2023-11-04, 13:22
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Exakt. Och hur ser det ut med dagens domare i PL?

Enligt mig så talar statistiken för sig själv. Tror det funnits en svart professionell domare under alla år i PL. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det har funnits två svarta domare i PL. Uriah Rennie och sen i år, Akil Howson promotades i år (assisterande).

Och då bör du fråga dig själv:

Beror det på att svarta professionella domare har systematiskt diskriminerats?
Eller beror det på att majoriteten av de som sökt domaryrket, och varit mest ambitiösa och skickliga - helt enkelt varit vita?

Helt enkelt, flest vita män i poolen av domare att välja från, och de som varit creme de la creme av den skaran har varit vita.

Enligt uppgifter jag hittar är ca 4% av befolkningen i England och Wales svarta. Då tycker jag två svarta domare framstår som relativt rimligt.
Citera
2023-11-04, 15:05
Medlem
Masingas avatar
Vinner inte Man U matchen ryker nog Hag redan ikväll.
Citera
2023-11-04, 15:09
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Det har funnits två svarta domare i PL. Uriah Rennie och sen i år, Akil Howson promotades i år (assisterande).

Och då bör du fråga dig själv:

Beror det på att svarta professionella domare har systematiskt diskriminerats?
Eller beror det på att majoriteten av de som sökt domaryrket, och varit mest ambitiösa och skickliga - helt enkelt varit vita?

Helt enkelt, flest vita män i poolen av domare att välja från, och de som varit creme de la creme av den skaran har varit vita.

Enligt uppgifter jag hittar är ca 4% av befolkningen i England och Wales svarta. Då tycker jag två svarta domare framstår som relativt rimligt.

Du kan ha rätt, vem vet. Jag läste denna artikel för något år sedan och sedan dess har inte riktigt kunnat släppa det: https://www.theguardian.com/world/2021/nov/20/elite-football-in-england-has-40-referees-all-white-why-dont-black-officials-get-top-jobs

Men visst det kan säkert vara jag som så gärna vill tro att problemen är djupt rotade. Vilket dom egentligen är, då England har stora problem med sina domare - men det behöver inte ha något med rasism att göra.

Skitsamma, nu är det dags att börja ladda inför kvällens tunga bortamatch. Vinst med 2-0 där förra året lovar ändå något gott. Samt revanschlust efter den pinsamma insatsen mot WH i veckan.
Citera
2023-11-04, 15:37
Moderator
zanteras avatar
Skön 3p i en riktig ångestmatch. Ingen jättematch direkt, Fulham hade också chanser att vinna men ibland efter några dåliga resultat måste man bara stänga ner bakåt och vinna med ett sent flaxmål.
Citera
2023-11-04, 16:29
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Skön 3p i en riktig ångestmatch. Ingen jättematch direkt, Fulham hade också chanser att vinna men ibland efter några dåliga resultat måste man bara stänga ner bakåt och vinna med ett sent flaxmål.

Inget mot dig, men hade på sätt och vis hoppats att kräftgången skulle fortsätta. Förlust idag och EtH kanske varit borta till veckan, nu köpte han sig lite tid.

Den som tagit över hade fått en rejäl röra att städa upp i. Är rätt säker på att nästa manager hade velat dumpa flera av dessa: Antony, Casemiro, Lisandro, Malacia, Eriksen, Varane, Mount, Onana, Reguilon och Amrabat. Och många av dem är un-sell-able, om inte Saudi vill ta dem. Men kanske hade Sancho fått en nystart?

Either way, det hade varit två steg bakåt i Uniteds återkomst som pålitligt topplag, en konkurrent som är på dekis som ökar mitt lags chanser till topp-placeringar.
Citera
2023-11-04, 17:53
Medlem
bananjukkas avatar
Att sparka Ten Hag vore direkt fel tycker jag. Visst, han är uppenbarligen inte uppe bland de allra främsta men med det lag han förfogar över så går det inte att kräva så mycket mer. Oduglig scouting och värdelösa spelarköp, då kommer det att bli så här. Förstår att han vill envisas med Antony pga kostnad, men hans insats idag är det sämsta sen Bebes dagar, och då var det ändå inte det sämsta jag sett av just honom. Man gjorde sig av med De Gea och skaffade istället en målvakt som kan göra två på foten. Istället fick man en som nätt och jämnt kan rädda bollar, även om han sett vassare ut på slutet.

Det är ett lag som är oerhört svårt att tycka om. Gör därför rensningen bland alla rötägg. Behåll de som visar karaktär och hjärta. De är lätträknade.
Citera
2023-11-04, 20:31
Medlem
Det där kombinationsspelet med intrikata passningar på högerkanten är inget man ser i säsongens Arsenal. Ödegaard har varit borta, men när han är tillbaks måste Saka ocg White och nyss nämnde finna det som har gjort Arsenal så bra igen.

Arsenal behövde den här förlusten. Reality check.
Citera
2023-11-04, 20:39
Medlem
Beaver14s avatar
Snabba tankar direkt efter vår första förlust.

Vi skapar inte en enda farlig målchans på hela matchen och förtjänar inte bättre. Det börjar bli lite oroande att det är så svårt att skapa offensivt. Hjälper ju inte att Ödegaard saknades men vi kan inte vara beroende av en spelare.

Newcastles mål. Det jag tycker är märkligt är att det inte tycks ha funnits någon bra vinkel för att bedöma om bollen var ute. Där får man skärpa sig, det är ju inte allt för ovanligt att det händer. Sen knuffen på Gabriel är ju en sån som domaren måste ta. Om domaren inte tar den kan inte VAR gå in och säga annat. Ev offside ska tydligen inte ha gått att avgöra eftersom bollen blev klämd mellan Joelinton och Gabriel och det fanns ingen vinkel som gav en klar bild att dra linjer på.
Så har inget annat än att det måste finnas bilder som kan avgöra om bollen är över kortlinjen, dags att utöka goal line technology till hela kortlinjen?

Till sist. Jag vill säga väldigt många fula och icke-PK saker om Bruno G. Men jag är en bättre människa än så. Att han får fullfölja matchen är dock ett stort underbetyg till domare Atwell som inte alls var förberedd på hur denna match artade sig.

Gravöl nu, till lite FA cup med poppislaget Wrexham.
Senast redigerad av Beaver14 2023-11-04 kl. 20:45.
Citera
2023-11-04, 21:12
Bannlyst
Arsenal får jobba på offensiven i några år innan man är med och utmanar för titlar.

Någon som kollade på Manchester Citys match när den dribblande negern gjorde 5 G/A? Hur var matchen och hur gick det till? Dribblade negern hela laget?
Citera
2023-11-04, 21:27
Medlem
Arsenal var det klart bättre laget i första halvlek, jag skulle säga det bästa laget som kommit till St James’ Park den här säsongen. Sett till hela matchen tycker jag dock att Newcastle förtjänade segern. Guimarães Och Havertz kanske förtjänade varsitt rött eller möjligtvis bara Guimarães, men det blir alltid domslut som inte är helt korrekta i en match.

Bra match och kul att titta på. Arsenal utan Ödegaard var bättre än jag förväntat mig.
Citera
2023-11-04, 21:30
Medlem
Drickbacks avatar
Något udda först till: Om Liverpool gör mål mot Luton blir man först att göra mål på alla 61 PL arenor.
Citera
2023-11-04, 21:37
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Arsenal var det klart bättre laget i första halvlek, jag skulle säga det bästa laget som kommit till St James’ Park den här säsongen. Sett till hela matchen tycker jag dock att Newcastle förtjänade segern. Guimarães Och Havertz kanske förtjänade varsitt rött eller möjligtvis bara Guimarães, men det blir alltid domslut som inte är helt korrekta i en match.

Bra match och kul att titta på. Arsenal utan Ödegaard var bättre än jag förväntat mig.

Hur förtjänade Newcastle segern? Jag själv tycker att det var kryssmatch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in