskt kunnig person som har ifrågasatt domen emot Maja, inte ens åklagaren. Tvärtom var så gott som alla juridiska experter överens redan innan tingsrätten, att Maja skulle frias från alla misstankar om delaktighet i mordet på Tove.

Det har heller inte kommi några signaler om att domen mot Maja ska överklagas av någon part.
Citera
2023-11-04, 23:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Kära Majahatare!

Hur vet du att Maja är oskyldig?

Nej, Hovrätten har inte slagit fast att Maja är oskyldig. Hovrätten fastslår inte att folk är oskyldiga.

Jaså, gör dom inte det. Och det vet du, menar du? Noll koll har du precis som vanligt och sprider fortsatt bara den ena lögnen efter den andra

För det är precis vad hovrätten har gjort. De har slagit fast att Maja är oskyldig. Precis som de har slagit fast att Johanna är skyldig.
Citera
2023-11-04, 23:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är ett väldigt vanligt mänskligt beteende att förstärka sina svagheter för utnyttja folks hjälpsamhet.
Presentera belägg för vilka svagheter M skulle utnyttjat, på vilket sätt och gentemot vem!
Citera
2023-11-04, 23:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det har heller inte kommi några signaler om att domen mot Maja ska överklagas av någon part.

Så är det. Det lär inte hända. Det finns ingen i ärendet som inte förstår att Maja är oskyldig och att ett överklagande är fullständigt fruktlöst.
Citera
2023-11-05, 00:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du får väl läsa mitt svar till EsmeraldaFelicia, så kanske du kan lära dig vad en "stark indiciekedja" är för något.

När ska du lära dig att ta reda på innebörden av det du skriver, innan du postar skiten?

Så nu har jag blivit en Majahatare också. Den var ny, det må jag säga

Jag har tagit Maja i försvar. Det har jag aldrig förnekat. Det gjorde jag i ungefär samma veva som jag, för många månader sedan, insåg det som också hovrätten insåg, och påpekade, nämligen att det är i avsaknaden av detaljerna, som sanningen finns.

Johannas beskrivning av Majas delaktighet i mordet är detaljfattigt. Det beror på, menar hovrätten, att Johanna inte har varit med om det hon försöker berätta. Men allt annat Johanna berättat är detaljrikt, för det har hon varit med om. Slutsats, Johanna ljuger om Majas delaktighet.

På samma vis är Majas berättelse om hur mordet gick till detaljfattig. På samma vis beror det på att Maja inte varit med om det hon försöker berätta. Istället är det en återgivelse av den berättelse som Johanna gett Maja. Men allt annat Maja berättar, före och efter mordet, är detaljrikt, för det har Maja varit med om.

Det tog ett tag innan jag såg skillnaden i detaljrikedomen i Majas berättelse över tid. Hur detaljerna finns i beskrivningarna om Nöjet och promenaden hem, och hur de finns med i beskrivningen av dumpningen av kroppen, Tove under lakanet i hallen, utforslingen genom trapphuset, bilresan, nycklarna, ljudet av Toves kropp mot gruset på grusvägen, osv. Men hur beskrivningen av det som skedde i lägenheten när Tove dog saknar nästan all sådan form av detaljåtergivning. Slutsats, Maja talar sanning om att hon inte var där när Johanna mördade Tove.

Under tiden som vissa av oss andra sätter oss väl in på djupet i vad som hänt, de inblandades berättelser och bevisen kring detta, och blir bekräftade av hovrättens själva, så sitter ett gäng troll och näthatare som du och vet inte ens vad en indiciekedja som når beviskravsnivå är för något.
Oj vad många ord du skrev. Och "Majahatare" fick du med också ser jag.

Tingsrätten ansåg att indiciekedjan var så stark att det var ställt bortom rimligt tvivel att Maja gjort sig skyldig till mord och utdelade ett livstidsstraff.

Jag tycker att indiciekedjan är stark. Självklart, du har rätt, det måste bero på att jag inte vet vad en stark indiciekedja är för något.
Citera
2023-11-05, 00:08
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag delar din uppfattning.
Jag tror Maja hamnade i klorna på en tjej som har enorma problem med sitt hat , vilket Maja inte riktigt ville se eller klarade av att ta in på det sätt som man tänker sig att vuxna gör.

Tänk vad underbart livet skulle ha varit om jag och 300 000 ungdomar 1969 skulle ha bidragit i ett mord och kunnat skylt på påhittade diagnoser, men nej det kunde vi inte, vi blev dömd trots att flera av oss bevisligen sov, men när lilla Maja sover och dessutom har svårigheter att bete sej som vuxen så ska vi köpa resonemanget, du köper det men inte jag, Maja är och förblir en jävla manipulerande grisunge.
Citera
2023-11-05, 00:12
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Presentera belägg för vilka svagheter M skulle utnyttjat, på vilket sätt och gentemot vem!

Hemma hos mamma och pappa som hon utnyttjat sin så kallade diagnos.
Citera
2023-11-05, 00:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag var otydlig. När jag skrev att det är ett vanligt beteende menar jag generellt.

Det var din kommentar till personen du svarade att hen inte förstod problematiken som jag reagerade på.

Att spela på sina svagheter för att utnyttja folks hjälpsamhet är en del av problematiken.

Om Maja var sådan vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in