Citat:
Ursprungligen postat av
jontepsg
Jag säger det igen: hur kan ett så multikulturellt land, med så många framgångsrika fotbollsspelare/idrottare med alla möjliga ursprung, ha så få icke-vita domare? Jag har för mig att det finns 1(!) proffesionell icke-vit huvuddomare. Men när det handlar om icke-proffessionella domare så finns det hur många icke-vita domare som helst...
Min slutsats: gamla gubbar i PGMOL behöver pensioneras, gör om hela skiten.
Enkelt svar: För att de domare vi har på toppen av PL konkurrerat ut exakt alla andra på vägen upp. Oavsett hudfärg. De icke-vita domare som finns är alltså ännu sämre än de du ser i PL.
Citat:
Ursprungligen postat av
jontepsg
För att något är uppenbarligen fel när vita domare som varit värdelösa i 10-15 år(Mike Dean t.ex.) får fortsätta döma i PL(och sedan få toppjobb direkt efter) medans det finns massvis med icke-vita som aldrig ens får chansen att nå dit upp. För mig är det ett tecken på ett strukturellt problem helt enkelt.
Tanken på att det förekommer strukturell diskriminering av icke-vita och kvinnor i några av världens mest konkurrensutsatta yrken är tyvärr vanlig, men ack så dum.
Den som strukturellt diskriminerar i en bransch som enbart handlar om prestation baserat på hudfärg och kön, kommer gå miste om talanger och få sämre resultat till ett högre pris.
Är ju bara kolla på lagens trupper - 100% meritokrati. Den manager som medvetet väljer vita spelare före svarta kommer få ett sämre lag än sina konkurrenter och vinna mindre fotbollsmatcher än annars.
På tal om managers - hur många icke-vita, icke-manliga PL-managers har vi och har haft? Kompany, Vieira, fler? Beror det på diskriminering, eller beror det på annat?
Så här: att bli elitdomare är en extremt tävlingsinriktad business. På ytan kan man kanske få intrycket att Michael Oliver och Anthony Taylor är kollegor och vill samma sak - bakom kulisserna är de konkurrenter om samma toppmatcher. Den enes död, den andres bröd. För att ta sig dit de gjort i sina domarkarriärer har de konkurrerat ut tusentals andra domare, genom att vara bättre än dem.
Bara lyssna på Jonas Erikssons sommarprat. Konkurrensen är mördande. Att få döma en VM-final är domares största dröm och de ler för sig själva när konkurrenten gör ett ödesdigert misstag.
Sen kan jag hålla med om att det finns ett par domare man tycker borde straffat ut sig, och ett visst mått av nepotism - har du tagit dig in i värmen är det lätt att stanna där, även om du går ner dig. Men att tro att Mike Dean hamnat där han hamnat i egenskap av vit, det är naivt och felaktigt. Han var bättre, mer dedikerad, mer ambitiös än sina konkurrenter på vägen upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
DidierDrogba02
Vi har sett tillräckligt med politisk korrekthet i ligan så inkvotering kommer knappast lösa domarproblemet.
Enda lösningen är att rensa ordentligt speciellt bland de äldre som hänger kvar på grund av sina långa karriärer och börja anställa domare från mindre ligor både Championship och neråt som har ett bra öga för spelet.
Hudfärg och etnicitet ska aldrig vara ett krav som går före kompetens.
För en gångs skull är du och jag hyfsat överens.
Domare är och ska vara 100% meritokrati. Hudfärg har inte med ekvationen att göra. Att tro att det glider runt tusentals mer kompetenta icke-vita domare som aldrig får chansen pga hudfärg är felaktigt och, när man sprider den idén, skadligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Camelot
Jag tror säkert att kvinnliga domare kan vara minst lika bra som manliga domare, bara de har kvalificerat sig genom att ha dömt tillräckligt många matcher på hög nivå. I andra idrotter, exempelvis tennis tycker jag att kvinnliga huvuddomare ofta klarar av uppgiften på ett bra sätt.
Och jag tror tvärtom. Se ovan.
Om något tror jag att i dessa tider av politisk korrekthet, att organisationer så gärna vill visa sig inkluderande och progressiva, att de så gärna lyfter upp en person av rätt kön/hudfärg trots att personen inte är bättre på hantverket än sina konkurrenter. Dvs, att de kvinnliga domare vi sett fått döma matcher, att det finns X antal manliga vita domare som egentligen på ren talang och statistik står före dem i kön.