2023-11-04, 21:41
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har vi ett stabilt rättsväsende när man kan bli dömd till livstids fängelse för mord i Tingsrätten och frikänd i Hovrätten, utan att nya uppgifter framkommit?

Bara en reflektion.

För övrigt hoppas jag att Maja blir frälst och berättar sanningen i Guds namn.

Amen

Nej det har vi inte. TR är ett skämt. Att hon släpptes i hovrätten är även det ett skämt. Maja kunde gott sitta i tio år.
Citera
2023-11-04, 21:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är svårt att få "smarta" människor att förstå bilden av hur en person med funktionsvariationer fungerar.
Det går inte att bocka för vissa kriterier för att kvala in, det ser olika ut för alla och skiljer sig från dag till dag, beroende på oro, sömn, mat, berusning.

Det Maja har problem med kan vara en annan persons bästa egenskaper, trots att dom har fått samma stämpel i protokollet.
Autistiska drag och ADD, sen barndomstrauma, depression och självmordstankar.

Vad har Johanna i sin ryggsäck?
Någon form av personlighetsstörning, men enligt henne själv, mår hon toppen, hur kommer det sig att hela Vetlanda fruktar hennes vrede? Ingen har varit rädd för Maja.
Jag skrev endast om de problem som M beskrivits ha enligt FUP och som föräldrarna hjälpt henne med.
Citera
2023-11-04, 21:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan du vänligen sluta låta som nåt flummigt ur en roman och anpassa dig till de faktauppgifter som det berör.

Jag skriver bland annat om hur hon trakasserar både Tove och fd väninnan på Nöjet!
Fakta är att M har svårigheter att hantera vardagens krav, vilket föräldrarna förstår och stöttar upp efter bästa förmåga. Det står att läsa i FUP.

Du påstår att M utnyttjar detta som sjukdomsvinst i manipulativt syfte, vilket klart visar att du inte förstår problematiken.
Senast redigerad av sybel 2023-11-04 kl. 21:54. Anledning: tillägg
Citera
2023-11-04, 22:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hållbar indiciekedja, ja det är ju en bedömningsfråga, men att det finns en stark indiciekedja kan man knappast förneka.

Lite märkligt bara att det fortfarande efter närmare ett hundra tusen inlägg fortfarande inte är någon enda av er Majahatare som har kunnat presentera en saklig och objektiv sådan indiciekedja. Trots att jag efterfrågat en sådan upprepade gånger under säkert de senaste femtio tusen inläggen eller så. Istället är det bara en massa flummiga påhitt, halvsanningar och rena lögner som presenteras.
Citera
2023-11-04, 22:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Fakta är att M har svårigheter att hantera vardagens krav, vilket föräldrarna förstår och stöttar upp efter bästa förmåga. Det står att läsa i FUP.

Du påstår att M utnyttjar detta som sjukdomsvinst i manipulativt syfte, vilket klart visar att du inte förstår problematiken.
Det är ett väldigt vanligt mänskligt beteende att förstärka sina svagheter för utnyttja folks hjälpsamhet.
Citera
2023-11-04, 22:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Javisst. Med tanke på allt som hände, även lång tid före mordet - och att efter att ha läst FUP - så har iaf jag varit övertygad om ända sedan dess att det handlade om avsiktsuppsåt.

Johanna verkligen hatade systrarna T*nnis och nu fick hon med Majas hjälp med sig Tove hem. Resten om detta vet vi (nästan).

Vad jag minns låg Tove på golvet med huvudet mot dörröppningen.
Det finns 3 möjligheter för Maja:

1) Antingen låg hon i sängen, hörde allt men höll för öronen (likgiltightesuppsåt?)
eller
2) Så höll hon Toves armar för att underlätta för Johanna att strypa Tove och att Johanna själv skulle undgå avvärjningsskador.
elller
3) Att hon stod och tittade på mordet utan att göra någonting alls.

Finns det öht något annat sätt?

Vad gäller Johanna så är jag personligen övertygad om avsiktsuppsåt.

Rätten har fått till sig historiken, men vad gällde mordbränningen ( skadegörelsen) ansåg rätten att bevisen inte räckte. Tyvärr känner jag.

Där blir då ett viktigt ben kapat, men sedan lutade sig hovrätten mer mot socialstyrelsen rättsliga råd vad gällde dödsorsak, än de två rättsmedicinläkarna som gjorde obduktionen på rättsmedicin och soc. Styrelsens expert Zilg , som även hon haft tillgång till mer omfattande material från obduktionen, än de övriga. Man motiverade det med att det rättsliga rådet ( ursäkta mig om jag minns fel nu, har inte tillgång till FUP) trots allt är anlitat för att ha ett expertutlåtande och att detta då ska anses vara avförande ( typ). Detta till trots att de övriga hade bättre insyn i hela obduktionen och förutom det röntgenbilder mm.

Så… avgörande blev att man inte kunde fastslå hur länge själva stryptaget varit, men att det ledde till medvetslöshet. Att Johanna inte därefter agerade för att hjälp Tove visar på likgiltighetsuppsåt.

För Majas del är det inte olagligt att inte ingripa vid mord. Det kallas inte likgiltihetsuppsåt.

Det har både citerats och länkats flera gånger i tråden vad som krävs för uppsåt.
Citera
2023-11-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Lite märkligt bara att det fortfarande efter närmare ett hundra tusen inlägg fortfarande inte är någon enda av er Majahatare som har kunnat presentera en saklig och objektiv sådan indiciekedja. Trots att jag efterfrågat en sådan upprepade gånger under säkert de senaste femtio tusen inläggen eller så. Istället är det bara en massa flummiga påhitt, halvsanningar och rena lögner som presenteras.

Jag instämmer. Om det hade funnits en stark indiciekedja mot Maja vad gäller mord så tror jag att hon hade blivit dömd för det i HR. Inte friad. En stark indiciekedja kan väl tolkas som bevis?
Under förhandlingarna i TR så säger Toves syster att de inte hade någon konflikt med Maja tex. I HR säger åklagaren t o m själv att Majas uppsåt inte är tydligt/oklart.

När inte ens S-E Alhem som är ordförande i brottsofferjouren och tidigare överåklagare är förvånad av den friande domen i HR är jag övertygad om att den är korrekt. Det har varit svajig bevisning under hela rättsprocessen sa han. Redan Inför förhandlingarna i TR trodde han på en friande morddom i Majas fall. Det handlar ju om rättssäkerhet. I Johannas fall trodde han främst på livstid eller möjligen 18 år. Men Johanna hade lite hjälp av rättsliga rådets utlåtande och att hon blev friad för skadegörelse.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-04 kl. 22:56.
Citera
2023-11-04, 23:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
En sak kan tråden iaf vara överens om - vi har skaffat oss helt olika uppfattningar om Maja utan att ha träffat eller lärt känna henne. Intressant

Å ena sidan framställs hon som en gåpåig, aggressiv partypingla som hatade både Tove och sin adoptivbror
Att hon gråter falska tårar och manipulerar och ljuger

Eller den uppfattning om Maja som jag delar: en ensam, snäll tjej som inte gjorde mkt väsen av sig, och i förhören med många i Vetlanda är det ingen som har något ont att säga om henne.Hon har svårigheter att hänga med i vanlig skola, får medicin för ADD eller ADHD (?), har svårt med tider och klocka etc...
Ingenstans i fupen som jag kommer ihåg står att hon hyste agg till Tove?
Hon ljuger om mycket men om hon ljuger om mordnatten - det vet bara hon och Johanna

Johanna hatade Tove. Det kommer upp gång på gång på olika sätt
En lättkränkt tjej som "ägde" både sina killar och exkillar och Maja

Jag delar din uppfattning.
Jag tror Maja hamnade i klorna på en tjej som har enorma problem med sitt hat , vilket Maja inte riktigt ville se eller klarade av att ta in på det sätt som man tänker sig att vuxna gör.
Citera
2023-11-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://sverigesradio.se/artikel/direktrapport-mordet-pa-tove-tas-upp-i-hovratten scrolla ner, så finns bilder
Tack det där var en ritning
Jag skulle också gärna vilja se ett foto
Citera
2023-11-04, 23:08
Medlem
Citat:
Det kanske mer handlar om att det är svårt att ta in, när man är Tovehatare och Hovrättsrunkare.
Det är inget svårt att tänka ut en indiciekedja
Vi är många här på sidan som har beskrivit det i massor av inlägg
Citera
2023-11-04, 23:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag instämmer. Om det hade funnits en stark indiciekedja mot Maja vad gäller mord så tror jag att hon hade blivit dömd för det i HR. Inte friad. En stark indiciekedja kan väl tolkas som bevis?

Ja, med uttrycket "stark indiciekedja" avses normalt en kedja av indicier som tillsammans blir så starka att de når beviskravsnivå, vilket är vad som krävs för att någon skall kunna bli fälld på indicierna. Och det är ju vad Majahatarna i tråden vill göra gällande är fallet här.

Men precis som du påtalar, om det funnits en sådan, så hade hovrätten dömt utifrån den.
Men det finns inga bevis emot Maja, och hon friades av en enig hovrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Under förhandlingarna i TR så säger Toves syster att de inte hade någon konflikt med Maja tex. I HR säger åklagaren t o m själv att Majas uppsåt inte är tydligt/oklart.

När inte ens S-E Alhem som är ordförande i brottsofferjouren och tidigare överåklagare är förvånad av den friande domen i HR är jag övertygad om att den är korrekt. Det har varit svajig bevisning under hela rättsprocessen sa han. Redan Inför förhandlingarna i TR trodde han på en friande morddom i Majas fall. Det handlar ju om rättssäkerhet. I Johannas fall trodde han främst på livstid eller möjligen 18 år. Men Johanna hade lite hjälp av rättsliga rådets utlåtande och att hon blev friad för skadegörelse.

Ja, i min mening hade Johanna också lite hjälp av åklagaren som jag tycker fallerade i att presentera alla bevis för Johannas uppsåt för rätten.

Jag har inte sett en enda juridiskt kunnig person som har ifrågasatt domen emot Maja, inte ens åklagaren. Tvärtom var så gott som alla juridiska experter överens redan innan tingsrätten, att Maja skulle frias från alla misstankar om delaktighet i mordet på Tove.
Citera
2023-11-04, 23:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är inget svårt att tänka ut en indiciekedja
Vi är många här på sidan som har beskrivit det i massor av inlägg

Men det verkar vara oändligt svårt att sätta tankarna på pränt, då är det istället ord som "hovrättsrunkare" och liknande, som ploppar fram.

Det finns inga bevis emot Maja. Maja är oskyldig. Det har hovrätten slagit fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in