2023-11-04, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Öppningen ligger mot vardagsrummet, det var en oerhört tunn vägg som avskärmade sovalkoven jag skulle säga en tunn skiva med draperi framför.

Jag har uppfattat det som att det inte var en riktig sovalkov utan bara ett drapperi framför säng i vardagrum. En sovalkov är det väl väggar runt eller?
Citera
2023-11-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Maja's förklaring med att hon inte vet - Maja har sagt att hon först såg lakanet (där Tove var inlindad I) - Maja har minnes luckor vilket betyder att Maja inte upplevt själva mordet (Maja kan inte minnas något som hon inte varit delaktig i) , Det förklarar också att Maja faktiskt varit frånvarande (Hon sov - vilket är förståeligt eftersom kl var sen) ..

Maja's detalj med att hon hörde hur Johanna och Tove tjafsade i köket , tyder på att Maja var flera meter ifrån .
Maja somnade , vaknar , går på toa ... ser ingenting - går och lägger sig igen slumrar till - vaknar och ser då lakanet med invirade Tove.

Minnet sviktar rejält - Maja förstår inte och kan inte ha varit delaktig i själva mordet. Svårt att tro att Maja ljuger om dessa detaljer.

Såklart har Maja blivit skiträdd av detta , känt sig extremt skyldig (eftersom hon befann sig i samma lägenhet)

Maja ska få tillbaka sin rätt att inte behöva vara rädd för vad Johanna gjorde den där natten.
Man hör i förhören med Maja att det är mycket - öhh .. va .. osv... det indikerar även det att Maja inte riktigt förstår.
Vad som hänt.

Timmen var lika sen för båda misstänkta gärningskvinnorna. MH var på alerten (minst sagt) på Nöjet och filmade på hemväg. Bara någon timme senare var mordet ett faktum och MH sitter i förhör efter förhör och tiger under tiden som TT.s anhöriga var utom sig av oro.

MH var inte mer rädd än att hon lyckades ljuga för sina föräldrar om att hon varit hos någon KK på natten. MH.s lögner når oanade höjer (trots att JJ inte är i närheten, hon är duktig med sina "hittepåhistorier").
Varför gjorde hon det tror du om hon var oskyldig? Om hon berättat sanningen så hade JJ blivit intagen per omg.
Minnet sviktar rejält... utom när hon säger att hon är 110% säker på att hon inte var i badrummet när mordet ägde rum.

Är det med sanningen överensstämmande att, som du skriver: "Majas detalj om att hon hört Johanna och Tove tjafsat i köket"?
Citera
2023-11-04, 08:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Håller med dig 100% man borde inte gå fri för att man ljuger och spelar dum
100 % absolut. Mycket är orimligt och motsägelsefullt.

Som det här t ex.

När Maja ser Tove ligga död på golvet vet hon att Tove är mördad. Och hon vet att mördaren är Johanna.

Jag försöker komma på en rimlig förklaring till detta utifrån teorin att Maja talar sanning eller åtminstone är oskyldig.

Det enda jag kan tänka mig är lakanet. En död kropp i ett lakan för kanske tankarna till mord.
Någon som vet ungefär hur kroppen var inlindad i detta skede?

Trots lakan runt kroppen är det svårt att köpa Majas reaktion. Är mord det första man tänker? Är mord det enda man tänker? Johanna avskydde Tove, jovisst, men i stunden då Maja står där och tittar på sin döde bekant bör det ju kännas väldigt främmande att Johanna har mördat henne. Är det rimligt att Maja inte tänkte att det kunde hänt något annat?

Väldigt långsökt är även den där rädslan för att fråga. Vad skulle kunna hända?

Om man tänker sig en likadan situation, men där Tove dött av hjärtstillestånd, inget våld inblandat. Johanna får panik och rullar in Tove i ett lakan för att slippa se kroppen. Maja kommer upp och ser kroppen. Hon vågar inte fråga vad som hänt, för hon vet att Johanna mördat Tove och är rädd att bli offer nummer 2. Hur sjukt låter det?

A. Vad har hänt?

B. Har du ringt ambulans?

På A svarar jag mord. Och på B Schhhh 🤫
Senast redigerad av Sobrilbil 2023-11-04 kl. 08:23.
Citera
2023-11-04, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har uppfattat det som att det inte var en riktig sovalkov utan bara ett drapperi framför säng i vardagrum. En sovalkov är det väl väggar runt eller?
Varför läser du inte fupen och studerar bilderna?

En "sovalkov" med väggar runt, kallas för rum.

Huruvida sovalkoven som försetts med en avskärmande vägg, indrar jag över om draperiet möjligen var ljudisolerande.
Citera
2023-11-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Varför läser du inte fupen och studerar bilderna?

En "sovalkov" med väggar runt, kallas för rum.

Huruvida sovalkoven som försetts med en avskärmande vägg, indrar jag över om draperiet möjligen var ljudisolerande.
Det är för att jag har raderat fup länkar fr min dator.
Det var ett draperi och det tar inte bort speciellt mycket ljud
Citera
2023-11-04, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Förstår du inte att hon är dömd och straffad för brottet hon begick när hon hjälpte Johanna att undanröja Toves kropp, eller missförstår du medvetet?

Rättsprincipen har för övrigt ett eget latinskt uttryck - ne bis in idem.
Någonting som stör o lägenheten, är skohyllan som har flyttats in till vardagsrummet.
Vart stod den vanligtsvis?
Effektiva Johanna handlade jävligt snabbt, det stör enormt att brottsplatsen inte genomsöktes grundligt.

Johanna som nyss flyttat hemifrån, bör ha haft en begränsad mängd handdukar och lakan, morgonrock? Bara det att mattorna var ihoprullade, varav npgon konstigt placerad, varför i helvete får en åklagare ensam besluta om vilka insatser som ska göras? Det bör vara två, med tanke på hur många brottsplatser som det schabblats med, vilket fått oerhörda konsekvenser.

Poliserna gör i bästa fall vad dom är beordrade att göra, tex sök efter en försvunnen människa.
Somliga poliser är som dom flesta människor, vill snabbt klara av tråkiga måsten och rutiner.
Det slängs ett getöga in i klädkammaren, i ett förråd, snabb koll under sängen, nej tomt.

Sen finns det dom poliser som tänker lite längre, tittar och registrerar att någonting avviker, vad saknas, det luktar starkt av rengöringsmedel, dom kör "finn fem fel" och skriver pm om avvikelser.

Ett sånt pm ville försvararen läsa upp i hovrätten, varpå Clea gick bananas, tydligen mycket känsligt..

Vad säger han, GW, hata slumpen...
Citera
2023-11-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
100 % absolut. Mycket är orimligt och motsägelsefullt.

Som det här t ex.

När Maja ser Tove ligga död på golvet vet hon att Tove är mördad. Och hon vet att mördaren är Johanna.

Jag försöker komma på en rimlig förklaring till detta utifrån teorin att Maja talar sanning eller åtminstone är oskyldig.

Det enda jag kan tänka mig är lakanet. En död kropp i ett lakan för kanske tankarna till mord.
Någon som vet ungefär hur kroppen var inlindad i detta skede?

Trots lakan runt kroppen är det svårt att köpa Majas reaktion. Är mord det första man tänker? Är mord det enda man tänker? Johanna avskydde Tove, jovisst, men i stunden då Maja står där och tittar på sin döde bekant bör det ju kännas väldigt främmande att Johanna har mördat henne. Är det rimligt att Maja inte tänkte att det kunde hänt något annat?

Väldigt långsökt är även den där rädslan för att fråga. Vad skulle kunna hända?

Om man tänker sig en likadan situation, men där Tove dött av hjärtstillestånd, inget våld inblandat. Johanna får panik och rullar in Tove i ett lakan för att slippa se kroppen. Maja kommer upp och ser kroppen. Hon vågar inte fråga vad som hänt, för hon vet att Johanna mördat Tove och är rädd att bli offer nummer 2. Hur sjukt låter det?

A. Vad har hänt?

B. Har du ringt ambulans?

På A svarar jag mord. Och på B Schhhh 🤫

Och fortfarande håller MH kvar med sin historia om att hon sov, mådde dåligt.

Trots detta åt hon sin påtvingade hamburgare (vem gör det om man är full/sover)?

MH gick och la sig efter tuggandet och sedan lyckas JJ hämta ett lakan som ligger i en kartong under sängen där MH säger sig sova.
Under tiden så har JJ lyckats dra fram TT (från något gömställe) där den "oskyldiga" MH ser henne.

Till slut så var det ingen (förutom några här i tråden) som trodde på MH.s sömn, inte de som dömde och inte ens GW.
Citera
2023-11-04, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är för att jag har raderat fup länkar fr min dator.
Det var ett draperi och det tar inte bort speciellt mycket ljud
Det var en uppbyggd vägg med draperi. Hur tjockt draperiet var, vet någon det?

Du är en mästare på att uttala dig om vad du uppenbarligen har noll koll på. Bilder finns publicerade åtskilliga gånger i tråden, men det krävs lite engagemang och sökförmåga. Lättare att leka bror duktig, trots noll koll.
Citera
2023-11-04, 09:41
Medlem
Citat:
Det var en uppbyggd vägg med draperi. Hur tjockt draperiet var, vet någon det?

Du är en mästare på att uttala dig om vad du uppenbarligen har noll koll på. Bilder finns publicerade åtskilliga gånger i tråden, men det krävs lite engagemang och sökförmåga. Lättare att leka bror duktig, trots noll koll.

Så du som har koll... hur många meter är det mellan hallen/badrummet till sovalkoven?

Ps Fortfarande inte fått något svar från dig ang ditt påstående att JJ tittade på porrfilm efter mordet, har du hittat det i FUP? Ds
Citera
2023-11-04, 10:02
Medlem
Citat:
Någonting som stör o lägenheten, är skohyllan som har flyttats in till vardagsrummet.
Effektiva Johanna handlade jävligt snabbt, det stör enormt att brottsplatsen inte genomsöktes grundligt.

Johanna som nyss flyttat hemifrån, bör ha haft en begränsad mängd handdukar och lakan, morgonrock? Bara det att mattorna var ihoprullade, varav npgon konstigt placerad, varför i helvete får en åklagare ensam besluta om vilka insatser som ska göras? Det bör vara två, med tanke på hur många brottsplatser som det schabblats med, vilket fått oerhörda konsekvenser.

Poliserna gör i bästa fall vad dom är beordrade att göra, tex sök efter en försvunnen människa.
Somliga poliser är som dom flesta människor, vill snabbt klara av tråkiga måsten och rutiner.
Det slängs ett getöga in i klädkammaren, i ett förråd, snabb koll under sängen, nej tomt.

Sen finns det dom poliser som tänker lite längre, tittar och registrerar att någonting avviker, vad saknas, det luktar starkt av rengöringsmedel, dom kör "finn fem fel" och skriver pm om avvikelser.

Ett sånt pm ville försvararen läsa upp i hovrätten, varpå Clea gick bananas, tydligen mycket känsligt..

Vad handlade det PM om som gjorde Clea upprörd?
Citera
2023-11-04, 10:08
Medlem
Citat:

Badrummet var under renovering, varför är du förvånad över var skohyllan stod? Lägenheten är liten och skohyllan stod väl i vägen för hantverkarna som skulle ta ut allt från badrummet och in med nytt (via hallen).

JJ verkade inte ha så mycket lakan, men hon hade ett i en kartong under sängen där MH säger sig sova. Hur många handdukar, morgonrock mm hon hade vad har det med mordet att göra?

I första svängen som polisen var där så var det nog för att leta efter en levande TT. Dock har jag för mig att de i det skedet konstaterade att det luktade rengöringsmedel i badrummet.

Kvinnorna blev intagna och polisen var där vid ett flertal tillfällen.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-11-04 kl. 10:40.
Citera
2023-11-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vad handlade det PM om som gjorde Clea upprörd?

Bra fråga, jag blev också nyfiken men glömde den i mitt svar till TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in