Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
Javisst. Med tanke på allt som hände, även lång tid före mordet - och att efter att ha läst FUP - så har iaf jag varit övertygad om ända sedan dess att det handlade om avsiktsuppsåt.
Johanna verkligen hatade systrarna T*nnis och nu fick hon med Majas hjälp med sig Tove hem. Resten om detta vet vi (nästan).
Vad jag minns låg Tove på golvet med huvudet mot dörröppningen.
Det finns 3 möjligheter för Maja:
1) Antingen låg hon i sängen, hörde allt men höll för öronen (likgiltightesuppsåt?)
eller
2) Så höll hon Toves armar för att underlätta för Johanna att strypa Tove och att Johanna själv skulle undgå avvärjningsskador.
elller
3) Att hon stod och tittade på mordet utan att göra någonting alls.
Finns det öht något annat sätt?
Vad gäller Johanna så är jag personligen övertygad om avsiktsuppsåt.
Rätten har fått till sig historiken, men vad gällde mordbränningen ( skadegörelsen) ansåg rätten att bevisen inte räckte. Tyvärr känner jag.
Där blir då ett viktigt ben kapat, men sedan lutade sig hovrätten mer mot socialstyrelsen rättsliga råd vad gällde dödsorsak, än de två rättsmedicinläkarna som gjorde obduktionen på rättsmedicin och soc. Styrelsens expert Zilg , som även hon haft tillgång till mer omfattande material från obduktionen, än de övriga. Man motiverade det med att det rättsliga rådet ( ursäkta mig om jag minns fel nu, har inte tillgång till FUP) trots allt är anlitat för att ha ett expertutlåtande och att detta då ska anses vara avförande ( typ). Detta till trots att de övriga hade bättre insyn i hela obduktionen och förutom det röntgenbilder mm.
Så… avgörande blev att man inte kunde fastslå hur länge själva stryptaget varit, men att det ledde till medvetslöshet. Att Johanna inte därefter agerade för att hjälp Tove visar på likgiltighetsuppsåt.
För Majas del är det inte olagligt att inte ingripa vid mord. Det kallas inte likgiltihetsuppsåt.
Det har både citerats och länkats flera gånger i tråden vad som krävs för uppsåt.